FIA komt met nieuwe vloekrichtlijnen

De FIA en diens kopstukken maakten zich weinig populair door voor
dit seizoen nieuwe richtlijnen en straffen te komen voor
ongeoorloofd taalgebruik. Vloeken kon je boetes vanaf 10.000 euro,
oplopend tot honderdduizenden euro's opleveren en zelf een
schorsing na drie vergrijpen.  Die richtlijnen gaan nu fors op de
schop. De FIA heeft aangekondigd dat de boete gehalveerd wordt, van
10.000 naar 5.000 euro. De stewards kunnen er nu ook voor kiezen om
zo'n boete voorwaardelijk te maken, en in bredere zin krijgen de
stewards meer speelruimte om de straffen naar eigen inzicht uit te
delen. Daarnaast wordt er nu ook onderscheid gemaakt tussen een
'gecontroleerde omgeving' en een 'niet-gecontroleerde omgeving'. In
die eerste categorie vallen bijvoorbeeld de persconferenties rondom
het raceweekend en de media-interviews na afloop van een race of
kwalificatie. De tweede categorie omvat eigenlijk alle momenten
waarop er onverwachte dingen gebeuren, dus terwijl de coureur
achter het stuur zit of tijdens gebeurtenissen op de baan. Dit
geldt ook voor de mensen aan de pitmuur en in de garage.  Een
andere belangrijke toevoeging is dat wangedrag richting de
officials niet langer meer met een boete bestraft wordt. In plaats
daarvan komt dit nu neer op een gridstraf van drie plaatsen of een
tijdstraf van vijf seconden. Dit kan verder uitgebreid worden als
de stewards dat nodig vinden. Opvallend genoeg staat er in de
nieuwe richtlijnen niets over de straffen voor herhaalde
overtredingen, iets wat veel tongen losmaakte in de oorspronkelijke
straf. Volgens de eerste set regels in Appendix B kon een derde
overtreding namelijk leiden tot een maand schorsing of punten
aftrek in het kampioenschap. In de nieuwe richtlijnen voor Appendix
B staat hier niets over. FIA-president Mohammed Ben Sulayem
schrijft in het persbericht: "Als voormalig rally-coureur weet ik
maar al te goed hoeveel emotie je meemaakt in een competitie. De
verbeteringen die de FIA vandaag aankondigt zorgen ervoor dat we de
beste vorm van sportiviteit in motorsport blijven waarborgen,
terwijl we ook de stewards effectieve richtlijnen geven om actie te
ondernemen tegen personen die de sport in diskrediet brengen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines