Montoya zet Alpine op haar plek: "Het is onacceptabel!"
Jack Doohan was zeven races Formule 1-coureur voor Alpine, maar de
Australiër zit nu weer op het reservebankje. Doohan scoorde met
zijn P13 tijdens de Grand Prix van China zijn beste resultaat tot
nu toe en kwam niet echt in de buurt van de punten. Na zes GP's in
2025 besloot de Franse renstal om in te grijpen, want nu krijgt
Franco Colapinto vijf races de tijd naast Pierre Gasly. Daarna
wordt de situatie opnieuw bekeken. Juan Pablo Montoya kan zich niet
vinden in de gang van zaken bij Alpine. "Wat onacceptabel is vanuit
het oogpunt van een coureur, is dat jullie je verbonden hebben aan
Jack Doohan en dachten dat hij de beste keuze was. Alpine gaf hem
een contract. De situatie met Franco Colapinto was geen groot
probleem, omdat er zoveel problemen waren bij Red Bull, maar nu is
de aandacht weer op die situatie gericht", zo begint Montoya aan
zijn verhaal tegenover Sites de Apostas . “Toen Flavio Briatore
binnenkwam, maakten ze op de een of andere manier een deal dat
Doohan vijf races moest presteren. Ik zou vijf races aan Doohan
hebben gegeven, vijf races aan Colapinto en vijf races aan Paul
Aron (en dat transparant aan iedereen hebben gecommuniceerd,
red.)." Dan kun je gaan zitten en evalueren wie de beste keuze is
voor volgend jaar. 2025 is een beetje een jaar om weg te gooien
voor Alpine, omdat ze volgend jaar overstappen op de motoren van
Mercedes. Ik neem aan dat een aardig deel van de ontwikkeling van
de auto is gestopt en dat ze volgend jaar opnieuw gaan bouwen. Ze
zullen het minste geld uitgeven aan hun motor." Montoya vervolgt:
"Briatore zal vooral denken aan wie volgend jaar het belangrijkste
duo is. Als Colapinto binnenkomt en Pierre Gasly begint te
verslaan, dreigt Gasly dan zijn stoeltje te verliezen? Er gaan ook
veel geruchten dat Aron tijdens het testen sneller was dan
Colapinto. Colapinto heeft het goed gedaan. Hij heeft veel fouten
gemaakt, maar zijn snelheid is erg indrukwekkend. Hij komt in een
situatie terecht waarin hij onder hoge druk staat bij Alpine,
terwijl er bij Williams geen verwachtingen waren."
Australiër zit nu weer op het reservebankje. Doohan scoorde met
zijn P13 tijdens de Grand Prix van China zijn beste resultaat tot
nu toe en kwam niet echt in de buurt van de punten. Na zes GP's in
2025 besloot de Franse renstal om in te grijpen, want nu krijgt
Franco Colapinto vijf races de tijd naast Pierre Gasly. Daarna
wordt de situatie opnieuw bekeken. Juan Pablo Montoya kan zich niet
vinden in de gang van zaken bij Alpine. "Wat onacceptabel is vanuit
het oogpunt van een coureur, is dat jullie je verbonden hebben aan
Jack Doohan en dachten dat hij de beste keuze was. Alpine gaf hem
een contract. De situatie met Franco Colapinto was geen groot
probleem, omdat er zoveel problemen waren bij Red Bull, maar nu is
de aandacht weer op die situatie gericht", zo begint Montoya aan
zijn verhaal tegenover Sites de Apostas . “Toen Flavio Briatore
binnenkwam, maakten ze op de een of andere manier een deal dat
Doohan vijf races moest presteren. Ik zou vijf races aan Doohan
hebben gegeven, vijf races aan Colapinto en vijf races aan Paul
Aron (en dat transparant aan iedereen hebben gecommuniceerd,
red.)." Dan kun je gaan zitten en evalueren wie de beste keuze is
voor volgend jaar. 2025 is een beetje een jaar om weg te gooien
voor Alpine, omdat ze volgend jaar overstappen op de motoren van
Mercedes. Ik neem aan dat een aardig deel van de ontwikkeling van
de auto is gestopt en dat ze volgend jaar opnieuw gaan bouwen. Ze
zullen het minste geld uitgeven aan hun motor." Montoya vervolgt:
"Briatore zal vooral denken aan wie volgend jaar het belangrijkste
duo is. Als Colapinto binnenkomt en Pierre Gasly begint te
verslaan, dreigt Gasly dan zijn stoeltje te verliezen? Er gaan ook
veel geruchten dat Aron tijdens het testen sneller was dan
Colapinto. Colapinto heeft het goed gedaan. Hij heeft veel fouten
gemaakt, maar zijn snelheid is erg indrukwekkend. Hij komt in een
situatie terecht waarin hij onder hoge druk staat bij Alpine,
terwijl er bij Williams geen verwachtingen waren."