Marko geeft Red Bull duidelijke opdracht mee in titeljacht Verstappen

Max Verstappen pakte zijn tweede zege van het seizoen in Imola en
blies zo de titelstrijd nieuw leven in. Zijn achterstand op
WK-leider Oscar Piastri bedraagt echter nog steeds 22 punten en
McLaren beschikte tot nu toe over een betere auto. Helmut Marko
weet dan ook dat de titel echt geen zekerheidje is. Hij geeft Red
Bull een duidelijke opdracht mee. Eerst krijgt Marko de vraag of
Imola een keerpunt was. "Daar zijn we niet zeker van", vertelt
Marko tegenover sport.de . "Imola was zeker een voordeel voor ons
wat betreft het circuit met de vele snelle bochten. Maar het
positieve was dat we na een jaar van rondjes draaien eindelijk wat
vooruitgang hebben geboekt met het rijgedrag. Het was lang geleden
dat Max zei dat hij blij was met de auto. Niet op vrijdag, maar wel
op zaterdag met de veranderingen aan de setup. Het stelt hem in
staat om prestaties te leveren op de baan." Het heeft echter niet
alleen met de recente update te maken, vindt Marko. "Het kan nooit
worden teruggebracht tot één onderdeel. Het is de som van
onderdelen en ze moeten samenwerken. Het helpt niet als de vloer
werkt, maar je niet op de juiste hoogte kunt rijden. Veel
onderdelen komen samen." Opdracht Daarna volgt de opdracht, want
Verstappen heeft nog wel wat zeges nodig om de titel te kunnen
winnen. "Het zullen zeker vijf of zes overwinningen moeten worden
en dat wordt moeilijk tegen McLaren. Ze hebben bewezen dat hun auto
op elk circuit werkt, met elke type band en bij elke temperatuur.
Voor ons moet alles kloppen en perfect werken om een kans te
maken." Red Bull moet dus de zaakjes op orde hebben, is de eis van
Marko, die ook op medewerking van McLaren hoopt. "Ik hoop dat Lando
Norris ook weer gaat winnen en dat ze punten van elkaar afsnoepen
bij McLaren. Daar moeten wij dan op inspelen." De eerstvolgende
race is Monaco, waar Marko twijfels over heeft. "Vorig jaar werden
we zesde in Monaco. Deze stratencircuits hebben veel hoge
kerbstones, iets waar we een jaar lang geen grip op hebben gehad.
Imola is moeilijk te vergelijken. We moeten afwachten hoe het in
Monte Carlo gaat. In tegenstelling tot Imola hebben we in Monaco
geen snelle bochten, maar langzame. Tractie is essentieel." "We
hebben ook ervaren dat verschillende temperaturen, verschillende
bandencompounds en lay-outs leiden tot schommelingen in het
rijgedrag, terwijl McLaren niet op deze factoren hoefde te
reageren. Hun auto was overal snel. Maar dat heeft niet alleen
invloed op ons, maar misschien nog wel meer op Ferrari en Mercedes.
De race in Barcelona is crucialer voor ons, want daar worden de
nieuwe regels rond vleugels van kracht. Dan zien we het juiste
beeld. Voor ons was schadebeperking het devies in deze triple
header. We zijn goed van start gegaan met een overwinning en een
tweede overwinning zou onze zenuwen aanzienlijk laten afnemen",
sluit Marko af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines