Nieuwe F1-regel moet van GP Monaco spektakelstuk maken
De Grand Prix van Monaco staat al jarenlang bekend als 'de
belangrijkste kwalificatie van het seizoen', omdat het in de race
zo ontzettend moeilijk inhalen is. 2024 spande wat dat betreft de
kroon: na een rode vlag in de beginfase maakte iedereen gratis zijn
verplichte pitstop en de rest van de race was een optocht. In de
volledige top tien veranderde niets en iedereen reed een stuk
langzamer dan ze konden om maar de banden te sparen. Dat was een
situatie die de FIA koste wat het kost dit jaar wil voorkomen.
Daarom zijn er heel wat extra regels en instructies aangenomen voor
de race in Monaco dit weekend. De meest in het oog springende: in
plaats van één zijn er twee verplichte pitstops tijdens de race in
Monte Carlo. Dat betekent dus dat de teams minstens drie setjes
banden moeten gebruiken in de race dit weekend. De regels voor
welke banden veranderen verder niet. Elke coureur moet nog steeds
twee verschillende compounds aan droog weer banden gebruiken. Het
nadeel voor de teams is wel dat er niets verandert in de
hoeveelheid banden die meegenomen wordt. Ondanks dat er dus sowieso
een extra setje banden doorheen gaat, neemt Pirelli dezelfde
hoeveelheid banden mee als vorig jaar. Afgelopen race in Imola was
al bij bijvoorbeeld Oscar Piastri te zien dat de strategie daardoor
enigszins in het gedrang kwam. Het plan van de Formule 1 met de
aangepaste regels is duidelijk: meer spektakel op het circuit dat
berucht is om hoe moeilijk het inhalen is. De vraag is of het gaat
werken, want de mogelijkheid bestaat nog steeds dat de strategieën
weinig invloed hebben op de actie op de baan. Tot slot zijn er ook
uitgebreide regels over wat er gebeurt als iemand zich niet aan
bandenvoorschriften houdt. In het ergste geval zal het tot
diskwalificatie leiden, al gaat dat niet op als de race vroegtijdig
gestopt wordt. In dat geval wordt er gekeken naar of er binnen de
voorschriften nog steeds voldoende pitstops zijn gemaakt. Zo niet,
dan krijgt een coureur een tijdstraf van 30 seconden. Goed om te
vermelden: deze regel bestond in een versimpelde vorm ook al voor
de regelwijziging van dit jaar.
belangrijkste kwalificatie van het seizoen', omdat het in de race
zo ontzettend moeilijk inhalen is. 2024 spande wat dat betreft de
kroon: na een rode vlag in de beginfase maakte iedereen gratis zijn
verplichte pitstop en de rest van de race was een optocht. In de
volledige top tien veranderde niets en iedereen reed een stuk
langzamer dan ze konden om maar de banden te sparen. Dat was een
situatie die de FIA koste wat het kost dit jaar wil voorkomen.
Daarom zijn er heel wat extra regels en instructies aangenomen voor
de race in Monaco dit weekend. De meest in het oog springende: in
plaats van één zijn er twee verplichte pitstops tijdens de race in
Monte Carlo. Dat betekent dus dat de teams minstens drie setjes
banden moeten gebruiken in de race dit weekend. De regels voor
welke banden veranderen verder niet. Elke coureur moet nog steeds
twee verschillende compounds aan droog weer banden gebruiken. Het
nadeel voor de teams is wel dat er niets verandert in de
hoeveelheid banden die meegenomen wordt. Ondanks dat er dus sowieso
een extra setje banden doorheen gaat, neemt Pirelli dezelfde
hoeveelheid banden mee als vorig jaar. Afgelopen race in Imola was
al bij bijvoorbeeld Oscar Piastri te zien dat de strategie daardoor
enigszins in het gedrang kwam. Het plan van de Formule 1 met de
aangepaste regels is duidelijk: meer spektakel op het circuit dat
berucht is om hoe moeilijk het inhalen is. De vraag is of het gaat
werken, want de mogelijkheid bestaat nog steeds dat de strategieën
weinig invloed hebben op de actie op de baan. Tot slot zijn er ook
uitgebreide regels over wat er gebeurt als iemand zich niet aan
bandenvoorschriften houdt. In het ergste geval zal het tot
diskwalificatie leiden, al gaat dat niet op als de race vroegtijdig
gestopt wordt. In dat geval wordt er gekeken naar of er binnen de
voorschriften nog steeds voldoende pitstops zijn gemaakt. Zo niet,
dan krijgt een coureur een tijdstraf van 30 seconden. Goed om te
vermelden: deze regel bestond in een versimpelde vorm ook al voor
de regelwijziging van dit jaar.