Formule 1 bestaat 75 jaar en Ferrari was er altijd bij: 'Boegbeeld van Italië'

Het is vandaag 75 jaar geleden dat in het Engelse Silverstone de eerste Grand Prix in het wereldkampioenschap Formule 1 werd verreden.
In de tijd evalueerde de koningsklasse van de autosport van een uit de hand gelopen hobby voor rijke autobouwers en coureurs die hun leven op het spel wilden zetten tot de miljardenbusiness van 2025. Er was één constante factor: de aanwezigheid van Scuderia Ferrari.
Ernest Knoors werkte van 2005-2012 als motorengineer bij de Italiaanse grootmacht en weet hoe vervlochten de historie van het succesvolste merk in de F1-geschiedenis met de sport is. "Ferrari is een bedrijf dat eerst ging racen, en later pas auto's ging verkopen om het racen te bekostigen. Ze hebben een heel ander DNA dan andere teams."
De Scuderia (Italiaans voor renstal) werd in 1929 opgericht door oud-coureur Enzo Ferrari, die eerder in Alfa Romeo's reed. Het merk Ferrari doet anno 2025 aan allerlei kampioenschappen mee. Momenteel is het naast de Formule 1 bijvoorbeeld succesvol in het lange-afstandsracen.
Maar niks gaat boven de koningsklasse van de autosport, waar het als enige team elk seizoen aan meedeed. "Enzo heeft altijd prioriteit gegeven aan Formule 1. Het merk rijdt ook andere races, maar daar stopt Ferrari ook weleens mee. De traditie in de Formule 1 eindigt niet zo snel."
Vetorecht
Alleen aan de allereerste wedstrijd in 1950, die race in Silverstone, deed Ferrari niet mee. Enzo Ferrari vond dat hij te weinig startgeld kreeg. Daarna ging de motor lopen. Ferrari verzamelde in totaal vijftien rijders- en zestien constructeurstitels, meer dan elk ander team.
Vanwege de lange geschiedenis heeft Ferrari een aparte status binnen de Formule 1. Het team krijgt jaarlijks extra geld van de organisatie vanwege de historische waarde.
Ook heeft Ferrari een vetorecht bij voorgestelde reglementswijzigingen. "Als andere teams iets willen veranderen, is de steun van Ferrari onmisbaar", weet Knoops.
In de Formule 1-geschiedenis reden heel wat legendarische coureurs bij Ferrari. Grootheden als Juan Manuel Fangio, Niki Lauda en Kimi Räikkönen pakten wereldtitels in het rood.
Schumacher
De bekendste rijder in de Ferrari-geschiedenis is Michael Schumacher, die tussen 2000 en 2004 vijf opeenvolgende kampioenschappen veroverde. "Zo'n dominantie komt niet vaak voor in de sport", benadrukt Knoors.
"Toen Schumacher overstapte van Benetton naar Ferrari, was het team niet succesvol. Ze hadden al lang geen kampioenschap meer gewonnen. Schumacher ging er als wereldkampioen heen en binnen een paar jaar domineerde Ferrari de sport. Het is geen prestatie die makkelijk te kopiëren is."
De laatste constructeurstitel voor Ferrari stamt alweer van 2008. Grote namen als Fernando Alonso en Sebastian Vettel kregen het niet voor elkaar om kampioen te worden.
De huidige rijders Charles Leclerc en Lewis Hamilton (zevenvoudig kampioen) hebben dit jaar opnieuw niet het perfecte materiaal.
Succes behalen is moeilijker dan vroeger voor grote fabrikanten. Decennia terug had je als team mogelijkheden om prestaties te 'kopen'. Teams konden onbeperkt testen en simpelweg honderd miljoen meer uitgeven dan de concurrentie. Nu is dat allemaal gelimiteerd.
Bovendien zat het geheim in de tijd van Schumacher ook in de mensen om hem heen. "Hij kwam niet alleen naar Ferrari", legt Knoors uit. "Jean Todt was net de baas geworden en haalde hem binnen. Samen bouwden ze een technisch team op, met onder anderen Ross Brawn."
"Het waren allemaal mensen van buiten Ferrari, die op sleutelposities werden gezet. Daar zit hem nu de uitdaging voor Ferrari, binnen de huidige reglementen en beperkingen qua salarissen."
Koning van Italië
Bij elke GP-zege luidt de priester in Maranello nog altijd de kerkklokken. GP-zeges zijn echter niet waar de Tifosi van dromen. "Als Leclerc of Hamilton wereldkampioen wordt, is dat vergelijkbaar met Nederland dat het WK voetbal wint. Het hele land staat dan op zijn kop, iedereen is trots", zegt Knoors.
"Ferrari is een boegbeeld van de Italiaanse samenleving. De winnaar hoeft hij de rest van zijn leven geen pizza of pasta meer te betalen. Je bent dan de koning van Italië."
In de tijd evalueerde de koningsklasse van de autosport van een uit de hand gelopen hobby voor rijke autobouwers en coureurs die hun leven op het spel wilden zetten tot de miljardenbusiness van 2025. Er was één constante factor: de aanwezigheid van Scuderia Ferrari.
Ernest Knoors werkte van 2005-2012 als motorengineer bij de Italiaanse grootmacht en weet hoe vervlochten de historie van het succesvolste merk in de F1-geschiedenis met de sport is. "Ferrari is een bedrijf dat eerst ging racen, en later pas auto's ging verkopen om het racen te bekostigen. Ze hebben een heel ander DNA dan andere teams."
De Scuderia (Italiaans voor renstal) werd in 1929 opgericht door oud-coureur Enzo Ferrari, die eerder in Alfa Romeo's reed. Het merk Ferrari doet anno 2025 aan allerlei kampioenschappen mee. Momenteel is het naast de Formule 1 bijvoorbeeld succesvol in het lange-afstandsracen.
Maar niks gaat boven de koningsklasse van de autosport, waar het als enige team elk seizoen aan meedeed. "Enzo heeft altijd prioriteit gegeven aan Formule 1. Het merk rijdt ook andere races, maar daar stopt Ferrari ook weleens mee. De traditie in de Formule 1 eindigt niet zo snel."
Vetorecht
Alleen aan de allereerste wedstrijd in 1950, die race in Silverstone, deed Ferrari niet mee. Enzo Ferrari vond dat hij te weinig startgeld kreeg. Daarna ging de motor lopen. Ferrari verzamelde in totaal vijftien rijders- en zestien constructeurstitels, meer dan elk ander team.
Vanwege de lange geschiedenis heeft Ferrari een aparte status binnen de Formule 1. Het team krijgt jaarlijks extra geld van de organisatie vanwege de historische waarde.
Ook heeft Ferrari een vetorecht bij voorgestelde reglementswijzigingen. "Als andere teams iets willen veranderen, is de steun van Ferrari onmisbaar", weet Knoops.
In de Formule 1-geschiedenis reden heel wat legendarische coureurs bij Ferrari. Grootheden als Juan Manuel Fangio, Niki Lauda en Kimi Räikkönen pakten wereldtitels in het rood.
Schumacher
De bekendste rijder in de Ferrari-geschiedenis is Michael Schumacher, die tussen 2000 en 2004 vijf opeenvolgende kampioenschappen veroverde. "Zo'n dominantie komt niet vaak voor in de sport", benadrukt Knoors.
"Toen Schumacher overstapte van Benetton naar Ferrari, was het team niet succesvol. Ze hadden al lang geen kampioenschap meer gewonnen. Schumacher ging er als wereldkampioen heen en binnen een paar jaar domineerde Ferrari de sport. Het is geen prestatie die makkelijk te kopiëren is."
De laatste constructeurstitel voor Ferrari stamt alweer van 2008. Grote namen als Fernando Alonso en Sebastian Vettel kregen het niet voor elkaar om kampioen te worden.
De huidige rijders Charles Leclerc en Lewis Hamilton (zevenvoudig kampioen) hebben dit jaar opnieuw niet het perfecte materiaal.
Succes behalen is moeilijker dan vroeger voor grote fabrikanten. Decennia terug had je als team mogelijkheden om prestaties te 'kopen'. Teams konden onbeperkt testen en simpelweg honderd miljoen meer uitgeven dan de concurrentie. Nu is dat allemaal gelimiteerd.
Bovendien zat het geheim in de tijd van Schumacher ook in de mensen om hem heen. "Hij kwam niet alleen naar Ferrari", legt Knoors uit. "Jean Todt was net de baas geworden en haalde hem binnen. Samen bouwden ze een technisch team op, met onder anderen Ross Brawn."
"Het waren allemaal mensen van buiten Ferrari, die op sleutelposities werden gezet. Daar zit hem nu de uitdaging voor Ferrari, binnen de huidige reglementen en beperkingen qua salarissen."
Koning van Italië
Bij elke GP-zege luidt de priester in Maranello nog altijd de kerkklokken. GP-zeges zijn echter niet waar de Tifosi van dromen. "Als Leclerc of Hamilton wereldkampioen wordt, is dat vergelijkbaar met Nederland dat het WK voetbal wint. Het hele land staat dan op zijn kop, iedereen is trots", zegt Knoors.
"Ferrari is een boegbeeld van de Italiaanse samenleving. De winnaar hoeft hij de rest van zijn leven geen pizza of pasta meer te betalen. Je bent dan de koning van Italië."