VeeKay droomt hardop over Indy 500-mirakel: "Misschien winnen zoals Rossi?"
Rinus VeeKay is bezig aan zijn eerste seizoen in dienst van Dale
Coyne Racing na een onzekere winter, waarin hij noodgedwongen op
zoek moest naar een nieuwe werkgever. Hoe is hij nu geland? Hij
vertelt er uitgebreid over in een interview met RacingNews365, drie
dagen voor de Indy 500. En ja, hij voelt zich goed. "Ja, het gaat
nu heel goed eigenlijk. Het was inderdaad een stressvolle winter
waarin het niet helemaal duidelijk was wat ik dit jaar zou doen,"
blikt VeeKay terug. "Nu, 5 wedstrijden verder in seizoen sta ik top
10 in het kampioenschap, wat dit team een hele lange tijd niet
heeft gestaan", aldus de Nederlander, die een centrale rol vervult
in zijn nieuwe werkomgeving. Op de vraag of hij gezien wordt als de
kartrekker van het team, antwoordt VeeKay bevestigend: "Ja, en dat
laten ze me ook echt zijn." Die wederzijdse waardering is duidelijk
merkbaar. "Ik wordt heel gewaardeerd binnen het team en dat dat
maakt het toch wel een stuk leuker," vertelt VeeKay, die vooral in
Barber indruk wist te maken. "Ik vind ook dat alles qua strategie
echt supergoed gaat, heel vloeiend." Maar dan toch komt het er in
de kwalificatie voor de Indy 500 niet uit. Hij verzekerde zich pas
in de Last Chance Qualifying van een plekje op de grid, als 33ste
en laatste, wat een 31ste startplaats is geworden door
gridpenalties voor twee Penske-coureurs. "Als de pace niet in de
auto zit op dat moment, dan zit er niet meer in en we kwamen we als
team gewoon veel te kort. We stonden eigenlijk laatst en op één na
laatste in de kwalificatie (hij en teamgenoot Jacob Abel, red.),
dus dat was moeilijk", blikt VeeKay terug op de teleurstellende
kwalificatie. "Uiteindelijk denk ik toch dat het verschil in
budgetten van teams daar zichtbaar wordt." De weg naar voren is
ingeslagen De maandag na de kwalificatie gaf VeeKay echter nieuwe
moed. "De auto voelde een stuk beter in race trim. Ik kon goed
bijblijven, ik kon inhalen, ik voelde me niet zoals in de
kwalificatie de langzaamste. Ik voelde me echt wel gewoon snel
genoeg voor de middenmoot op dat moment." "We hebben nog wel een
heel testplan voor vrijdag voor de laatste training", vertelt
VeeKay over de voorbereidingen. "Misschien gaan we wel brandstof
sparen en dan win ik hem net als Alexander Rossi in 2016. Dat zijn
dingen waar je geen hele snelle auto voor nodig hebt. Als je maar
een beetje mazzel hebt eigenlijk op dat moment, héél veel mazzel."
Over zijn realistische kansen echter is VeeKay nuchter: "Ik denk
dat de kans op de winst dit jaar realistisch gezien het kleinst is.
We komen qua rechtelijnsnelheid tekort, dat is helaas het feit. Als
je zo'n laatste ronde in zou gaan voor de overwinning met een Josef
Newgarden of een Will Power, zeg maar de grote teams - ik zou ze
niet achter me kunnen houden." "Realistisch gezien ga ik voor een
top 15, Ik denk dat dat een heel mooi resultaat is", besluit
VeeKay. "Het belangrijkste is dat we het maximale eruit halen en
dat is wat we eigenlijk het hele jaar hebben gedaan."
Coyne Racing na een onzekere winter, waarin hij noodgedwongen op
zoek moest naar een nieuwe werkgever. Hoe is hij nu geland? Hij
vertelt er uitgebreid over in een interview met RacingNews365, drie
dagen voor de Indy 500. En ja, hij voelt zich goed. "Ja, het gaat
nu heel goed eigenlijk. Het was inderdaad een stressvolle winter
waarin het niet helemaal duidelijk was wat ik dit jaar zou doen,"
blikt VeeKay terug. "Nu, 5 wedstrijden verder in seizoen sta ik top
10 in het kampioenschap, wat dit team een hele lange tijd niet
heeft gestaan", aldus de Nederlander, die een centrale rol vervult
in zijn nieuwe werkomgeving. Op de vraag of hij gezien wordt als de
kartrekker van het team, antwoordt VeeKay bevestigend: "Ja, en dat
laten ze me ook echt zijn." Die wederzijdse waardering is duidelijk
merkbaar. "Ik wordt heel gewaardeerd binnen het team en dat dat
maakt het toch wel een stuk leuker," vertelt VeeKay, die vooral in
Barber indruk wist te maken. "Ik vind ook dat alles qua strategie
echt supergoed gaat, heel vloeiend." Maar dan toch komt het er in
de kwalificatie voor de Indy 500 niet uit. Hij verzekerde zich pas
in de Last Chance Qualifying van een plekje op de grid, als 33ste
en laatste, wat een 31ste startplaats is geworden door
gridpenalties voor twee Penske-coureurs. "Als de pace niet in de
auto zit op dat moment, dan zit er niet meer in en we kwamen we als
team gewoon veel te kort. We stonden eigenlijk laatst en op één na
laatste in de kwalificatie (hij en teamgenoot Jacob Abel, red.),
dus dat was moeilijk", blikt VeeKay terug op de teleurstellende
kwalificatie. "Uiteindelijk denk ik toch dat het verschil in
budgetten van teams daar zichtbaar wordt." De weg naar voren is
ingeslagen De maandag na de kwalificatie gaf VeeKay echter nieuwe
moed. "De auto voelde een stuk beter in race trim. Ik kon goed
bijblijven, ik kon inhalen, ik voelde me niet zoals in de
kwalificatie de langzaamste. Ik voelde me echt wel gewoon snel
genoeg voor de middenmoot op dat moment." "We hebben nog wel een
heel testplan voor vrijdag voor de laatste training", vertelt
VeeKay over de voorbereidingen. "Misschien gaan we wel brandstof
sparen en dan win ik hem net als Alexander Rossi in 2016. Dat zijn
dingen waar je geen hele snelle auto voor nodig hebt. Als je maar
een beetje mazzel hebt eigenlijk op dat moment, héél veel mazzel."
Over zijn realistische kansen echter is VeeKay nuchter: "Ik denk
dat de kans op de winst dit jaar realistisch gezien het kleinst is.
We komen qua rechtelijnsnelheid tekort, dat is helaas het feit. Als
je zo'n laatste ronde in zou gaan voor de overwinning met een Josef
Newgarden of een Will Power, zeg maar de grote teams - ik zou ze
niet achter me kunnen houden." "Realistisch gezien ga ik voor een
top 15, Ik denk dat dat een heel mooi resultaat is", besluit
VeeKay. "Het belangrijkste is dat we het maximale eruit halen en
dat is wat we eigenlijk het hele jaar hebben gedaan."