Waarom Verstappen een teleurstellende kwalificatie beleefde

Na de vrijdag overheerste het optimisme bij Max Verstappen en Red
Bull in Monaco. Oké, Ferrari zou misschien te sterk zijn, maar met
wijzigingen kon Verstappen een heel eind komen, zo luidde de
gedachte. En inderdaad, ook tijdens de laatste oefensessie stond de
wereldkampioen er lekker bij. Op de mediums mengde Verstappen zich
in de strijd om de bovenste plaatsen.  In de kwalificatie bleek
echter al snel dat een topklassering te hoog gegrepen was. Waar
andere teams lang op de softs konden rijden en bleven verbeteren,
waren de banden van Verstappen na één rondje al veel te warm. Dat
was echter niet het belangrijkste probleem, want McLaren en Ferrari
waren simpelweg sneller. Verstappen verloor wederom veel tijd in de
langzame bochten, toch de achilleshiel van Red Bull in 2025. En als
de auto daarnaast niet van kerbstones houdt, wordt het een moeilijk
verhaal in het krappe, hobbelige Monaco. De achterstand van
Verstappen op polesitter Lando Norris bedroeg uiteindelijk zeven
tienden, mede omdat de Nederlander niet meer verbeterde in zijn
laatste run. Zijn sectortijden zijn zo misschien een tikkeltje
vertekenend, maar vooral het verschil in de tweede sector blijft
toch opvallend groot, zo blijkt uit de data. Verstappen verliest
ongeveer vier tienden op Norris en Charles Leclerc, ondanks het
feit dat hij sneller door bocht vijf komt. Het laat het grote
probleem van Red Bull in langzame bochten zien. De tweede sector
draait immers om langzame bochten en tractie, bijvoorbeeld richting
de befaamde tunnel. Verstappen en Red Bull blijken echter ook niet
in staat om in andere sectoren iets van de achterstand goed te
maken. De conclusie is dan ook helder: Monaco past simpelweg niet
bij de RB21. Nu is dat geen verrassing en ondanks dat de
kwalificatie teleurstellend verliep, lijkt Red Bull er alles uit te
hebben gehaald. Verstappen was niet ontevreden over het rijgedrag
van zijn auto, hij kon alleen niet sneller. Red Bull heeft dan ook
een beetje geluk nodig om een goed resultaat te behalen tijdens de
Grand Prix. Dat iedere coureur twee pitstops moet maken, biedt in
ieder geval mogelijkheden. Red Bull blinkt normaal gesproken uit
qua strategie en kan zo misschien het resultaat van Verstappen
maximaliseren. Qua pure snelheid zijn McLaren en Ferrari een maatje
te groot. Dat heeft de kwalificatie wel uitgewezen. Bekijk
hieronder de data van de kwalificatie in Monaco!

Top Headlines

Oudere Top Headlines