Ferrari in dubio: gokken op betrouwbaarheid of Verstappen helpen?
Het is nog maar de vraag of Charles Leclerc zonder gridstraffen aan de Grand Prix van Brazilië kan beginnen. De Monegask beschadigde in de derde vrije training in Amerika zijn motor en gebruikte tijdens de race een andere motor. In Brazilië mag daar niet mee gereden worden. De grote vraag is nu wat Ferrari gaat doen.
De motor waarmee Leclerc in Brazilië reed (spec 2), is al te oud om daar nog een race mee te rijden. Die motor werd in Amerika nog wel gebruikt, omdat de spec 3-motor beschadigd was geraakt. Ferrari moet nu gaan kijken of de spec 3 nog te repareren valt en zo ja, of deze motor dan nog twee races mee kan.
Twijfel bij Ferrari
Het alternatief is het incasseren van een gridstraf. Ferrari zou dan namelijk de spec 4-motor moeten introduceren, een krachtbron die al deels gericht is op 2020. De gridstraf wordt uitgedeeld door de FIA omdat de spec 4 al de vierde motor van het jaar zou zijn voor Ferrari, daar waar er maar twee zijn toegestaan.
Het doorgaans goed ingevoerde Motorsport.it schrijft dat er bij Ferrari nogal wat twijfel bestaat over de te nemen beslissing. De tests zouden hebben aangetoond dat de spec 3-motor nog twee races mee zou moeten kunnen, maar de vraag is hoe betrouwbaar de motor dan nog is.
Mogelijk voordeel voor Verstappen
Als Ferrari inderdaad besluit om een gridstraf te incasseren, dan kan dat wel eens in het voordeel werken van Max Verstappen. De Nederlander is samen met Leclerc verwikkeld in een strijd om de derde plek in de WK-stand . Het verschil tussen de twee bedraagt op dit moment veertien punten in het voordeel van Leclerc.
