Data tonen aan: Updates helpen gefrustreerde Verstappen voorlopig niet verder

Na de Grand Prix van Miami was wel duidelijk dat er snel iets moest
gebeuren bij de concurrentie van McLaren. Oscar Piastri en Lando
Norris reden Red Bull en Mercedes op een hoop, aangezien George
Russell en Max Verstappen meer dan 35 seconden moesten toegeven
tijdens de race. Red Bull vestigde haar hoop op Imola en Spanje,
waar de reglementen voor flexibele voorvleugels worden aangepast
door de FIA. In twee stappen moest het gat met McLaren gedicht gaan
worden. De updates voor de Grand Prix van Emilia-Romagna waren de
eerste stap in het proces. Red Bull beschikt over een nieuwe
vormgeving van de sidepods en wijzigingen aan de vloer en engine
cover. Zo moet er meer aerodynamische efficiëntie gevonden worden
én de bandenslijtage afnemen. Dat is immers waar McLaren het
verschil mee maakt. De vrijdag in Imola verliep echter totaal niet
naar wens voor Max Verstappen en Red Bull. Vanaf de eerste seconde
klaagde Verstappen over het gedrag van de RB21, waarna hij het
achtereenvolgens met de zevende en vijfde plaats moest doen. Een
klap op het stuur tekende de dag van de wereldkampioen: de updates
hielpen hem voorlopig nog niet verder. Verstappen was naar eigen
zeggen aan het driften. Het leidde na afloop ook tot een pijnlijke
conclusie van Verstappen. "We hebben het geprobeerd, maar zijn
overall gezien niet snel genoeg op dit moment. De kwalificatie
wordt belangrijk. We zullen een betere balans in de bochten moeten
hebben om sneller te gaan, ook in de longruns. Ik werd ingehaald
door een McLaren. Dat zegt genoeg. Ze rijden weg." Snelheid In de
data is hetzelfde beeld zichtbaar. Tijdens de representatieve
tweede vrije training gaf Verstappen meer dan vier tienden toe op
de beide McLarens, met Piastri voorop. En in vergelijking met
Piastri en de Ferrari van Charles Leclerc, is Verstappen alleen
sneller in de chicane (bocht 14 en 15) en de laatste bocht. Verder
wordt hij grotendeels afgetroefd door McLaren én Ferrari, dat toch
nog meer leek te worstelen dan Red Bull. Dat biedt weinig hoop.
Opvallend genoeg staat Red Bull alleen in de bovenste regionen als
het op topsnelheid aankomt. Yuki Tsunoda noteerde een topsnelheid
van 334 kilometer per uur, terwijl Verstappen daar vlak achter
staat. Natuurlijk is er een lang recht stuk op het circuit van
Imola, maar downforce is toch wel een stuk belangrijker. Als je dat
kan combineren, heb je het ideale pakket, maar Red Bull levert in
de bochten juist in. Verstappen reed erg agressief over de kerbs in
de chicane en pakte zo tijd, verder ging het niet geweldig. Red
Bull heeft over één ronde dan ook nog werk te doen richting de
kwalificatie. Inhalen is haast onmogelijk op het krappe circuit,
dus Verstappen en Red Bull kunnen met een goede kwalificatie veel
winnen. De snelheid om voor poleposition te strijden, ontbrak
echter nog. Dat Pirelli voor het eerst de zachte C6 heeft ingezet,
zal Red Bull ook niet helpen. Bekijk hieronder de data van de
kwalificatiesimulaties. De tekst gaat daarna verder. Longruns Ook
in de longruns gaf Verstappen veel toe op de McLarens. Mogelijk is
de verzachtende omstandigheid dat Helmut Marko toegaf dat Red Bull
met meer brandstof reed dan de concurrentie, maar het gemiddelde
verschil was met zes tienden groot te noemen. Belangrijker nog is
dat de banden van Verstappen weer sneller lijken af te takelen dan
bij McLaren, al moest hij ook Franco Colapinto passeren op het
circuit. Daarom zijn de rondetijden een tikkeltje vertekenend. Al
met al lijkt Red Bull dus nog geen grote stap te hebben gezet met
de nieuwe updates. In het verleden heeft het team uit Milton Keynes
echter vaak aangetoond dat ze richting zaterdag het tij kunnen
keren. Vorig jaar leek het ook op niets uit te draaien tijdens de
vrije trainingen in Imola, maar stond Verstappen een dag later op
pole én pakte hij de zege. Dat is nu ook nodig om McLaren uit te
dagen. Voorlopig lijkt dat scenario echter niet voor de hand te
liggen. Bekijk hieronder de data van de longruns!

Top Headlines

Oudere Top Headlines