Zo verloor Verstappen de strijd om pole na fenomenale ommekeer Red Bull

Na de vrijdag in Imola stond Red Bull er niet al te best voor. Max
Verstappen moest meer dan vier tienden toegeven op Lando Norris en
Oscar Piastri en was in gesprek met Viaplay van mening dat de derde
plaats het hoogst haalbare zou zijn tijdens de kwalificatie. Ook
dat zou echter moeilijk worden, stelde de regerend wereldkampioen.
Red Bull komt simpelweg snelheid tekort én heeft snel last van
oververhitting van het Pirelli-rubber. En laat de leverancier nu
net voor het eerst de zachte C6 bij zich hebben. Tijdens de laatste
oefensessie leidde dat tot een wonderlijke situatie, want bijna
geen enkele topcoureur, inclusief Verstappen, kon zijn tijd
significant verbeteren op de softs. Vraagtekens bleven dus bestaan
voor de kwalificatie, maar dat bleek niet nodig te zijn. Red Bull
kreeg het wederom voor elkaar om een fenomenale ommekeer te
bewerkstelligen. Verstappen streed immers onverwacht voor
poleposition. Die strijd zou hij dit keer niet in zijn voordeel
beslechten. Verstappen had na de eerste runs in Q3 poleposition in
handen, maar werd in extremis verslagen door Oscar Piastri. De
WK-leider was uiteindelijk 34 duizendsten dan Verstappen, die na
afloop een duidelijke verklaring had voor zijn nipte verlies. De
banden sleten immers opnieuw onder hem vandaan. Uit de data blijkt
hetzelfde beeld. Verstappen zet een loeisterke eerste sector neer
en is op dat moment twee tienden sneller dan Piastri, maar raakt
die voorsprong een sector later weer volledig kwijt. Vooral de
langzamere bochten nekken de Nederlander, waarna hij ogenschijnlijk
agressief én sneller dan Piastri de voorlaatste bocht induikt. Het
blijkt echter net niet genoeg om de achterstand goed te maken.
Verder pakte Verstappen vooral tijd op de rechte stukken en in de
snelle combinatie van bocht vier en vijf, waar Yuki Tsunoda zwaar
crashte. De onzekerheid over de C6 leidde ertoe dat Aston Martin en
George Russell ervoor kozen om runs op mediums af te werken. Die
opzet slaagde nog ook, want Russell eindigde voor Lando Norris op
de derde plaats en Aston Martin schopte het tot Q3 en P5 met
Fernando Alonso. In de sectortijden is te zien dat Russell het
tempo van Piastri en Verstappen aardig kan matchen, wat erop duidt
dat de C6 zeker niet perfect werkt in Imola. Verstappen zal er nu
niet meer om malen, want hij start op de eerste rij en hoeft de
softs niet meer te gebruiken in de Grand Prix. Over de racepace
bestaan wel wat meer twijfels, want het probleem met de
oververhitting is met de nieuwe updates nog niet opgelost. Het is
Verstappen er dan ook veel aan gelegen om voor Piastri de eerste
bocht in te duiken. Anders bestaat het gevaar dat de Australiër rap
wegrijdt bij Verstappen. Inhalen blijft immers haast onmogelijk in
Imola... Bekijk de data van de kwalificatie hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines