Strijdende Verstappen komt tekort in spektakelstuk Monaco
Misschien wel de mooiste kwalificatie van het jaar ging om 16:00
uur Nederlandse tijd van start in Monaco. Vooraf bestonden er heel
wat vraagtekens, omdat de zachte C6-band niet fantastisch werkte in
de derde vrije training. Pas na meerdere ronden kwam het rubber tot
leven, waardoor de teams voor een dilemma stonden. Ging je gelijk
vlammen op mediums óf koos je toch voor de softs? In Q1 kozen
bijvoorbeeld de Alpines toch echt voor de mediums. Het leidde in
eerste instantie tot een gehusseld veld, met Charles Leclerc die
eventjes de snelste tijd in handen had. De Monegask voelt zich het
hele weekend al goed en stond er wederom lekker bij. Dat hij een
1:13.0 noteerde, liet echter wel zien dat het veel sneller kon.
Liam Lawson nam de eerste plaats ook tijdelijk over op het moment
dat Max Verstappen het circuit betrad. Niet veel later lieten
Leclerc en de McLarens hun tanden zien. Een 1:13.0 werd een 1:12.0
voor Leclerc, waaruit bleek dat meerdere rondjes de sleutel tot
succes bleken. Dat was echter buiten Verstappen gerekend, want hij
had maar één snelle ronde nodig om de eerste plaats te bezetten. De
Nederlander kwam geen moment meer in gevaar en ging simpel door
naar Q2. Dat gold niet voor Kimi Antonelli, Yuki Tsunoda en Lewis
Hamilton. Zij bivakkeerden allemaal in het middenveld en hadden nog
een ronde nodig om 100 procent veilig te zijn. Qua tijden lukte
dat, maar de kwalificatie van Antonelli zat er toch op door een
crash in de chicane. Hij raakte de binnenkant van de muur bij het
uitkomen van de tunnel, terwijl Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman,
Pierre Gasly, Lance Stroll en Franco Colapinto ook werden
uitgeschakeld. Leclerc besloot Q1 als snelste. Q2 en Q3 In Q2
gingen Leclerc en George Russell op mediums naar buiten. Tot succes
leidde het niet, want Leclerc moest ongeveer vier tienden toegeven
op Lando Norris. Verstappen nestelde zich sterk tussen de beide
kemphanen, waarna de kwalificatie van Russell er abrupt op zat. De
Brit viel stil met een technisch probleem, wat het drama van
Mercedes compleet maakte. De rode vlag werd gezwaaid. Na de
onderbreking stonden Tsunoda en Oscar Piastri nog in de
gevarenzone, terwijl Norris en Leclerc op hun beurt geweldige
rondetijden van 1:10.5 neerzetten. Piastri schaarde zich ook bij de
beste tien, Tsunoda niet. De Japanner vloog eruit door de
dadendrang van Isack Hadjar, samen met Carlos Sainz, Nico
Hulkenberg en de kapotte Mercedessen. Daarna barstte de strijd om
poleposition los in Q3. Verstappen besloot even binnen te blijven
en hoorde in zijn outlap ongetwijfeld hoe Norris naar 1:10.4
snelde. De McLaren-coureur was een tiende sneller dan teamgenoot
Piastri en Leclerc, met Verstappen die in zijn eerste run niet
verder kwam dan de vierde plaats. Zijn achterstand was nog iets
groter. In de slotfase zette iedereen echter nog een keer aan.
Norris reed een 1:10.1 en troefde zo Piastri af, maar het leek niet
genoeg voor poleposition. Leclerc perste er namelijk een fenomenale
ronde uit, maar Norris sloeg terug. Hij pakte P1 in een derde run,
voor Leclerc en Piastri. Verstappen verbeterde niet en eindigde op
de vijfde plaats.
uur Nederlandse tijd van start in Monaco. Vooraf bestonden er heel
wat vraagtekens, omdat de zachte C6-band niet fantastisch werkte in
de derde vrije training. Pas na meerdere ronden kwam het rubber tot
leven, waardoor de teams voor een dilemma stonden. Ging je gelijk
vlammen op mediums óf koos je toch voor de softs? In Q1 kozen
bijvoorbeeld de Alpines toch echt voor de mediums. Het leidde in
eerste instantie tot een gehusseld veld, met Charles Leclerc die
eventjes de snelste tijd in handen had. De Monegask voelt zich het
hele weekend al goed en stond er wederom lekker bij. Dat hij een
1:13.0 noteerde, liet echter wel zien dat het veel sneller kon.
Liam Lawson nam de eerste plaats ook tijdelijk over op het moment
dat Max Verstappen het circuit betrad. Niet veel later lieten
Leclerc en de McLarens hun tanden zien. Een 1:13.0 werd een 1:12.0
voor Leclerc, waaruit bleek dat meerdere rondjes de sleutel tot
succes bleken. Dat was echter buiten Verstappen gerekend, want hij
had maar één snelle ronde nodig om de eerste plaats te bezetten. De
Nederlander kwam geen moment meer in gevaar en ging simpel door
naar Q2. Dat gold niet voor Kimi Antonelli, Yuki Tsunoda en Lewis
Hamilton. Zij bivakkeerden allemaal in het middenveld en hadden nog
een ronde nodig om 100 procent veilig te zijn. Qua tijden lukte
dat, maar de kwalificatie van Antonelli zat er toch op door een
crash in de chicane. Hij raakte de binnenkant van de muur bij het
uitkomen van de tunnel, terwijl Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman,
Pierre Gasly, Lance Stroll en Franco Colapinto ook werden
uitgeschakeld. Leclerc besloot Q1 als snelste. Q2 en Q3 In Q2
gingen Leclerc en George Russell op mediums naar buiten. Tot succes
leidde het niet, want Leclerc moest ongeveer vier tienden toegeven
op Lando Norris. Verstappen nestelde zich sterk tussen de beide
kemphanen, waarna de kwalificatie van Russell er abrupt op zat. De
Brit viel stil met een technisch probleem, wat het drama van
Mercedes compleet maakte. De rode vlag werd gezwaaid. Na de
onderbreking stonden Tsunoda en Oscar Piastri nog in de
gevarenzone, terwijl Norris en Leclerc op hun beurt geweldige
rondetijden van 1:10.5 neerzetten. Piastri schaarde zich ook bij de
beste tien, Tsunoda niet. De Japanner vloog eruit door de
dadendrang van Isack Hadjar, samen met Carlos Sainz, Nico
Hulkenberg en de kapotte Mercedessen. Daarna barstte de strijd om
poleposition los in Q3. Verstappen besloot even binnen te blijven
en hoorde in zijn outlap ongetwijfeld hoe Norris naar 1:10.4
snelde. De McLaren-coureur was een tiende sneller dan teamgenoot
Piastri en Leclerc, met Verstappen die in zijn eerste run niet
verder kwam dan de vierde plaats. Zijn achterstand was nog iets
groter. In de slotfase zette iedereen echter nog een keer aan.
Norris reed een 1:10.1 en troefde zo Piastri af, maar het leek niet
genoeg voor poleposition. Leclerc perste er namelijk een fenomenale
ronde uit, maar Norris sloeg terug. Hij pakte P1 in een derde run,
voor Leclerc en Piastri. Verstappen verbeterde niet en eindigde op
de vijfde plaats.