Hoe een fabelachtige Verstappen negen jaar geleden F1-geschiedenis schreef
Daar waar Max Verstappen het Formule 1-seizoen 2016 nog 'gewoon'
begon bij Toro Rosso, kwam daar al heel snel verandering in. Bij
Red Bull reed Daniil Kvyat rond, die in het beginfase van dat jaar
niet heel goed uit de verf kwam. Oké, hij stond dan wel op het
podium in China, maar ging tijdens diezelfde race als een torpedo
van start, waardoor Ferrari-teamgenoten Sebastian Vettel en Kimi
Raikkonen elkaar raakten. Een race later, tijdens de GP van
Rusland, kegelde hij eigenhandig Vettel uit de race. De carrière
van Kvyat bij Red Bull Racing zat er zodoende op en Verstappen werd
doorgeschoven. De Nederlander kreeg slechts een kleine week de tijd
om zich ook daadwerkelijk voor te bereiden op zijn debuut voor de
hoofdmacht op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Hij moest het
allereerst opnemen tegen zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die op
dat moment al drie overwinningen op zijn naam had staan. Verstappen
kon het tempo van de Australiër verrassend goed bijbenen in de
vrije trainingen en dat was een voorbode voor de kwalificatie op de
zaterdag. Verstappen zette in de eerste twee delen van de
kwalificatie zijn Red Bull telkens op P3 neer, maar in Q3 moest hij
naast de Mercedes-coureurs ook Ricciardo nog voor zich dulden. Op
dat moment wist echter nog niemand wat er op de zondag in Barcelona
zou gebeuren... F1-historie Lewis Hamilton startte vanaf pole, met
teamgenoot Nico Rosberg naast zich en daarachter dus de twee Red
Bulls. Rosberg pakte al snel de leiding af van Hamilton, maar een
paar bochten later stonden de twee Mercedes-coureurs in de
grindbak. Hamilton probeerde Rosberg met een ultieme inhaalactie te
passeren, maar kwam uiteindelijk in het gras terecht. Daardoor
spinde hij én tikte hij meteen Rosberg van de baan. Een dubbele DNF
voor de Zilverpijlen, maar dat opende juist de deur voor Red Bull
en Ferrari. Ineens lag Ricciardo aan de leiding met Verstappen,
Carlos Sainz, Vettel en Kimi Raikkonen daarachter. De Nederlander
legde in de eerste ronde, nog voordat Hamilton en Rosberg met
elkaar clashten, een zeer belangrijke basis voor zijn historische
prestatie later in de race. Daar waar Vettel de Nederlander in leek
te halen, liet Verstappen zijn auto staan om hem buitenlangs in te
halen en zo een cruciale positie op de baan te behouden. In ronde
13 kwam Verstappen als eerste Nederlander ooit aan de leiding van
een Grand Prix te liggen en uiteindelijk bleek de tweestopper die
Red Bull voor de Nederlander had bedacht, de juiste strategie te
zijn. De toen nog 18-jarige coureur moest Kimi Raikkonen echter
rondenlang achter zich houden, maar daar wist hij op een zeer
slimme manier mee om te gaan. Verstappen pakte telkens een goede
exit na de, toen nog, bestaande chicane in de laatste sector,
waardoor hij genoeg marge had op Raikkonen bij het ingaan van bocht
1. Uiteindelijk schreef Verstappen F1-geschiedenis in een weekend
waar het toch vooral leek te draaien om het wennen aan de nieuwe
bolide. Maar op de momenten dat je unieke kansen krijgt, moet je ze
pakken en dat voerde Verstappen tot in perfectie uit. Het zorgde
voor een ongekende mix aan emoties op het circuit iets boven
Barcelona, op een dag die voor altijd een speciaal plekje zal
hebben bij Verstappen en de Nederlandse Formule 1-fans.
begon bij Toro Rosso, kwam daar al heel snel verandering in. Bij
Red Bull reed Daniil Kvyat rond, die in het beginfase van dat jaar
niet heel goed uit de verf kwam. Oké, hij stond dan wel op het
podium in China, maar ging tijdens diezelfde race als een torpedo
van start, waardoor Ferrari-teamgenoten Sebastian Vettel en Kimi
Raikkonen elkaar raakten. Een race later, tijdens de GP van
Rusland, kegelde hij eigenhandig Vettel uit de race. De carrière
van Kvyat bij Red Bull Racing zat er zodoende op en Verstappen werd
doorgeschoven. De Nederlander kreeg slechts een kleine week de tijd
om zich ook daadwerkelijk voor te bereiden op zijn debuut voor de
hoofdmacht op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Hij moest het
allereerst opnemen tegen zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die op
dat moment al drie overwinningen op zijn naam had staan. Verstappen
kon het tempo van de Australiër verrassend goed bijbenen in de
vrije trainingen en dat was een voorbode voor de kwalificatie op de
zaterdag. Verstappen zette in de eerste twee delen van de
kwalificatie zijn Red Bull telkens op P3 neer, maar in Q3 moest hij
naast de Mercedes-coureurs ook Ricciardo nog voor zich dulden. Op
dat moment wist echter nog niemand wat er op de zondag in Barcelona
zou gebeuren... F1-historie Lewis Hamilton startte vanaf pole, met
teamgenoot Nico Rosberg naast zich en daarachter dus de twee Red
Bulls. Rosberg pakte al snel de leiding af van Hamilton, maar een
paar bochten later stonden de twee Mercedes-coureurs in de
grindbak. Hamilton probeerde Rosberg met een ultieme inhaalactie te
passeren, maar kwam uiteindelijk in het gras terecht. Daardoor
spinde hij én tikte hij meteen Rosberg van de baan. Een dubbele DNF
voor de Zilverpijlen, maar dat opende juist de deur voor Red Bull
en Ferrari. Ineens lag Ricciardo aan de leiding met Verstappen,
Carlos Sainz, Vettel en Kimi Raikkonen daarachter. De Nederlander
legde in de eerste ronde, nog voordat Hamilton en Rosberg met
elkaar clashten, een zeer belangrijke basis voor zijn historische
prestatie later in de race. Daar waar Vettel de Nederlander in leek
te halen, liet Verstappen zijn auto staan om hem buitenlangs in te
halen en zo een cruciale positie op de baan te behouden. In ronde
13 kwam Verstappen als eerste Nederlander ooit aan de leiding van
een Grand Prix te liggen en uiteindelijk bleek de tweestopper die
Red Bull voor de Nederlander had bedacht, de juiste strategie te
zijn. De toen nog 18-jarige coureur moest Kimi Raikkonen echter
rondenlang achter zich houden, maar daar wist hij op een zeer
slimme manier mee om te gaan. Verstappen pakte telkens een goede
exit na de, toen nog, bestaande chicane in de laatste sector,
waardoor hij genoeg marge had op Raikkonen bij het ingaan van bocht
1. Uiteindelijk schreef Verstappen F1-geschiedenis in een weekend
waar het toch vooral leek te draaien om het wennen aan de nieuwe
bolide. Maar op de momenten dat je unieke kansen krijgt, moet je ze
pakken en dat voerde Verstappen tot in perfectie uit. Het zorgde
voor een ongekende mix aan emoties op het circuit iets boven
Barcelona, op een dag die voor altijd een speciaal plekje zal
hebben bij Verstappen en de Nederlandse Formule 1-fans.