McLaren ontkracht invloed FIA-maatregelen met zoete vergelijking: "Een perzik"

Max Verstappen schreef de Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn
naam, waarna er met argusogen naar McLaren werd gekeken. Het team
kon het tempo van Verstappen en Red Bull niet volgen, met
vraagtekens tot gevolg. Waarom was het contrast met de dominantie
in Miami zo groot? Hadden twee technical directives vanuit de FIA
invloed? De mondiale autosportbond nam immers wat nieuwe
maatregelen, ook met betrekking tot trucjes bij de remmen, het
sterke punt van McLaren. Teambaas Andrea Stella ontkent dat het
laatste gegeven invloed heeft. Hij trekt een vrij opvallende, zoete
vergelijking. "Ik ben het niet eens met deze uitspraak en ik denk
dat er een tendens bestaat om appels met peren te vergelijken",
vertelt Stella tegenover onder meer RacingNews365. "Toen ik op
school zat, zei de leraar altijd: 'Vergelijk geen appels met peren,
zorg ervoor dat je specifiek, analytisch en precies bent in hoe je
informatie gebruikt'." Dat doet Stella dan ook. "Ik denk dat Imola
tot de categorie circuits behoort die je kan vergelijken met
Saoedi-Arabië en Japan. Denk aan de snelle bochten en smalle
lay-out. Als we naar die circuits kijken, was de poleposition voor
Red Bull, en zou Max de Grand Prix in Jeddah hebben gewonnen als er
geen penalty was uitgedeeld. Als je dus kijkt naar het tempo van
McLaren en Red Bull in Japan en Saoedi-Arabië, komt dat overeen met
Imola. En als we Imola met Miami vergelijken, is dat een appel met
een peer vergelijken. Miami is een circuit dat gedomineerd wordt
door lage snelheden en met alle investeringen die we hebben gedaan
in onze aerodynamica, is onze auto enorm verbeterd in bochten met
lage snelheden." Stella vervolgt met een nieuwe vergelijking. "Als
we Miami willen vergelijken, laten we dan teruggaan naar China. Wat
gebeurde er in China? De twee McLarens verdwenen aan de horizon, P1
en P2, en in Bahrein, een circuit met lage snelheden, domineerde
Oscar Piastri de race en wist Lando Norris zich te herstellen vanaf
P6. Als we de circuits vergelijken die bij appels of peren horen,
denk ik dat je je eigen conclusie kunt trekken vanuit een technisch
oogpunt. Sommige mensen zijn er echter heel goed in om weg te
bewegen van de technische feiten." En waar past Monaco in het
rijtje? "Een perzik, een unieke race. In de perzikcategorie zou het
me niet verbazen als Ferrari de beste auto heeft. Misschien doen we
nog een paar races en maken we wat betere categorieën. Ik ben
bijvoorbeeld benieuwd of Bakoe een appel of een peer wordt, maar ik
vermoed dat het een perzik is."

Top Headlines

Oudere Top Headlines