Voormalig F1-teambaas oppert nieuw Verstappen-scenario: "Teamhoppen voor 10 miljoen per race"
In de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.com schuift voormalig
F1-teambaas Otmar Szafnauer aan als special guest. Het gaat onder
andere over de toekomst van Max Verstappen in de Formule 1. Blijft
hij bij Red Bull? Als journalist Ian Parkes suggereert dat
Verstappen in 2026 toch wel bij Red Bull zal blijven, omdat hij
niet kán weten wie er volgend jaar vooraan staat en hij zo het
speelveld kan verkennen richting 2027, oppert Szafnauer een nieuwe
constructie. Szafnauer graaft even in zijn geheugen: "Was het in
1993 dat Ayrton Senna nergens een contract tekende en riep 'ik rijd
voor eenieder die mij één miljoen per race biedt? Uiteindelijk reed
hij volgens die constructie voor McLaren, maar hij had geen
contract", aldus Szafnauer. "Dus waarom niet zoiets als dat? Begin
gewoon het seizoen en ga daarna teamhoppen onder het mom van 'geef
me maar 10 miljoen per race'." Szafnauer zal het allicht met een
knipoog bedoelen, en dus gaat hij op meer serieuze toon verder.
Want hoewel hij begrijpt dat niet alles valt in te vullen richting
2026, is er wel een element dat in zijn ogen zeer zwaar meeweegt.
"Volgend jaar wordt een pittig jaar. Het gaat om meer dan alleen de
auto, het gaat er ook om wie het beste werk verzet met de motor.
Het gaat om die combinatie. En in het verleden had Mercedes de
beste motor toen we overstapten op de nieuwe motorformule. Het
verleden biedt geen 100% garantie op nieuw succes, maar kun je
ergens anders naar kijken?" "Je moet wel naar het verleden kijken.
Als je met dezelfde mensen in de toekomst nog een keer hetzelfde
onderneemt, is de kans groot dat ze het opnieuw goed doen. Dat is
iets wat je mee moet wegen", zo sluit Szafnauer af.
F1-teambaas Otmar Szafnauer aan als special guest. Het gaat onder
andere over de toekomst van Max Verstappen in de Formule 1. Blijft
hij bij Red Bull? Als journalist Ian Parkes suggereert dat
Verstappen in 2026 toch wel bij Red Bull zal blijven, omdat hij
niet kán weten wie er volgend jaar vooraan staat en hij zo het
speelveld kan verkennen richting 2027, oppert Szafnauer een nieuwe
constructie. Szafnauer graaft even in zijn geheugen: "Was het in
1993 dat Ayrton Senna nergens een contract tekende en riep 'ik rijd
voor eenieder die mij één miljoen per race biedt? Uiteindelijk reed
hij volgens die constructie voor McLaren, maar hij had geen
contract", aldus Szafnauer. "Dus waarom niet zoiets als dat? Begin
gewoon het seizoen en ga daarna teamhoppen onder het mom van 'geef
me maar 10 miljoen per race'." Szafnauer zal het allicht met een
knipoog bedoelen, en dus gaat hij op meer serieuze toon verder.
Want hoewel hij begrijpt dat niet alles valt in te vullen richting
2026, is er wel een element dat in zijn ogen zeer zwaar meeweegt.
"Volgend jaar wordt een pittig jaar. Het gaat om meer dan alleen de
auto, het gaat er ook om wie het beste werk verzet met de motor.
Het gaat om die combinatie. En in het verleden had Mercedes de
beste motor toen we overstapten op de nieuwe motorformule. Het
verleden biedt geen 100% garantie op nieuw succes, maar kun je
ergens anders naar kijken?" "Je moet wel naar het verleden kijken.
Als je met dezelfde mensen in de toekomst nog een keer hetzelfde
onderneemt, is de kans groot dat ze het opnieuw goed doen. Dat is
iets wat je mee moet wegen", zo sluit Szafnauer af.