Data tonen aan: Optimisme Verstappen en Red Bull zeer gerechtvaardigd
De zege van Max Verstappen in Imola heeft Red Bull ongetwijfeld
vertrouwen gegeven voor de rest van het seizoen. De langverwachte
updates leken prima te werken en op circuits met veel snelle
bochten kan Verstappen de McLarens uitdagen én aftroeven. Het
verschil in de WK-stand bedraagt nog maar 22 punten tussen leider
Oscar Piastri en Verstappen. Toch werden de verwachtingen ook al
snel getemperd, want het Formule 1-circus reisde af naar Monaco
voor de achtste race van het seizoen. Vorig jaar ging het voor geen
meter bij Red Bull, vooral omdat de RB20 totaal niet van kerbstones
en hobbels hield. Verstappen wilde eerst maar eens zien hoe de
nieuwe auto zou reageren op het krappe stratencircuit, zo liet hij
van tevoren weten. En stiekem ging dat tijdens de eerste vrije
training best goed. Verstappen eindigde op de tweede plaats en gaf
nog geen twee tienden toe op Charles Leclerc, die werkelijk waar
niet te stoppen was op de vrijdag. De Monegask ging enorm tekeer in
zijn Ferrari en noteerde tweemaal de snelste tijd. Dat Verstappen
er direct goed bij stond en de McLarens voorbleef, gaf echter wel
hoop voor de rest van het weekend. Uit de data kwam wel het beeld
van het hele seizoen naar voren. Red Bull is vrij sterk in de
snellere gedeelten, maar legt het af tegen Ferrari en McLaren in de
langzame bochten. Verstappen kon tijdens de eerste oefensessie
echter veel compenseren zodra de snelheid omhoog ging. Zo was hij
de snelste richting de eerste bocht en bij het uitkomen van de
tunnel. En het verschil in de langzame bochten bleef redelijk
beperkt. Bekijk hieronder de data van de eerste vrije training. De
tekst gaat daarna verder. Twee gezichten Een paar uur later leek er
weinig meer over van de goede stemming. Verstappen vond geen
snelheid in de tweede vrije training en moest het met de tiende
plaats doen. Oké, Verstappen had ook veel last van verkeer, maar
toch was het verschil veel te groot. Ferrari, McLaren en zelfs
Racing Bulls troefden Red Bull ruim af. Een dag met twee gezichten,
dus. Het woordje 'leek' is echter wel cruciaal als het over de
stemming gaat, want na afloop bleek dat Red Bull een verkeerde
richting was opgegaan met de afstelling. Verstappen zei daar het
volgende over: "Voor de tweede training hebben we wat aanpassingen
doorgevoerd om te kijken hoe ver we de balans konden pushen. Ik
denk dat we te veel hebben gepusht. Ik kon de bochten niet meer zo
aanvallen zoals ik wilde. Ik verwacht niet dat we de snelste zijn,
maar ik heb het vertrouwen dat we dichterbij kunnen staan dan nu.
De Ferrari’s waren wel erg snel, ze hebben een stap gezet." Dat
verklaart de grote achterstand, terwijl er uit de data nóg een
lichtpuntje naar voren komt. De meeste coureurs hadden niet de luxe
om een significante longrun te rijden, maar Verstappen bleek in de
slotfase wel in staat om een zeer sterke ronde neer te zetten. Zijn
1:13.9 was van het niveau van Leclerc, die overigens wel op de
harde band reed. Natuurlijk is het maar één rondetijd, maar het
laat zien dat er zeker snelheid in de Red Bull zit. Helmut Marko
refereerde overigens ook al naar die ronde in zijn reactie. De
conclusie? Verstappen en Red Bull hebben genoeg aanknopingspunten
om optimistisch te zijn. Meestal zet het team een grote stap van
vrijdag op zaterdag en slagen de wijzigingen voor de afstelling.
Als dat nu weer het geval is, kan Verstappen meedoen voor een goed
resultaat. Normaal gesproken lijkt Ferrari sneller, maar met twee
pitstops op zondag kan er veel chaos ontstaan. Daar kunnen
Verstappen en Red Bull van profiteren. Ze hebben al eerder het
verschil gemaakt qua strategie. Bekijk hieronder de data van de
longruns tijdens de tweede vrije training!
vertrouwen gegeven voor de rest van het seizoen. De langverwachte
updates leken prima te werken en op circuits met veel snelle
bochten kan Verstappen de McLarens uitdagen én aftroeven. Het
verschil in de WK-stand bedraagt nog maar 22 punten tussen leider
Oscar Piastri en Verstappen. Toch werden de verwachtingen ook al
snel getemperd, want het Formule 1-circus reisde af naar Monaco
voor de achtste race van het seizoen. Vorig jaar ging het voor geen
meter bij Red Bull, vooral omdat de RB20 totaal niet van kerbstones
en hobbels hield. Verstappen wilde eerst maar eens zien hoe de
nieuwe auto zou reageren op het krappe stratencircuit, zo liet hij
van tevoren weten. En stiekem ging dat tijdens de eerste vrije
training best goed. Verstappen eindigde op de tweede plaats en gaf
nog geen twee tienden toe op Charles Leclerc, die werkelijk waar
niet te stoppen was op de vrijdag. De Monegask ging enorm tekeer in
zijn Ferrari en noteerde tweemaal de snelste tijd. Dat Verstappen
er direct goed bij stond en de McLarens voorbleef, gaf echter wel
hoop voor de rest van het weekend. Uit de data kwam wel het beeld
van het hele seizoen naar voren. Red Bull is vrij sterk in de
snellere gedeelten, maar legt het af tegen Ferrari en McLaren in de
langzame bochten. Verstappen kon tijdens de eerste oefensessie
echter veel compenseren zodra de snelheid omhoog ging. Zo was hij
de snelste richting de eerste bocht en bij het uitkomen van de
tunnel. En het verschil in de langzame bochten bleef redelijk
beperkt. Bekijk hieronder de data van de eerste vrije training. De
tekst gaat daarna verder. Twee gezichten Een paar uur later leek er
weinig meer over van de goede stemming. Verstappen vond geen
snelheid in de tweede vrije training en moest het met de tiende
plaats doen. Oké, Verstappen had ook veel last van verkeer, maar
toch was het verschil veel te groot. Ferrari, McLaren en zelfs
Racing Bulls troefden Red Bull ruim af. Een dag met twee gezichten,
dus. Het woordje 'leek' is echter wel cruciaal als het over de
stemming gaat, want na afloop bleek dat Red Bull een verkeerde
richting was opgegaan met de afstelling. Verstappen zei daar het
volgende over: "Voor de tweede training hebben we wat aanpassingen
doorgevoerd om te kijken hoe ver we de balans konden pushen. Ik
denk dat we te veel hebben gepusht. Ik kon de bochten niet meer zo
aanvallen zoals ik wilde. Ik verwacht niet dat we de snelste zijn,
maar ik heb het vertrouwen dat we dichterbij kunnen staan dan nu.
De Ferrari’s waren wel erg snel, ze hebben een stap gezet." Dat
verklaart de grote achterstand, terwijl er uit de data nóg een
lichtpuntje naar voren komt. De meeste coureurs hadden niet de luxe
om een significante longrun te rijden, maar Verstappen bleek in de
slotfase wel in staat om een zeer sterke ronde neer te zetten. Zijn
1:13.9 was van het niveau van Leclerc, die overigens wel op de
harde band reed. Natuurlijk is het maar één rondetijd, maar het
laat zien dat er zeker snelheid in de Red Bull zit. Helmut Marko
refereerde overigens ook al naar die ronde in zijn reactie. De
conclusie? Verstappen en Red Bull hebben genoeg aanknopingspunten
om optimistisch te zijn. Meestal zet het team een grote stap van
vrijdag op zaterdag en slagen de wijzigingen voor de afstelling.
Als dat nu weer het geval is, kan Verstappen meedoen voor een goed
resultaat. Normaal gesproken lijkt Ferrari sneller, maar met twee
pitstops op zondag kan er veel chaos ontstaan. Daar kunnen
Verstappen en Red Bull van profiteren. Ze hebben al eerder het
verschil gemaakt qua strategie. Bekijk hieronder de data van de
longruns tijdens de tweede vrije training!