Nederlandse coureur liep F1-contract bij Honda mis
In 2005 maakte Christijan Albers zijn debuut in de Formule 1. De
Nederlander kwam uit voor Minardi F1, dat later door het leven ging
als Toro Rosso. Albers behaalde eenmaal punten in de beruchte Grand
Prix van de Verenigde Staten in 2005 en zou twee jaar later weer
uit de sport verdwijnen. Nu onthult Albers dat hij in 2005 een
contract bij Honda misliep. Toentertijd was dat een groot team in
de Formule 1. "Ik zou bij Honda gaan tekenen, met Lodewijk
Varossieau (zijn manager red.)", vertelt Albers in het
Viaplay-programma Vrooooom . "En toen kwam Gil de Ferran in het
team. Zij waren buren naast elkaar in Miami. En daarna lieten ze
Rubens Barrichello uit zijn contract bij Ferrari, waardoor ik naar
Midland moest. Wat ik met een punt verdiende, was hetzelfde als een
heel jaarsalaris!" Maar hoe kwam Albers erachter dat Honda toch
voor Barrichello ging? "Dat was niet zo moeilijk. Daar kwamen we
snel achter natuurlijk. Op een gegeven moment mocht hij onder zijn
Ferrari-contract uit en dat krijg je wel door. Zo'n dag is dan wel
wat minder. Ik zou naast Jenson Button gaan rijden. Dat gesprek is
er gekomen door mijn resultaten bij Minardi in Canada, waar ik me
voor de Red Bulls kwalificeerde. Dat was eigenlijk het enige
circuit waar ik iets kon laten zien, omdat we weinig drag hadden
met de Minardi. Toen zijn die gesprekken begonnen met Nick Fry
(technisch directeur red.)." Het is een spijtige misser voor
Albers, want een jaar later, in 2006, zou Honda zichzelf vestigen
als een van de topteams. Button won de Grand Prix van Hongarije en
stond nog twee keer op het podium, en de coureurs eindigden als
zesde en zevende. Een paar jaar later werd dat team omgedoopt tot
Brawn GP en won het beide titels. Albers moest het in plaats
daarvan in 2006 doen met een 22e plaats in het kampioenschap.
Nederlander kwam uit voor Minardi F1, dat later door het leven ging
als Toro Rosso. Albers behaalde eenmaal punten in de beruchte Grand
Prix van de Verenigde Staten in 2005 en zou twee jaar later weer
uit de sport verdwijnen. Nu onthult Albers dat hij in 2005 een
contract bij Honda misliep. Toentertijd was dat een groot team in
de Formule 1. "Ik zou bij Honda gaan tekenen, met Lodewijk
Varossieau (zijn manager red.)", vertelt Albers in het
Viaplay-programma Vrooooom . "En toen kwam Gil de Ferran in het
team. Zij waren buren naast elkaar in Miami. En daarna lieten ze
Rubens Barrichello uit zijn contract bij Ferrari, waardoor ik naar
Midland moest. Wat ik met een punt verdiende, was hetzelfde als een
heel jaarsalaris!" Maar hoe kwam Albers erachter dat Honda toch
voor Barrichello ging? "Dat was niet zo moeilijk. Daar kwamen we
snel achter natuurlijk. Op een gegeven moment mocht hij onder zijn
Ferrari-contract uit en dat krijg je wel door. Zo'n dag is dan wel
wat minder. Ik zou naast Jenson Button gaan rijden. Dat gesprek is
er gekomen door mijn resultaten bij Minardi in Canada, waar ik me
voor de Red Bulls kwalificeerde. Dat was eigenlijk het enige
circuit waar ik iets kon laten zien, omdat we weinig drag hadden
met de Minardi. Toen zijn die gesprekken begonnen met Nick Fry
(technisch directeur red.)." Het is een spijtige misser voor
Albers, want een jaar later, in 2006, zou Honda zichzelf vestigen
als een van de topteams. Button won de Grand Prix van Hongarije en
stond nog twee keer op het podium, en de coureurs eindigden als
zesde en zevende. Een paar jaar later werd dat team omgedoopt tot
Brawn GP en won het beide titels. Albers moest het in plaats
daarvan in 2006 doen met een 22e plaats in het kampioenschap.