Onthuld: Zo werkt hét McLaren-trucje, zónder 'tire water'
Zoals we in een eerder artikel al hebben uitgelegd , lijkt McLaren
een beslissend voordeel te hebben wat betreft het bandenmanagement.
En dan met name in het binnen de perken houden van de
bandenslijtage. Niet alleen mechanisch, maar ook thermisch. Zoals
bekend heeft Red Bull twijfels geuit over de legaliteit van de
binnenste remtrommels van de MCL39, omdat thermische beelden de
aanwezigheid van koele plekken aantoonden op bepaalde punten in het
complexe systeem van de koelingskanalen in de trommel. De FIA
voerde in Miami een grondige controle uit van het remsysteem van de
auto en er werden geen onregelmatigheden gevonden. Na deze uitkomst
van de FIA-controles hebben we van onze bronnen vernomen dat de
concurrerende teams van McLaren nu goed opletten en energie steken
in het bestuderen van een koelsysteem dat het, legaal, mogelijk
maakt om ook het uitstekende resultaat van McLaren te verkrijgen.
Het wordt steeds duidelijker hoe het team uit Woking erin is
geslaagd om de temperaturen en de bandenspanning onder controle te
houden en ze te isoleren van de hitte die door de remmen wordt
geproduceerd. McLaren heeft volgens onze informatie slim gebruik
gemaakt van een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing
Materials, materialen met veranderende fases, red.) in de
trommels. Dit is een soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die
metaallegeringen bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de
gebruikte legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite
vormen deze legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een
ijzerdraad voor, bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het
elektrische microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel
en de kanalen. De PCM's hebben de eigenschap om warmte te
absorberen, tot aan het smeltpunt. Het werkt in feite volgens
hetzelfde principe als een ijsblokje in een drankje. Het ijsblokje
behoudt zijn temperatuur van nul graden totdat het volledig
gesmolten is. Op dezelfde manier absorbeert de CPM warmte totdat
het de smelttemperatuur bereikt, waardoor de temperatuur van de
vloeistof (in dit geval lucht, red.) waarin het is ondergedompeld
onder controle wordt gehouden. In wezen hebben deze netten van
dunne metaallegeringen de functie om zeer effectief en met een
geprogrammeerde faseverandering te voorkomen dat de lucht die door
de trommel gaat, de temperatuur zodanig verhoogt dat de warmte
wordt overgedragen aan de trommel en daarmee aan de banden. Zoals
gezegd evalueren de andere rivaliserende teams, waaronder Mercedes
en Red Bull, een snelle toepassing van het systeem, voor de
volgende races. Ook Ferrari zou volgens de geruchten mogelijk voor
deze toepassing kiezen. Voor alle teams in kwestie zou een eerste
versie van de herziene remtrommels al klaar kunnen zijn voor de GP
van Spanje. Het is echter zeer waarschijnlijk dat dit, om het
ontwikkelingsprogramma niet te beïnvloeden, zou kunnen worden
uitgesteld tot de GP van Canada, waar de remmen een cruciaal
onderdeel zijn van de performance.
een beslissend voordeel te hebben wat betreft het bandenmanagement.
En dan met name in het binnen de perken houden van de
bandenslijtage. Niet alleen mechanisch, maar ook thermisch. Zoals
bekend heeft Red Bull twijfels geuit over de legaliteit van de
binnenste remtrommels van de MCL39, omdat thermische beelden de
aanwezigheid van koele plekken aantoonden op bepaalde punten in het
complexe systeem van de koelingskanalen in de trommel. De FIA
voerde in Miami een grondige controle uit van het remsysteem van de
auto en er werden geen onregelmatigheden gevonden. Na deze uitkomst
van de FIA-controles hebben we van onze bronnen vernomen dat de
concurrerende teams van McLaren nu goed opletten en energie steken
in het bestuderen van een koelsysteem dat het, legaal, mogelijk
maakt om ook het uitstekende resultaat van McLaren te verkrijgen.
Het wordt steeds duidelijker hoe het team uit Woking erin is
geslaagd om de temperaturen en de bandenspanning onder controle te
houden en ze te isoleren van de hitte die door de remmen wordt
geproduceerd. McLaren heeft volgens onze informatie slim gebruik
gemaakt van een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing
Materials, materialen met veranderende fases, red.) in de
trommels. Dit is een soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die
metaallegeringen bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de
gebruikte legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite
vormen deze legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een
ijzerdraad voor, bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het
elektrische microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel
en de kanalen. De PCM's hebben de eigenschap om warmte te
absorberen, tot aan het smeltpunt. Het werkt in feite volgens
hetzelfde principe als een ijsblokje in een drankje. Het ijsblokje
behoudt zijn temperatuur van nul graden totdat het volledig
gesmolten is. Op dezelfde manier absorbeert de CPM warmte totdat
het de smelttemperatuur bereikt, waardoor de temperatuur van de
vloeistof (in dit geval lucht, red.) waarin het is ondergedompeld
onder controle wordt gehouden. In wezen hebben deze netten van
dunne metaallegeringen de functie om zeer effectief en met een
geprogrammeerde faseverandering te voorkomen dat de lucht die door
de trommel gaat, de temperatuur zodanig verhoogt dat de warmte
wordt overgedragen aan de trommel en daarmee aan de banden. Zoals
gezegd evalueren de andere rivaliserende teams, waaronder Mercedes
en Red Bull, een snelle toepassing van het systeem, voor de
volgende races. Ook Ferrari zou volgens de geruchten mogelijk voor
deze toepassing kiezen. Voor alle teams in kwestie zou een eerste
versie van de herziene remtrommels al klaar kunnen zijn voor de GP
van Spanje. Het is echter zeer waarschijnlijk dat dit, om het
ontwikkelingsprogramma niet te beïnvloeden, zou kunnen worden
uitgesteld tot de GP van Canada, waar de remmen een cruciaal
onderdeel zijn van de performance.