Megacrash Tsunoda heeft grote gevolgen voor Verstappen en Red Bull
Formule 1-teams hinken heel 2025 op twee gedachten. Natuurlijk wil
je sportief het best mogelijke resultaat behalen, maar ook 2026 zit
in het achterhoofd. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er
nieuwe auto's en motoren. Het leidt ertoe dat teams het geld en de
windtunneltijd verdelen, omdat ze immers ook moeten voldoen aan de
budget cap. Het maximumbedrag mag niet overschreden worden, anders
volgen er zware straffen. Logischerwijs wordt er in het
samenstellen van het budget ook rekening gehouden met tegenslagen.
Van opgeblazen motoren tot aan rijdersfouten, teams dekken zich in.
Toch kan een klein moment grote gevolgen hebben, zo ondervond Red
Bull in levende lijve tijdens het Grand Prix-weekend in Imola. In
de openingsfase van de kwalificatie ging het helemaal mis voor Yuki
Tsunoda, die in bocht vijf de controle over zijn RB21 kwijtraakte
en verschrikkelijk hard crashte. De Red Bull vloog over de kop, om
met veel schade tot stilstand te komen. Zelfs de overlevingscel
moest vervangen worden. Red Bull-adviseur Helmut Marko was zich een
hoedje geschrokken, maar wees ook direct op de grote gevolgen. "Het
is een ongelofelijke tegenslag voor ons, want we werken nu drie
races op rij af, inclusief Monaco. Het is niet bepaald vergeeflijk
als je daar een fout maakt (vanwege het krappe circuit, red.). De
situatie met reserveonderdelen is daarom echt kritiek geworden."
Keuzes De zorgen van Marko hebben alles te maken met de budget cap
en de recente update van Red Bull. Verstappen en Tsunoda kregen in
Imola een updatepakket, met onder andere nieuwe sidepods en een
aangepast bodywork. Zeker een topteam als Red Bull heeft direct
reserveonderdelen ontwikkeld, maar de pool is niet oneindig. En
zeker in 2025 willen teams niet te vaak opnieuw reserveonderdelen
produceren in de fabriek. Het heeft invloed op verdere updates en
mogelijk zelfs de ontwikkeling van 2026. Waarschijnlijk wordt vanaf
de zomerstop de focus volledig op het nieuwe seizoen verlegd. Het
maakt dat nieuwe tegenslagen gevolgen kunnen hebben voor de
situatie met de RB21. Normaal gesproken zal Tsunoda sneller op een
oudere specificatie overstappen dan Verstappen, omdat de
Nederlander nog om de wereldtitel vecht. Maar er mogen eigenlijk
geen nieuwe crashes volgen, liet Marko doorschemeren. Of de schuld
nu bij een rijdersfout of een touché met een andere coureur ligt,
Red Bull heeft momenteel niet zomaar genoeg onderdelen om aan de
behoeften van beide coureurs te voldoen. De schade binnen de perken
houden is dus het devies. Verstappen versloeg overtuigend de
McLarens in Imola, maar het lijkt er nog steeds op dat Oscar
Piastri en Lando Norris over de snelste auto beschikken. Het
ontwikkelingsprogramma van Red Bull mag dus niet in de knel komen
door nieuwe tegenslagen. Er valt immers een titel te winnen.
je sportief het best mogelijke resultaat behalen, maar ook 2026 zit
in het achterhoofd. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er
nieuwe auto's en motoren. Het leidt ertoe dat teams het geld en de
windtunneltijd verdelen, omdat ze immers ook moeten voldoen aan de
budget cap. Het maximumbedrag mag niet overschreden worden, anders
volgen er zware straffen. Logischerwijs wordt er in het
samenstellen van het budget ook rekening gehouden met tegenslagen.
Van opgeblazen motoren tot aan rijdersfouten, teams dekken zich in.
Toch kan een klein moment grote gevolgen hebben, zo ondervond Red
Bull in levende lijve tijdens het Grand Prix-weekend in Imola. In
de openingsfase van de kwalificatie ging het helemaal mis voor Yuki
Tsunoda, die in bocht vijf de controle over zijn RB21 kwijtraakte
en verschrikkelijk hard crashte. De Red Bull vloog over de kop, om
met veel schade tot stilstand te komen. Zelfs de overlevingscel
moest vervangen worden. Red Bull-adviseur Helmut Marko was zich een
hoedje geschrokken, maar wees ook direct op de grote gevolgen. "Het
is een ongelofelijke tegenslag voor ons, want we werken nu drie
races op rij af, inclusief Monaco. Het is niet bepaald vergeeflijk
als je daar een fout maakt (vanwege het krappe circuit, red.). De
situatie met reserveonderdelen is daarom echt kritiek geworden."
Keuzes De zorgen van Marko hebben alles te maken met de budget cap
en de recente update van Red Bull. Verstappen en Tsunoda kregen in
Imola een updatepakket, met onder andere nieuwe sidepods en een
aangepast bodywork. Zeker een topteam als Red Bull heeft direct
reserveonderdelen ontwikkeld, maar de pool is niet oneindig. En
zeker in 2025 willen teams niet te vaak opnieuw reserveonderdelen
produceren in de fabriek. Het heeft invloed op verdere updates en
mogelijk zelfs de ontwikkeling van 2026. Waarschijnlijk wordt vanaf
de zomerstop de focus volledig op het nieuwe seizoen verlegd. Het
maakt dat nieuwe tegenslagen gevolgen kunnen hebben voor de
situatie met de RB21. Normaal gesproken zal Tsunoda sneller op een
oudere specificatie overstappen dan Verstappen, omdat de
Nederlander nog om de wereldtitel vecht. Maar er mogen eigenlijk
geen nieuwe crashes volgen, liet Marko doorschemeren. Of de schuld
nu bij een rijdersfout of een touché met een andere coureur ligt,
Red Bull heeft momenteel niet zomaar genoeg onderdelen om aan de
behoeften van beide coureurs te voldoen. De schade binnen de perken
houden is dus het devies. Verstappen versloeg overtuigend de
McLarens in Imola, maar het lijkt er nog steeds op dat Oscar
Piastri en Lando Norris over de snelste auto beschikken. Het
ontwikkelingsprogramma van Red Bull mag dus niet in de knel komen
door nieuwe tegenslagen. Er valt immers een titel te winnen.