Red Bull maakt tongen los met atypische Monaco-upgrade
To attain the necessary cooling for the front brakes, a larger exit
duct is available with a consequential trim to the gaitor sealing
the upper wishbone. Dit is de toelichting die de FIA vrijgaf over
de grotere exit ducts. Een grotere luchtuitlaat bij de voorremmen
dus. Op zich klinkt het niet onlogisch, ware het niet dat we in
Monaco zijn waar de remmen het echt niet zo zwaar te verduren
hebben en waar er dus echt niet zoveel warmte van puur en alleen de
remmen afgevoerd hoeft te worden. Vorig jaar waren de exit ducts op
de Red Bull een stuk kleiner en die bleken meer dan afdoende in
staat de warmte van de remmen af te voeren. Red Bull is er meester
in om met hun foto's vooral niet te laten zien wat ze niet willen
laten zien, maar van dichtbij zie je dat de luchtuitlaten opgebouwd
zijn uit diverse kanalen. Eén zal daadwerkelijk zijn om de warmte
van remmen af te voeren, maar die anderen dan? Aerodynamische
redenen? Of moeten we het misschien toch zoeken in de hoek van
warmte-afvoer van de banden, iets waar McLaren in voorop lijkt te
lopen en waarin Red Bull de aansluiting zoekt? Het is een thema dat
vast een vervolg krijgt, te meer omdat datzelfde McLaren dit
weekend ook brake ducts laat zien met een grotere doorsnede. Helmut
Marko overigens zou tegenover diverse media doodleuk hebben
verklaard dat er 'nu eenmaal vele geremd moet worden', waarna hij
op de vraag waarom anderen het niet hadden aangaf dat als je
vooraan wil rijden je dingen nu eenmaal anders moet doen dan
anderen. Zoals gezegd, wordt vervolgd!
duct is available with a consequential trim to the gaitor sealing
the upper wishbone. Dit is de toelichting die de FIA vrijgaf over
de grotere exit ducts. Een grotere luchtuitlaat bij de voorremmen
dus. Op zich klinkt het niet onlogisch, ware het niet dat we in
Monaco zijn waar de remmen het echt niet zo zwaar te verduren
hebben en waar er dus echt niet zoveel warmte van puur en alleen de
remmen afgevoerd hoeft te worden. Vorig jaar waren de exit ducts op
de Red Bull een stuk kleiner en die bleken meer dan afdoende in
staat de warmte van de remmen af te voeren. Red Bull is er meester
in om met hun foto's vooral niet te laten zien wat ze niet willen
laten zien, maar van dichtbij zie je dat de luchtuitlaten opgebouwd
zijn uit diverse kanalen. Eén zal daadwerkelijk zijn om de warmte
van remmen af te voeren, maar die anderen dan? Aerodynamische
redenen? Of moeten we het misschien toch zoeken in de hoek van
warmte-afvoer van de banden, iets waar McLaren in voorop lijkt te
lopen en waarin Red Bull de aansluiting zoekt? Het is een thema dat
vast een vervolg krijgt, te meer omdat datzelfde McLaren dit
weekend ook brake ducts laat zien met een grotere doorsnede. Helmut
Marko overigens zou tegenover diverse media doodleuk hebben
verklaard dat er 'nu eenmaal vele geremd moet worden', waarna hij
op de vraag waarom anderen het niet hadden aangaf dat als je
vooraan wil rijden je dingen nu eenmaal anders moet doen dan
anderen. Zoals gezegd, wordt vervolgd!