Verstappen komt net tekort in spectaculaire kwalificatie Imola

Na drie vrije trainingen op het Autodromo Internazionale Enzo e
Dino Ferrari in Imola was het zaterdagmiddag tijd voor de
kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna in Imola. In
alle drie de sessies pakte McLaren een 1-2'tje, waardoor ze ook
favoriet waren voor de poleposition. Max Verstappen kende na een
zoektocht op de vrijdag een goede generale in de afsluitende
training, want hij eindigde op P3. De kwalificatie begon om 16:00
uur met Nico Hulkenberg die als eerste de baan betrad. Het wachten
was op de echt grote namen in Q1. Ferrari viel bij de eerste
inleidende beschietingen tegen, met Lewis Hamilton en Charles
Leclerc die niet verder kwamen dan P3 en P5. Max Verstappen was net
bezig met een snelle ronde, maar moest die onderbreken vanwege een
rode vlag. Zijn teamgenoot, Yuki Tsunoda, crashte namelijk
ontzettend hard. Nadat hij de kerb bij bocht 5 raakte, verloor hij
de controle over de Red Bull RB21. De Japanner kwam in het grind
terecht, vloog door de lucht en kwam in de bandenstapels terecht.
De auto van Tsunoda kampte als vanzelfsprekend met de nodige
schade, al was de Red Bull-coureur zelf wel oké. Hij moest wel mee
naar het medisch centrum. Het duurde bovendien even voordat de
sessie werd hervat, omdat de bandenstapel en het lichtpaneel
moesten worden gerepareerd. Om 16:20 uur werd de kwalificatie weer
hervat. George Russell zette zijn auto op P2 neer, maar Verstappen
trok een heel groot gat. Hij zette een nieuwe snelste tijd neer en
was een halve seconde sneller dan wie dan ook. Lando Norris moet
ruim zeven tienden toegeven, terwijl Oscar Piastri meer dan drie
tienden langzamer was dan de Nederlander. Nóg een crash in Q1 Bij
het ingaan van de laatste rondjes moesten naast Tsunoda ook Nico
Hulkenberg, Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman en Esteban Ocon
vrezen voor een vroegtijdige exit. Vlak voor het vallen van de
finishvlag werd er een gele en later een rode vlag gezwaaid en dat
was voor Alpine-coureur Franco Colapinto. De Argentijn, die dit
weekend voor het eerst instapt bij de Franse renstal, crashte
namelijk hard. Hij kwam op het gras terecht bij de exit van bocht
drie en ging met de voorkant van de Alpine de muur in. Daarmee zat
ook zijn kwalificatie erop. Hij zette uiteindelijk wel de 14e tijd
neer, maar kon als vanzelfsprekend niet deelnemen aan Q2. In het
eerste deel van de kwalificatie was het einde verhaal voor Liam
Lawson, Hulkenberg, Ocon, Bearman en Tsunoda. De start van het
tweede deel van de kwalificatie werd daardoor ook weer uitgesteld
en bovendien werd er gekeken naar de tijd van Bearman. De
Haas-coureur zag zijn snelste tijd worden afgenomen. Het was echter
de vraag of dat terecht was, gezien de timing van de rode vlag en
de finishvlag. Uiteindelijk mocht Bearman niet deelnemen aan Q2.
Een klein uur na de start van de kwalificatie werd er aan het
tweede deel begonnen. Verstappen trapte Q2 af met een 1:15.4, waar
de beide Ferrari's niet aan konden tippen. Russell moest vervolgens
doen met P2, terwijl Norris sneller was dan Verstappen. De
McLaren-coureur trok een gat van ruim een tiende naar de
Nederlander. Piastri was de laatste man met een getimede ronde in
het tweede deel, maar was wel de snelste. Al was hij slechts twee
honderdsten rapper dan zijn teamgenoot. Buiten de al uitgeschakelde
Colapinto stonden ook Lance Stroll, Pierre Gasly, Alex Albon en
Bortoleto in de gevarenzone, maar dat was zeker niet de situatie
aan het einde van Q2. Leclerc en Hamilton moesten het doen met P11
en P12 en zodoende strandde Ferrari in Italië al in het tweede
deel. Ook thuisrijder Kimi Antonelli redde het niet en moest
tevreden zijn met P13. Als laatste vloog ook Bortoleto uit Q2. Wie
pakt pole? Na de eerste inleidende beschietingen in het laatste
deel van de kwalificatie was het Verstappen die de voorlopige
poleposition in handen had. De Nederlander was 49 duizendsten
sneller dan Piastri, terwijl Norris en Russell daarachter kwamen.
Het verschil naar de rest van de grid was daarbij groot, want de
coureur op P5, Isack Hadjar, moest bijna een seconde toegeven op de
Nederlander. Piastri pakte die pole af van Verstappen en was een
tiende sneller dan de Nederlander. Norris kwam niet aan de tijd van
Piastri en Verstappen. De viervoudig wereldkampioen moest
uiteindelijk ook zijn meerdere erkennen in Piastri. Het verschil
tussen de twee was slechts 34 duizendsten, waardoor Verstappen het
moet doen met P2. Russell pakte aan het einde nog P3 af van Norris.

Top Headlines

Oudere Top Headlines