Verstappen en Piastri beginnen op gelijke voet in Imola
In de derde vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna
werd ineens een bijzonder feit duidelijk: de soft was niet alleen
geen geweldige band, hij was zelfs minder goed dan de medium. Dat
werd nog maar weer eens extra benadrukt in de kwalificatie, toen
Aston Martin op de mediums de beide Ferrari's uitschakelde in Q2.
Dat is ook terug te zien in de strategie die bandenleverancier
Pirelli opgeteld heeft voor deze race. De soft is in geen velden of
wegen te bekennen, ook al hebben de meeste coureurs daar nog wel
minstens één ongebruikt setje van over. In plaats daarvan zet
Pirelli volledig in op de medium en de hard. Twee van de drie
strategieën komen neer op een éénstopper. Ofwel beginnen op de
medium en na zo'n twintig rondes wisselen naar de hard, ofwel het
omgekeerde. Als derde strategie schetst Pirelli een tweestopper,
waarbij er begonnen wordt op de medium, dan tussen ronde twaalf en
achttien een wissel naar de hards, en dan zo'n twintig rondes later
een nieuwe wissel naar de hards. Artikel gaat onder de afbeelding
verder. Voordeel? Is er dan iemand die daar voordeel van heeft?
Niet bepaald. Er is eigenlijk vooral iemand voor wie deze
strategieën erg slecht uitpakken: George Russell. Van de
topcoureurs is hij namelijk de enige die geen ongebruikt setje
mediums meer over heeft. Zijn buurman op de grid, Lando Norris,
heeft nog maar één setje ongebruikte hards, maar bij twee van de
drie strategieën zou dat moeten werken, dus hij hoeft zich
waarschijnlijk geen zorgen te maken. Bij Aston Martin is dat wel
anders. De stunt in de kwalificatie pakte geweldig uit voor het
team uit Silverstone, want voor het eerst dit jaar beginnen beide
auto's in de top tien. Dat koste alleen wel wat: Lance Stroll en
Fernando Alonso hebben allebei geen ongebruikte mediums of hards
meer over. Zij zullen dus waarschijnlijk de volledige race op
gebruikte banden moeten rijden. Max Verstappen en Oscar Piastri,
die op de eerste startrij beginnen, hebben dus in strategisch
opzicht geen enkel voordeel ten opzichte van elkaar. Beiden hebben
ze nog twee ongebruikte hards en één ongebruikte medium over, en
beiden hebben ze hun drie setjes softs er al doorheen gejaagd. Zij
zullen hun strijd dus met andere middelen moeten uitvechten.
werd ineens een bijzonder feit duidelijk: de soft was niet alleen
geen geweldige band, hij was zelfs minder goed dan de medium. Dat
werd nog maar weer eens extra benadrukt in de kwalificatie, toen
Aston Martin op de mediums de beide Ferrari's uitschakelde in Q2.
Dat is ook terug te zien in de strategie die bandenleverancier
Pirelli opgeteld heeft voor deze race. De soft is in geen velden of
wegen te bekennen, ook al hebben de meeste coureurs daar nog wel
minstens één ongebruikt setje van over. In plaats daarvan zet
Pirelli volledig in op de medium en de hard. Twee van de drie
strategieën komen neer op een éénstopper. Ofwel beginnen op de
medium en na zo'n twintig rondes wisselen naar de hard, ofwel het
omgekeerde. Als derde strategie schetst Pirelli een tweestopper,
waarbij er begonnen wordt op de medium, dan tussen ronde twaalf en
achttien een wissel naar de hards, en dan zo'n twintig rondes later
een nieuwe wissel naar de hards. Artikel gaat onder de afbeelding
verder. Voordeel? Is er dan iemand die daar voordeel van heeft?
Niet bepaald. Er is eigenlijk vooral iemand voor wie deze
strategieën erg slecht uitpakken: George Russell. Van de
topcoureurs is hij namelijk de enige die geen ongebruikt setje
mediums meer over heeft. Zijn buurman op de grid, Lando Norris,
heeft nog maar één setje ongebruikte hards, maar bij twee van de
drie strategieën zou dat moeten werken, dus hij hoeft zich
waarschijnlijk geen zorgen te maken. Bij Aston Martin is dat wel
anders. De stunt in de kwalificatie pakte geweldig uit voor het
team uit Silverstone, want voor het eerst dit jaar beginnen beide
auto's in de top tien. Dat koste alleen wel wat: Lance Stroll en
Fernando Alonso hebben allebei geen ongebruikte mediums of hards
meer over. Zij zullen dus waarschijnlijk de volledige race op
gebruikte banden moeten rijden. Max Verstappen en Oscar Piastri,
die op de eerste startrij beginnen, hebben dus in strategisch
opzicht geen enkel voordeel ten opzichte van elkaar. Beiden hebben
ze nog twee ongebruikte hards en één ongebruikte medium over, en
beiden hebben ze hun drie setjes softs er al doorheen gejaagd. Zij
zullen hun strijd dus met andere middelen moeten uitvechten.