Red Bull klopte aan bij FIA over trucje McLaren
Daags na de Grand Prix van Emilia-Romagna kwam het nieuws naar
buiten dat de FIA nieuwe technische richtlijnen had verstuurd naar
de Formule 1-teams. Het ging om verduidelijkingen van de
reglementen rond bandenmanagement en het bodywork voor de wielen,
waarna direct naar McLaren werd gekeken. Moesten zij iets aanpassen
en speelde dat Max Verstappen in de kaart? De regerend
wereldkampioen won immers op dominante wijze de race in zijn
geüpdatete Red Bull. Het is echter goed om het proces verder toe te
lichten, zeker omdat RacingNews365 heeft begrepen dat uitgerekend
Red Bull heeft aangeklopt bij de FIA. Het team ontdekte recent met
warmtecamera's dat McLaren een trucje gebruikt bij de remtrommels
en zo de bandentemperatuur beter managet. McLaren maakt gebruik van
een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing Materials,
materialen met veranderende fases) in de trommels. Dit is een
soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die metaallegeringen
bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de gebruikte
legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite vormen deze
legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een ijzerdraad voor,
bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het elektrische
microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel en de
kanalen. Zo wordt de temperatuur van vloeistof, in dit geval lucht,
onder controle gehouden, met ook grote voordelen voor de
bandentemperatuur. McLaren houdt het Pirelli-rubber begin 2025 een
stuk makkelijker in leven dan de concurrentie. Gebruikelijk In de
Formule 1 is het heel gebruikelijk dat teams bij de FIA aankloppen
over dergelijke trucjes, zeker als de concurrent beter presteert.
Dat gebeurt op een indirecte manier, door na te vragen wat er
gebeurt als het team zélf zo'n systeem ontwikkelt. Red Bull heeft
recent dus aan de FIA gevraagd of het legaal zou zijn als zij
eenzelfde systeem bij de remmen zouden toepassen. Dat is geen
directe verwijzing naar McLaren, maar heeft wel als doel om te
kijken of Red Bull concurrenten tot wijzigingen kan dwingen. Het
betreft dus een weloverwogen tactiek. De mondiale autosportbond
reageert op haar beurt dan met een verduidelijking van de
reglementen, wat in dit geval ook is gebeurd. De FIA heeft
toegelicht wat wel en niet mag bij het managen van de banden en het
bodywork van de wielen, bijvoorbeeld ook met betrekking tot
bepaalde materialen of concepten. Dat kan de teams tot wijzigingen
dwingen, met de nadruk op kan. Het is momenteel namelijk nog niet
bewezen dat McLaren wijzigingen heeft moeten doorvoeren. Het team
ontkent dat dat het geval is en wijst naar de 'verrassende'
prestaties van Red Bull, dat met de updates wel een stapje gezet
lijkt te hebben. Bovendien pasten de karakteristieken van Imola ook
beter bij de RB21 van Verstappen, want de auto presteert goed in
hogesnelheidsbochten. Die combinatie van facetten zou de sterke
racepace van Verstappen kunnen verklaren. Tactisch spel Al met al
is het te vroeg om te stellen dat McLaren is teruggevallen qua
snelheid. De komende tijd moet uitwijzen of het team écht niets
heeft hoeven wijzigen, zeker als in Spanje strengere regels rond
flexibele vleugels gaan gelden. Als daar blijkt dat de pikorde niet
drastisch wijzigt, lijkt de technical directive rond banden een
storm in een glas water te zijn. De verwachting is sowieso dat de
wijzigingen rond vleugels voor iets meer impact gaan zorgen.
Overigens complimenteerde Verstappen, een van de hoofdrolspelers in
de titelstrijd, McLaren nog met het trucje in Imola. Hij zei dat
'ze heel slim bezig zijn'. Red Bull hanteert simpelweg een tactiek
om te kijken of ze iets kunnen afdwingen via de FIA. Formule 1
draait om details en teams laten geen kans liggen om de
concurrentie uit balans te brengen. Dat lijkt hier ook te zijn
gebeurd, maar het is niet zeker dat het resultaat heeft gehad.
buiten dat de FIA nieuwe technische richtlijnen had verstuurd naar
de Formule 1-teams. Het ging om verduidelijkingen van de
reglementen rond bandenmanagement en het bodywork voor de wielen,
waarna direct naar McLaren werd gekeken. Moesten zij iets aanpassen
en speelde dat Max Verstappen in de kaart? De regerend
wereldkampioen won immers op dominante wijze de race in zijn
geüpdatete Red Bull. Het is echter goed om het proces verder toe te
lichten, zeker omdat RacingNews365 heeft begrepen dat uitgerekend
Red Bull heeft aangeklopt bij de FIA. Het team ontdekte recent met
warmtecamera's dat McLaren een trucje gebruikt bij de remtrommels
en zo de bandentemperatuur beter managet. McLaren maakt gebruik van
een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing Materials,
materialen met veranderende fases) in de trommels. Dit is een
soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die metaallegeringen
bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de gebruikte
legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite vormen deze
legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een ijzerdraad voor,
bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het elektrische
microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel en de
kanalen. Zo wordt de temperatuur van vloeistof, in dit geval lucht,
onder controle gehouden, met ook grote voordelen voor de
bandentemperatuur. McLaren houdt het Pirelli-rubber begin 2025 een
stuk makkelijker in leven dan de concurrentie. Gebruikelijk In de
Formule 1 is het heel gebruikelijk dat teams bij de FIA aankloppen
over dergelijke trucjes, zeker als de concurrent beter presteert.
Dat gebeurt op een indirecte manier, door na te vragen wat er
gebeurt als het team zélf zo'n systeem ontwikkelt. Red Bull heeft
recent dus aan de FIA gevraagd of het legaal zou zijn als zij
eenzelfde systeem bij de remmen zouden toepassen. Dat is geen
directe verwijzing naar McLaren, maar heeft wel als doel om te
kijken of Red Bull concurrenten tot wijzigingen kan dwingen. Het
betreft dus een weloverwogen tactiek. De mondiale autosportbond
reageert op haar beurt dan met een verduidelijking van de
reglementen, wat in dit geval ook is gebeurd. De FIA heeft
toegelicht wat wel en niet mag bij het managen van de banden en het
bodywork van de wielen, bijvoorbeeld ook met betrekking tot
bepaalde materialen of concepten. Dat kan de teams tot wijzigingen
dwingen, met de nadruk op kan. Het is momenteel namelijk nog niet
bewezen dat McLaren wijzigingen heeft moeten doorvoeren. Het team
ontkent dat dat het geval is en wijst naar de 'verrassende'
prestaties van Red Bull, dat met de updates wel een stapje gezet
lijkt te hebben. Bovendien pasten de karakteristieken van Imola ook
beter bij de RB21 van Verstappen, want de auto presteert goed in
hogesnelheidsbochten. Die combinatie van facetten zou de sterke
racepace van Verstappen kunnen verklaren. Tactisch spel Al met al
is het te vroeg om te stellen dat McLaren is teruggevallen qua
snelheid. De komende tijd moet uitwijzen of het team écht niets
heeft hoeven wijzigen, zeker als in Spanje strengere regels rond
flexibele vleugels gaan gelden. Als daar blijkt dat de pikorde niet
drastisch wijzigt, lijkt de technical directive rond banden een
storm in een glas water te zijn. De verwachting is sowieso dat de
wijzigingen rond vleugels voor iets meer impact gaan zorgen.
Overigens complimenteerde Verstappen, een van de hoofdrolspelers in
de titelstrijd, McLaren nog met het trucje in Imola. Hij zei dat
'ze heel slim bezig zijn'. Red Bull hanteert simpelweg een tactiek
om te kijken of ze iets kunnen afdwingen via de FIA. Formule 1
draait om details en teams laten geen kans liggen om de
concurrentie uit balans te brengen. Dat lijkt hier ook te zijn
gebeurd, maar het is niet zeker dat het resultaat heeft gehad.