'Aantal testuren halveren door nieuwe regelgeving in 2021'


Bij de presentatie van de Formule 1-auto voor 2021 werd duidelijk dat de motor een beetje achteruit gaat, maar er is nog veel te doen voor de teams. Ze streven naar lage ontwikkelingskosten en om dit te bereiken willen ze hier een limiet voor vaststellen.
Zo blijkt volgens A uto Motor und Sport uit cijfers van de Mercedes-motorafdeling dat de omzet in 2018 195 miljoen pond bedroeg. Daarvan werd 116 miljoen pond geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Het team van Honda investeerde nog meer en had gehoopt met ruim een half miljard aan investeringen mee te kunnen doen om de overwinning met het team van Red Bull Racing. Van Ferrari en Renault zijn geen cijfers bekend, maar deze zullen ongetwijfeld ook oplopen tot honderden miljoenen. 
Het hybride tijdperk bevindt zich dit jaar in zijn zesde jaar en de kosten hiervan zijn torenhoog. De teams willen dit nu veranderen en de druk om de kosten te verlagen is groot. Een begin is hier al voor gemaakt en vastgelegd in de nieuwe reglementen van 2021. Voor gebruikte materialen geldt dat ze uit dezelfde set moeten komen en ook de hogedruk brandstofpomp is net zo standaard als de benzineleiding en tank. Dit ook om te voorkomen dat teams zich in grijze gebieden gaan begeven op dit vlak, zoals gedacht werd dat Ferrari deed. 
Twee hindernissen bij nieuwe regelgeving
Ook worden het aantal testuren in 2021 beperkt. Sommige fabrikanten hebben het momenteel over 3.000 tot 4.000 testuren per jaar, maar met de nieuwe regels zal dit gehalveerd worden. Van 1.250 naar een jaar later tot slechts 1.000 uur. Toto Wolff denkt dat dit een besparingseffect zal hebben van rond de vijf procent en ook Renault-teambaas Cyril Abiteboul is tevreden over de plannen. 'Het is positief voor ons. We zitten momenteel al net onder de limiet, die vanaf 2021 zou moeten gelden.'
Toch zijn er volgens F1-sportdirecteur Ross Brawn nog twee hindernissen. 'Eén daarvan is dat fabrikanten alleen instemmen met de ontwikkelingsstop wanneer de vier motoren zich op hetzelfde niveau begeven en de andere is de benzine. Wij willen CO2-neutrale brandstoffen stimuleren. Hiervoor moeten de motoren mogelijk aangepast worden.' Brawn heeft ook al gelijk een oplossing voor het probleem: 'We kunnen een soort tokensysteem introduceren waarmee fabrikanten tot op een zekere hoogte kunnen ontwikkelen. Zodat ze deze kunnen aanpassen aan de nieuwe brandstofsamenstelling.' (Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines