Verstappen en Hamilton zetten vraagteken bij steeds belangrijkere rol DRS


De Formule 1 introduceerde enkele jaren geleden het Drag Reduction System – beter bekend onder de afkorting DRS – om het inhalen in de koningsklasse van de autosport te bevorderen. Het DRS-systeem speelt echter op dit moment zo’n belangrijke rol dat Red Bull Racing-coureur Max Verstappen zich hardop afvraagt of het nog wel wenselijk is.
DRS biedt coureurs de gelegenheid de achtervleugel open te zetten en daardoor meer snelheid te genereren in bepaalde zones op het circuit. Dit seizoen zijn er echter nieuwe voor- en achtervleugels geïntroduceerd die hetzelfde doel hebben als DRS: inhalen bevorderen. Na de eerste race van het seizoen lijken de uitvindingen echter niet het gewenste effect te hebben, wat de rol van DRS om in te halen alleen nog maar belangrijker maakt. Verstappen zou dat liever anders zien.  
‘Op een bepaalde manier wil je misschien helemaal geen inhaalacties met DRS. Ik zou graag zien dat we afstappen van inhalen met DRS. Maar op dit moment is het een goede oplossingen voor sommige circuits waar je iemand niet echt voorbij kan op een gewone manier’, laat Verstappen optekenen door RaceFans.net . ‘Je kan de DRS-zones altijd korter maken. Volgens mij hebben we ze in de loop der jaren steeds langer gemaakt, dus misschien kan je ze nu korter maken.’
‘Uiteindelijk is DRS een pleister voor de slechte kwaliteit aan racen’
Verstappen is niet de enige die twijfelt aan het voortbestaan van DRS. Ook de regerend kampioen van de Formule 1, Lewis Hamilton , is niet direct positief over het systeem, al erkent de Britse rijder wel dat een verandering moeilijk is vanwege het huidige ontwerp van de bolides in de Formule 1.
‘Uiteindelijk is DRS een pleister voor de slechte kwaliteit aan racen die ontstaat door het ontwerp van de wagens. Maar het is wat het is, je kan de fundamentele structuur van hoe de wagens in elkaar zitten niet veranderen, dus je zal een manier moeten vinden om het racen gemakkelijker te maken’, valt de Mercedes-coureur zijn Nederlandse concurrent bij.
De komst van derde DRS-zone die aankomend raceweekend gebruikt wordt juicht Hamilton toe, vooral omdat het een van de weinige mogelijkheden lijkt te zijn om dichter bij een voorganger in de buurt te komen: ‘Het zal iets technischer worden, hopelijk wat dichter bij elkaar. Je hebt hier altijd een ruime richttijd met de wagen voor je voordat je de kans hebt om hem in te halen. Door de DRS wordt dat gat steeds kleiner, wat volgens mij een positieve ontwikkeling is.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines