Red Bull toont herstel en krabbelt terug in kantlijnkampioenschap
De afgelopen jaren was Red Bull de dominante factor in de Formule
1. De auto in combinatie met Max Verstappen was vaak
onverslaanbaar, maar ook de zaken buiten de auto waren perfect
verzorgd. Denk alleen maar aan de juiste strategische calls vanaf
de pitmuur en laten we ook zeker niet de pitstops vergeten. Het is
makkelijk om een voorsprong of positie uit handen te geven door een
matige of slechte stop, maar bij Red Bull ging het vrijwel altijd
van een leien dakje. Tot het begin van dit seizoen. Vooral pitstops
in Japan, Bahrein en Miami bij zowel Verstappen als Yuki Tsunoda
gingen de mist in, waardoor er kostbare tijd werd verloren. Er werd
daarbij ook snel gewezen naar de rol die de vertrokken sportief
directeur Jonathan Wheatley in het geheel speelde, tegenwoordig
teambaas bij Stake F1. Feit was dat er hier en daar fouten werden
gemaakt, iets wat we in de voorgaande jaren dus niet zagen. Red
Bull won vanaf 2018 telkens de DHL Fastest Pitstop Award, een
alternatief kampioenschap in de koningsklasse van de autosport,
waarbij hetzelfde aantal punten wordt uitgedeeld voor de snelste
pitstops als in een Grand Prix voor de coureurs. Red Bull moest het
na de eerste zes races in 2025 echter doen met P6 met slechts 47
punten in die strijd. Na de Grand Prix van Emilia-Romagna ziet de
wereld er toch iets anders uit, want Red Bull heeft het gat met de
concurrentie aardig gedicht. Bovendien was Red Bull gemiddeld
gezien het team dat de minste tijd in de pitstraat doorbracht.
Tekst loopt verder onder de afbeelding. Herstel Verstappen wist de
race op het iconische circuit te winnen en daarbij ging het dus ook
bij de pitstops een stuk beter. Red Bull moest alleen de Ferrari
van Charles Leclerc voor zich dulden, die slechts 2.04 seconden
stilstond. Tsunoda en Verstappen stonden íets langer stil, maar het
scheelde allemaal niet veel: respectievelijk 2.09 en 2.11 seconden.
Daarmee pakte het team uit Milton Keynes P2 en P3 wat betreft de
pitstops en stijgen ze in het kantlijnkampioenschap. Red Bull staat
nu op P5, slechts vier punten achter Mercedes op P3 en de
Oostenrijkse renstal moet 16 punten toegeven op McLaren. Ferrari is
nog altijd een klasse apart en staat bovenaan met maar liefst 221
punten. Wat nog een positieve opsteker voor Red Bull is, is het
feit dat de twee eerder genoemde stops van Tsunoda en Verstappen in
de top tien staan van snelste pitstops van het jaar. Die van
Tsunoda komt op P6 terecht, terwijl Verstappen het moet doen met
P7. Bekijk hieronder de tijden van de tien snelste pitstops tijdens
de Grand Prix van Emilia-Romagna! Snelste pitstops tijdens F1 GP
Emilia-Romagna
1. De auto in combinatie met Max Verstappen was vaak
onverslaanbaar, maar ook de zaken buiten de auto waren perfect
verzorgd. Denk alleen maar aan de juiste strategische calls vanaf
de pitmuur en laten we ook zeker niet de pitstops vergeten. Het is
makkelijk om een voorsprong of positie uit handen te geven door een
matige of slechte stop, maar bij Red Bull ging het vrijwel altijd
van een leien dakje. Tot het begin van dit seizoen. Vooral pitstops
in Japan, Bahrein en Miami bij zowel Verstappen als Yuki Tsunoda
gingen de mist in, waardoor er kostbare tijd werd verloren. Er werd
daarbij ook snel gewezen naar de rol die de vertrokken sportief
directeur Jonathan Wheatley in het geheel speelde, tegenwoordig
teambaas bij Stake F1. Feit was dat er hier en daar fouten werden
gemaakt, iets wat we in de voorgaande jaren dus niet zagen. Red
Bull won vanaf 2018 telkens de DHL Fastest Pitstop Award, een
alternatief kampioenschap in de koningsklasse van de autosport,
waarbij hetzelfde aantal punten wordt uitgedeeld voor de snelste
pitstops als in een Grand Prix voor de coureurs. Red Bull moest het
na de eerste zes races in 2025 echter doen met P6 met slechts 47
punten in die strijd. Na de Grand Prix van Emilia-Romagna ziet de
wereld er toch iets anders uit, want Red Bull heeft het gat met de
concurrentie aardig gedicht. Bovendien was Red Bull gemiddeld
gezien het team dat de minste tijd in de pitstraat doorbracht.
Tekst loopt verder onder de afbeelding. Herstel Verstappen wist de
race op het iconische circuit te winnen en daarbij ging het dus ook
bij de pitstops een stuk beter. Red Bull moest alleen de Ferrari
van Charles Leclerc voor zich dulden, die slechts 2.04 seconden
stilstond. Tsunoda en Verstappen stonden íets langer stil, maar het
scheelde allemaal niet veel: respectievelijk 2.09 en 2.11 seconden.
Daarmee pakte het team uit Milton Keynes P2 en P3 wat betreft de
pitstops en stijgen ze in het kantlijnkampioenschap. Red Bull staat
nu op P5, slechts vier punten achter Mercedes op P3 en de
Oostenrijkse renstal moet 16 punten toegeven op McLaren. Ferrari is
nog altijd een klasse apart en staat bovenaan met maar liefst 221
punten. Wat nog een positieve opsteker voor Red Bull is, is het
feit dat de twee eerder genoemde stops van Tsunoda en Verstappen in
de top tien staan van snelste pitstops van het jaar. Die van
Tsunoda komt op P6 terecht, terwijl Verstappen het moet doen met
P7. Bekijk hieronder de tijden van de tien snelste pitstops tijdens
de Grand Prix van Emilia-Romagna! Snelste pitstops tijdens F1 GP
Emilia-Romagna