Red Bull werkt aan eigen versie McLaren-truc
In de hitte van Miami was het McLaren dat haar belangrijkste
troefkaart uitspeelde door de temperatuur van de achterbanden
uitstekend onder controle te houden. Het stelde Oscar Piastri en
Lando Norris in staat afstand te nemen van Max Verstappen toen ze
hem eenmaal in hadden gehaald. Red Bull werkt aan een updatepakket
dat men gedurende meerdere van de aankomende races uit zal rollen,
met een belangrijke nadruk op het ontwerp van de achterremmen. Het
systeem van McLaren is gecontroleerd door de FIA, maar op alle
vlakken volledig legaal bevonden. Meerdere teams, waaronder ook Red
Bull, maar Ferrari en Mercedes evengoed, werken nu aan een eigen
versie van het ontwerp. Het ontwikkelingsproces zou in het geval
van Red Bull al in Australië zijn begonnen. Zoals RacingNews365
technisch analist Paolo Filisetti eerder al schreef, gebruikt
McLaren de luchtstroom om de remmen te koelen op zo'n manier die de
concurrentie nog niet volledig heeft weten te doorgronden. Het
koelen van de remmen door vloeistoffen is immers strikt verboden.
Als Red Bull's chief engineer Paul Monaghan gevraagd wordt naar de
situatie legt hij ten overstaan van onder andere dit platform uit
dat er geen 'Harry Potter'-oplossing bestaat voor het probleem:
"Als je voortdurend glijdt, worden je achterbanden waarschijnlijk
te warm", zo begint hij met het intrappen van een open deur. "Maar
we hebben stappen gemaakt. Dat zie je niet, maar het gaat om
stapsgewijze progressie. Het maakt niet dat het Harry Potter-tijd
is. Het is niet zo dat we met het toverstafje zwaaien en er opeens
bovenop zitten. Het gaat om grondig en goed engineering werk met
slimme mensen, waardoor we stukje bij beetje die achterstand weg
trachten te werken." "We zijn vrij om te doen wat we willen en
wanneer we dat willen. Maar we hebben ook een maximaal aantal
manschappen beschikbaar, we hebben met een budget te werken en meer
van die dingen die ons beperken, maar het doel blijft om de best
mogelijke auto te bouwen en die te blijven verbeteren."
"Uiteindelijk doet iedereen dat en de vraag daarbij is of wij het
sneller doen waardoor we de partijen voor ons kunnen inhalen." Welk
tijdschema hangt er aan de beoogde update? De remupdate zou klaar
kunnen zijn voor Spanje of Canada, waarbij Canada net iets meer
voor de hand ligt. Men lijkt ook niet te snel te veel uit willen
rollen en in Spanje worden natuurlijk ook de nieuwe regels ten
aanzien van flexwings ingevoerd. Teveel veranderingen in één keer
kan het lastig maken om te bepalen welke resultaten wáár het
resultaat van zijn.
troefkaart uitspeelde door de temperatuur van de achterbanden
uitstekend onder controle te houden. Het stelde Oscar Piastri en
Lando Norris in staat afstand te nemen van Max Verstappen toen ze
hem eenmaal in hadden gehaald. Red Bull werkt aan een updatepakket
dat men gedurende meerdere van de aankomende races uit zal rollen,
met een belangrijke nadruk op het ontwerp van de achterremmen. Het
systeem van McLaren is gecontroleerd door de FIA, maar op alle
vlakken volledig legaal bevonden. Meerdere teams, waaronder ook Red
Bull, maar Ferrari en Mercedes evengoed, werken nu aan een eigen
versie van het ontwerp. Het ontwikkelingsproces zou in het geval
van Red Bull al in Australië zijn begonnen. Zoals RacingNews365
technisch analist Paolo Filisetti eerder al schreef, gebruikt
McLaren de luchtstroom om de remmen te koelen op zo'n manier die de
concurrentie nog niet volledig heeft weten te doorgronden. Het
koelen van de remmen door vloeistoffen is immers strikt verboden.
Als Red Bull's chief engineer Paul Monaghan gevraagd wordt naar de
situatie legt hij ten overstaan van onder andere dit platform uit
dat er geen 'Harry Potter'-oplossing bestaat voor het probleem:
"Als je voortdurend glijdt, worden je achterbanden waarschijnlijk
te warm", zo begint hij met het intrappen van een open deur. "Maar
we hebben stappen gemaakt. Dat zie je niet, maar het gaat om
stapsgewijze progressie. Het maakt niet dat het Harry Potter-tijd
is. Het is niet zo dat we met het toverstafje zwaaien en er opeens
bovenop zitten. Het gaat om grondig en goed engineering werk met
slimme mensen, waardoor we stukje bij beetje die achterstand weg
trachten te werken." "We zijn vrij om te doen wat we willen en
wanneer we dat willen. Maar we hebben ook een maximaal aantal
manschappen beschikbaar, we hebben met een budget te werken en meer
van die dingen die ons beperken, maar het doel blijft om de best
mogelijke auto te bouwen en die te blijven verbeteren."
"Uiteindelijk doet iedereen dat en de vraag daarbij is of wij het
sneller doen waardoor we de partijen voor ons kunnen inhalen." Welk
tijdschema hangt er aan de beoogde update? De remupdate zou klaar
kunnen zijn voor Spanje of Canada, waarbij Canada net iets meer
voor de hand ligt. Men lijkt ook niet te snel te veel uit willen
rollen en in Spanje worden natuurlijk ook de nieuwe regels ten
aanzien van flexwings ingevoerd. Teveel veranderingen in één keer
kan het lastig maken om te bepalen welke resultaten wáár het
resultaat van zijn.