Data tonen aan: Verstappen eindelijk weer een met zijn Red Bull

Max Verstappen moest de Grand Prix van Emilia-Romagna aanvangen
vanaf P2, met Oscar Piastri schuin voor zich. Op het zeer smalle
circuit van Imola was het van tevoren al duidelijk dat het niet
makkelijk zou zijn om in te halen en daarom was de start van de
race ontzettend belangrijk. Dat pakte voor Verstappen niet helemaal
goed uit, want hij zei zelf ook al dat hij niet de beste start van
het veld had. Dat blijkt ook uit de data.  Zijn reactietijd van 0
naar 100 kilometer per uur was op zijn zachtst gezegd al niet heel
goed, maar van 0 naar 200 kilometer per uur was Verstappen zelfs
één van de langzaamste coureurs van het hele veld. Isack Hadjar
deed het op dat gebied nog slechter, terwijl het voor Verstappen
eigenlijk een geluk bij een ongeluk was dat Piastri zich in
hetzelfde schuitje bevond. Hij overlegt namelijk precies dezelfde
cijfers als de viervoudig wereldkampioen, waardoor Verstappen nog
in de buurt kon blijven. Dat deerde Verstappen echter niet, want
hij haalde de McLaren-coureur in bocht twee alsnog via de
buitenkant in, waardoor hij de leiding in de race overnam. Als we
dan de rondetijden erbij pakken, blijkt dat de snelheid van
Verstappen prima was ten opzichte van de McLarens. In bepaalde
gedeeltes van de eerste stint was hij zelfs de snelste man, wat de
burger moed zal geven.  Verstappen werd natuurlijk ook geholpen
door de ietwat vreemde strategie van Oscar Piastri, die vroeg naar
binnen ging, en door het feit dat Lando Norris een tijdje vast kwam
te zitten achter George Russell, waardoor hij verder uit kon lopen.
De virtual safety car, die op de baan kwam vanwege het uitvallen
van Esteban Ocon, was al helemaal een kolfje naar zijn hand, want
daardoor kon hij opnieuw kostbare seconden winnen ten opzichte van
Norris en Piastri. De tekst loopt verder onder de afbeeldingen.
Snelste van het veld Het toont ook maar weer aan dat Red Bull er
als geheel beter in lijkt te zitten. De strategische calls waren er
op het juiste moment en de pitstops werden bij Red Bull het beste
uitgevoerd, terwijl dat bij McLaren juist één van de zwakke punten
was in Imola. Daar waar Red Bull als enige team een gemiddelde
pitstoptijd van onder de 30 seconden neer kon zetten, moest grote
concurrent McLaren het in dat opzicht doen met slechts de zevende
positie overall. De updates op de Red Bull RB21 lijken echt te
werken, ook als we kijken naar de racepace zelf. Verstappen zit
daarbij in dezelfde range als de McLarens, wat absoluut een
positief signaal is. Uiteindelijk was de Red Bull-coureur zelfs de
snelste van het hele veld, met Norris er gemiddeld een kleine twee
tienden achter en Piastri zelfs ruim twee tienden. Verstappen kon
de boel natuurlijk controleren aan de leiding van de race, wat hem
ook heeft geholpen. Ook Helmut Marko ziet dat het de goede kant op
gaat bij Red Bull en Verstappen. "We hebben eigenlijk een jaar lang
rondjes gedraaid en geen vooruitgang geboekt. We hadden altijd
onderstuur en weinig balans. En het was voor de eerste keer, bij
deze race, dat de auto weer zo (zoals vroeger, red.) was. Hij zei:
'Ik ben gelukkig, ik ben blij'. Dat zie je en dat is natuurlijk een
belangrijke voorwaarde voor hem", aldus Marko bij Sky DE . Al was
het meest indrukwekkende misschien wel de fase na de laatste safety
car. De Nederlander kende een zeer goede herstart en reed Piastri
meteen los, waarna de twee McLarens met elkaar in gevecht gingen.
Verstappen versnelde echter en sloeg zodoende al het gat. Dat de
viervoudig wereldkampioen daartoe in staat is, toont aan dat het
echt de goede kant op gaat met Red Bull. Er zijn natuurlijk de
nodige redenen aan te wijzen waarom het, met een beetje geluk, de
kant van Verstappen en Red Bull op viel, maar de data laten ook
zien dat de Oostenrijkse renstal echt wat gevonden heeft. En met
Verstappen achter het stuur heb je dan nog een extra troef in
handen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines