Wolff houdt fel betoog over nieuwe F1-reglementen: "Niemand vond het leuk"

De Formule 1 is al langere tijd in de ban van de nieuwe reglementen
die in 2026 geïntroduceerd zullen worden en de daadwerkelijke
invoering komt nu steeds dichterbij. De aanloop naar die nieuwe
regels verloopt echter niet helemaal volgens plan, want een klein
jaar vóór het seizoen van 2026 wordt er nog volop gediscussieerd
over de invulling van de reglementen. Zo vond er laatst nog een F1
Commission meeting plaats, waarin gesproken werd over de
elektrische output van de nieuwe motoren en of die omlaag
geschroefd kon worden.  Het is echter vrij ongebruikelijk dat er zo
laat nog aan de reglementen gesleuteld wordt, dus dat leidt
automatisch tot de nodige ophef. Mercedes-teambaas Toto Wolff sprak
daar voorafgaand aan de meeting zijn ongenoegen al over uit, door
te stellen dat het voorstel 'bijna net zo lachwekkend was als
sommige opmerkingen over de Amerikaanse politiek op Twitter
(tegenwoordig X, red.)'. Maar tegenover onder meer RacingNews365
lijkt de Oostenrijker nu toch van mening te zijn veranderd over de
hele kwestie.   "Hoe dichter je bij de nieuwe reglementen komt, hoe
meer mensen daar natuurlijk op reageren in het voordeel van het
eigen team. Dat is onze taak, maar we weten simpelweg nog niet hoe
het allemaal gaat lopen volgend jaar. Krijgen we problemen met de
energieniveau's in Bakoe of Monza? Geen idee. We hopen natuurlijk
van niet. Maar in plaats van dat we nu reageren op basis van
aannames, wat we dat de voorgaande jaren wel vaker gedaan hebben om
toen vervolgens te hoog of te laag in te zetten, hoeven we nu niet
alle hardware in een keer weg te gooien om met iets nieuws te
komen. We kunnen gewoon werken binnen de software en bandbreedte
die we al hebben."  Voor Wolff zijn twee dingen het
allerbelangrijkst: het belang van zijn team, én het belang van de
sport. "We zien het uiteindelijke product volgend jaar wel tijdens
de tests. Als motorleverancier willen we er gewoon voor zorgen dat
het een mooie show wordt, want we willen winnen. Maar we zijn ons
er ook van bewust dat er veranderlijkheid en onvoorspelbaarheid
moet blijven bestaan in de sport. We hebben genoten van de
seizoenen die na 2014 nog kwamen, maar over een langdurigere
periode is dat natuurlijk niet de beste uitkomst voor de sport. Ik
probeer erg te balanceren tussen hetgeen wat goed is voor Mercedes,
wat natuurlijk mijn taak is, en de dingen die een goede oplossing
zouden zijn om de sport vooruit te helpen." Toch zit Wolff nog wel
tussen twee vuren. "Maar we moeten die constante wisselingen zien
te voorkomen. De FIA heeft deze motor voorgesteld, maar niemand
vond dat leuk. Het idee voor vijftig procent elektrisch was
toentertijd de richting die men op wilde gaan met wegauto's en dat
was een reden om leveranciers als Audi en Porsche aan te trekken,
dus deden we dat. Maar het is lastig om de doelstellingen aan te
passen, al helemaal met die nieuwe motoren. Honda heeft besloten
langer door te gaan en Audi is erbij gekomen, en betrekt ons daar
ook in, maar zij zien het niet zitten om de doelstellingen nu nog
aan te passen. Maar we moeten wel met een open houding naar de
zaken kijken, mocht dat nodig blijken te zijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines