Nieuwe FIA-richtlijnen na verzoek Red Bull toegelicht
De FIA heeft twee technical directives gepubliceerd aan de
vooravond van de Grand Prix van Emilia-Romagna. De eerste
specificeerde de eigenschappen van het materiaal van de
bevestigingspunten bij de vloer. Dat was niets ingrijpends of iets
waardoor een team wijzigingen moest doorvoeren. Het tweede
document verduidelijkte echter wat toegestaan en verboden is
volgens het reglement qua remkoeling na een verzoek van Red Bull.
Zoals bekend is tussen Miami en Imola gebleken dat McLaren een
intelligent koelsysteem heeft ontwikkeld door in de remtrommels een
gaas van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende
fases) te gebruiken. Zo kan de temperatuur in de trommel onder
controle worden gehouden én wordt voorkomen dat de gegenereerde
warmte tijdens het remmen naar de banden overslaat. De technical
directive van 12 mei specificeert dat materialen die het interne
volume van de koelkanalen bij de trommels beïnvloeden, niet mogen
worden gebruikt aangezien de interne temperatuur van de vloeistof
(of in dit geval, lucht) er variërend doorheen stroomt. In wezen
zou een uitbreiding of verkleining van de doorsnede in strijd zijn
met de regel die het gebruik van aerodynamisch relevante, mobiele
onderdelen verbiedt. Op basis van de technical directive zijn de
woorden van teambaas Andrea Stella passend. Hij is van mening dat
de prestaties van de MCL39 niet beïnvloed waren door de nieuwe
richtlijn. Toch is het belangrijk dat de FIA definitief
duidelijkheid wilde scheppen over de grenzen waarbinnen teams zich
kunnen bewegen bij het managen van de druk op de banden.
vooravond van de Grand Prix van Emilia-Romagna. De eerste
specificeerde de eigenschappen van het materiaal van de
bevestigingspunten bij de vloer. Dat was niets ingrijpends of iets
waardoor een team wijzigingen moest doorvoeren. Het tweede
document verduidelijkte echter wat toegestaan en verboden is
volgens het reglement qua remkoeling na een verzoek van Red Bull.
Zoals bekend is tussen Miami en Imola gebleken dat McLaren een
intelligent koelsysteem heeft ontwikkeld door in de remtrommels een
gaas van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende
fases) te gebruiken. Zo kan de temperatuur in de trommel onder
controle worden gehouden én wordt voorkomen dat de gegenereerde
warmte tijdens het remmen naar de banden overslaat. De technical
directive van 12 mei specificeert dat materialen die het interne
volume van de koelkanalen bij de trommels beïnvloeden, niet mogen
worden gebruikt aangezien de interne temperatuur van de vloeistof
(of in dit geval, lucht) er variërend doorheen stroomt. In wezen
zou een uitbreiding of verkleining van de doorsnede in strijd zijn
met de regel die het gebruik van aerodynamisch relevante, mobiele
onderdelen verbiedt. Op basis van de technical directive zijn de
woorden van teambaas Andrea Stella passend. Hij is van mening dat
de prestaties van de MCL39 niet beïnvloed waren door de nieuwe
richtlijn. Toch is het belangrijk dat de FIA definitief
duidelijkheid wilde scheppen over de grenzen waarbinnen teams zich
kunnen bewegen bij het managen van de druk op de banden.