Indy 500 en GP van Monaco op dezelfde dag: 'Super Sunday' in de autosport

Twee wielermonumenten op een dag, twee grandslamfinales die tegelijk getennist worden of twee golfmajors die op dezelfde dag beslist worden. Het lijkt ondenkbaar, maar in de autosportwereld is het morgen werkelijkheid. Met de Grand Prix van Monaco (Formule 1) en de Indianapolis 500 (IndyCar) staan er twee van de grootste races ter wereld op het programma.
Oud-coureur Robert Doornbos, die op beide circuits in actie kwam, kan niet wachten. "Het is een heilige zondag, super sunday!"
Rinus van Kalmthout, in Amerika uitkomend onder de naam Rinus VeeKay, neemt dit jaar voor de zesde keer deel aan de Indy 500. "Beide races zijn onderdeel van de triple crown, enorm belangrijk dus." De derde race van de triple crown vindt over drie weken plaats: de 24 uur van Le Mans.
Aantrekkingskracht
Het autosportfeest van dit weekend, dat zondagnacht ook nog afgesloten wordt met een belangrijke NASCAR-race, begint zondag om 15.00 uur in de straten van Monaco.
"Zonder Monaco is er geen Formule 1", zegt Doornbos over de aantrekkingskracht van de race in het prinsdom. "Ik heb er 25 jaar gewoond en ben er mee opgegroeid. De racedag op Monaco is uniek, maar ook de opbouw van alle vangrails en elementen richting de race is bijzonder. Tijdens het weekend is er ook veel entertainment."
Entertainment en tradities zijn er ook te vinden in Amerika bij de Indy 500. "Kijk naar de historie", zegt VeeKay enthousiast over het Amerikaanse 'automonument'. "Het is de 109de editie. Het gaat hier om historie en tradities, tot aan de melk die je krijgt als je wint. Er komen 400.000 mensen naar het circuit, het is helemaal uitverkocht."
"Het is het grootste eendaagse sportevenement op aarde", vult Doornbos hem aan. "We hebben het vaak alleen over de race, maar er is geen kampioenschap waar de opbouw naar de race zo groot is."
'Monaco saai? Die mensen begrijpen het niet'
De GP van Monaco wordt bekritiseerd om het gebrek aan inhaalmogelijkheden. Toch vindt Doornbos dat de race een speciale aantrekkingskracht heeft. "Nelson Piquet zei ooit: racen in Monaco is als vliegen met je helikopter door een woonkamer. Het is niet alleen een fysieke uitdaging, maar ook mentaal."
"Er zijn mensen die Monaco saai noemen, maar die mensen begrijpen het niet. Het is inderdaad lastig om in te halen, maar het rijden op de limiet voor 78 ronden maakt het heel uitdagend."
Qua spektakel is de Indy 500 het tegenovergestelde. Daar halen de 33 coureurs snelheden van boven de 350 kilometer per uur en is er veel actie. Het evenement pronkt met de titel 'greatest spectacle in racing'.
"In Monaco kun je met de huidige generatie auto's, die bekendstaan om hun grote formaat, moeilijk inhalen", legt VeeKay uit. "De kwalificatie is eigenlijk belangrijker dan de race. In de Indy 500 zegt de kwalificatie juist minder, omdat je goed kan inhalen."
In de lange geschiedenis van beide evenementen zijn er met Graham Hill en Juan-Pablo Montoya slechts twee rijders die zowel de GP van Monaco als de Indy 500 hebben gewonnen. VeeKay denkt dat er in de IndyCar coureurs rijden die het niveau van de Formule 1 aan zouden kunnen.
"De laatste jaren is het niveau in de IndyCar zo hoog. Ik weet wel zeker Alex Palou, eigenlijk de Max Verstappen van de IndyCar, een topper kan zijn in de Formule 1."
Andersom hebben al meer coureurs de stap gewaagd. Volgens Veekay kunnen Formule 1-rijders prima mee op de listige oval in Indianapolis. "Dat duurt altijd wel even, omdat je het circuit onder de knie moet krijgen. Maar kijk naar Marcus Ericsson, die won hem in 2022."
Ook Fernando Alonso maakte al eens indruk, maar toen hij in 2017 om de overwinning meestreed, gaf zijn motor de geest.
Andere tak van sport
Ervaringsdeskundige Doornbos, die in de opstapklasse van de Formule 1 op Monaco reed en in 2009 op Indianapolis actief was, stelt dat Indy-coureurs een groot aanpassingsvermogen moeten hebben.
"Het is een compleet andere tak van sport. In de Formule 1 heb je grote budgetten en heb je de meest geavanceerde auto's ter wereld. Maar de snelheid op Indy is met niets te vergelijken. Dat vergt een andere techniek. Je ziet vaak dat je specialisten op ovals hebt, Formule 1-coureurs zijn niet meteen snel. Alonso was wel dichtbij, maar dan heb je het over een heel bijzonder iemand."
Oud-coureur Robert Doornbos, die op beide circuits in actie kwam, kan niet wachten. "Het is een heilige zondag, super sunday!"
Rinus van Kalmthout, in Amerika uitkomend onder de naam Rinus VeeKay, neemt dit jaar voor de zesde keer deel aan de Indy 500. "Beide races zijn onderdeel van de triple crown, enorm belangrijk dus." De derde race van de triple crown vindt over drie weken plaats: de 24 uur van Le Mans.
Aantrekkingskracht
Het autosportfeest van dit weekend, dat zondagnacht ook nog afgesloten wordt met een belangrijke NASCAR-race, begint zondag om 15.00 uur in de straten van Monaco.
"Zonder Monaco is er geen Formule 1", zegt Doornbos over de aantrekkingskracht van de race in het prinsdom. "Ik heb er 25 jaar gewoond en ben er mee opgegroeid. De racedag op Monaco is uniek, maar ook de opbouw van alle vangrails en elementen richting de race is bijzonder. Tijdens het weekend is er ook veel entertainment."
Entertainment en tradities zijn er ook te vinden in Amerika bij de Indy 500. "Kijk naar de historie", zegt VeeKay enthousiast over het Amerikaanse 'automonument'. "Het is de 109de editie. Het gaat hier om historie en tradities, tot aan de melk die je krijgt als je wint. Er komen 400.000 mensen naar het circuit, het is helemaal uitverkocht."
"Het is het grootste eendaagse sportevenement op aarde", vult Doornbos hem aan. "We hebben het vaak alleen over de race, maar er is geen kampioenschap waar de opbouw naar de race zo groot is."
'Monaco saai? Die mensen begrijpen het niet'
De GP van Monaco wordt bekritiseerd om het gebrek aan inhaalmogelijkheden. Toch vindt Doornbos dat de race een speciale aantrekkingskracht heeft. "Nelson Piquet zei ooit: racen in Monaco is als vliegen met je helikopter door een woonkamer. Het is niet alleen een fysieke uitdaging, maar ook mentaal."
"Er zijn mensen die Monaco saai noemen, maar die mensen begrijpen het niet. Het is inderdaad lastig om in te halen, maar het rijden op de limiet voor 78 ronden maakt het heel uitdagend."
Qua spektakel is de Indy 500 het tegenovergestelde. Daar halen de 33 coureurs snelheden van boven de 350 kilometer per uur en is er veel actie. Het evenement pronkt met de titel 'greatest spectacle in racing'.
"In Monaco kun je met de huidige generatie auto's, die bekendstaan om hun grote formaat, moeilijk inhalen", legt VeeKay uit. "De kwalificatie is eigenlijk belangrijker dan de race. In de Indy 500 zegt de kwalificatie juist minder, omdat je goed kan inhalen."
In de lange geschiedenis van beide evenementen zijn er met Graham Hill en Juan-Pablo Montoya slechts twee rijders die zowel de GP van Monaco als de Indy 500 hebben gewonnen. VeeKay denkt dat er in de IndyCar coureurs rijden die het niveau van de Formule 1 aan zouden kunnen.
"De laatste jaren is het niveau in de IndyCar zo hoog. Ik weet wel zeker Alex Palou, eigenlijk de Max Verstappen van de IndyCar, een topper kan zijn in de Formule 1."
Andersom hebben al meer coureurs de stap gewaagd. Volgens Veekay kunnen Formule 1-rijders prima mee op de listige oval in Indianapolis. "Dat duurt altijd wel even, omdat je het circuit onder de knie moet krijgen. Maar kijk naar Marcus Ericsson, die won hem in 2022."
Ook Fernando Alonso maakte al eens indruk, maar toen hij in 2017 om de overwinning meestreed, gaf zijn motor de geest.
Andere tak van sport
Ervaringsdeskundige Doornbos, die in de opstapklasse van de Formule 1 op Monaco reed en in 2009 op Indianapolis actief was, stelt dat Indy-coureurs een groot aanpassingsvermogen moeten hebben.
"Het is een compleet andere tak van sport. In de Formule 1 heb je grote budgetten en heb je de meest geavanceerde auto's ter wereld. Maar de snelheid op Indy is met niets te vergelijken. Dat vergt een andere techniek. Je ziet vaak dat je specialisten op ovals hebt, Formule 1-coureurs zijn niet meteen snel. Alonso was wel dichtbij, maar dan heb je het over een heel bijzonder iemand."