Ferrari kopieert concept McLaren

Ferrari arriveerde in Imola met een update ter aanvulling op de
ontwikkeling voor de Grand Prix van Bahrein. Het betreft enkele
vleugelaanpassingen die specifiek gericht zijn op het circuit in
Italië. Geen groot pakket dus, ook omdat er over een paar weken nog
een pakket volgt met een nieuwe voorvleugel. In Spanje gaan immers
de regels voor flexibele voorvleugels op de schop. De Scuderia
focust zich echter niet alleen op aerodynamica, want de beperkingen
die van invloed zijn op de SF-25 worden steeds beter begrepen. In
Miami werd duidelijk dat de tractie bij het uitkomen van langzame
bochten, zeker de bochten met een grote radius, een zeer
belangrijke tekortkoming was. De afstelling van de auto, gericht op
controle aan de achterkant, veroorzaakte onderstuur, waardoor de
voorkant in een crisis belandde.  Het concept van de
achterwielophanging ligt aan de basis van de problemen. Die bleek
ongunstig voor de balans van de auto, zeker als gevolg van de keuze
voor een pull rod -constructie aan de voorkant. De engineers in
Maranello hebben dan ook wijzigingen aan de achterwielophanging
bestudeerd, waarbij de hellingshoek van de bovenste draagarmen en
de trekstang worden gewijzigd, zonder dat de versnellingsbak hoeft
te worden gereviseerd. Dat laatste is niet nodig omdat de
bevestigingspunten van de ophangingselementen kunnen worden
gewijzigd met behulp van speciale inzetstukken.  Het zijn
innovaties die de dynamische respons van de achteras moeten
veranderen. In wezen wordt er zoveel mogelijk geprobeerd om de
werking van de McLaren-vering na te bootsen, hoewel die gebaseerd
is op een compleet ander concept. Aan de achterkant gebruikt
McLaren een push rod , terwijl Ferrari juist een pull rod inzet.
Toch kunnen de kenmerken van de McLaren-demping worden overgenomen.
De verwachting is dat de nieuwe versie tijdens de Grand Prix van
Oostenrijk wordt geïntroduceerd. Bekijk de wijzigingen hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines