Zorgt nieuwe F1-regel voor chaos in Monaco?
Iedereen weet normaal gesproken waar hij of zij aan toe is als het
Grand Prix-weekend in Monaco begint. Er móét een goede kwalificatie
volgen, want inhalen is schier onmogelijk op het krappe
stratencircuit. In 2024 werd het zelfs een oersaaie optocht door
een rode vlag in de eerste ronde. Alle coureurs wisselden van
banden en kabbelden langzaam naar de finishvlag, met Charles
Leclerc als winnaar. Zo kon het niet langer, was een veelgehoord
geluid na die race. De FIA besloot in samenspraak met de Formule 1
en de teams dan ook om actie te ondernemen. Er werden nieuwe regels
ingevoerd die tot een spektakelstuk moeten leiden. Iedere coureur
moet namelijk twee verplichte pitstops maken, zonder dat de verdere
regels rond de banden wijzigen. Je moet nog steeds op twee typen
droogweerbanden hebben gereden, maar nu is het dus verplicht om dat
te verdelen over meerdere pitstops. Ook kwamen er uitgebreide
regels over wat er gebeurt als iemand zich niet aan de
bandenvoorschriften houdt. In het ergste geval zal het tot
diskwalificatie leiden, al gaat dat niet op als de race vroegtijdig
gestopt wordt door bijvoorbeeld een rode vlag. In dat geval wordt
er gekeken naar of er binnen de voorschriften nog steeds voldoende
pitstops zijn gemaakt. Zo niet, dan krijgt een coureur een
tijdstraf van 30 seconden. De keerzijde van de regelwijziging is
dat men bang is dat teams al heel vroeg in de race aan de
verplichte pitstops gaan voldoen. Als je achteraan rijdt, kan je
gokken door twee pitstops te maken in de openingsfase en te zien
waar het schip strandt. Mercedes-teambaas Toto Wolff hintte er al
lachend op dat er misschien iets 'geks' zou volgen na de mislukte
kwalificatie van George Russell en Kimi Antonelli, terwijl Oscar
Piastri voor het weekend al zei dat hij twee keer met zijn ogen
moest knipperen wegens de vele scenario's. Dat belooft wat... Lando
Norris start vanaf poleposition, Max Verstappen moet vanaf P4
komen.
Grand Prix-weekend in Monaco begint. Er móét een goede kwalificatie
volgen, want inhalen is schier onmogelijk op het krappe
stratencircuit. In 2024 werd het zelfs een oersaaie optocht door
een rode vlag in de eerste ronde. Alle coureurs wisselden van
banden en kabbelden langzaam naar de finishvlag, met Charles
Leclerc als winnaar. Zo kon het niet langer, was een veelgehoord
geluid na die race. De FIA besloot in samenspraak met de Formule 1
en de teams dan ook om actie te ondernemen. Er werden nieuwe regels
ingevoerd die tot een spektakelstuk moeten leiden. Iedere coureur
moet namelijk twee verplichte pitstops maken, zonder dat de verdere
regels rond de banden wijzigen. Je moet nog steeds op twee typen
droogweerbanden hebben gereden, maar nu is het dus verplicht om dat
te verdelen over meerdere pitstops. Ook kwamen er uitgebreide
regels over wat er gebeurt als iemand zich niet aan de
bandenvoorschriften houdt. In het ergste geval zal het tot
diskwalificatie leiden, al gaat dat niet op als de race vroegtijdig
gestopt wordt door bijvoorbeeld een rode vlag. In dat geval wordt
er gekeken naar of er binnen de voorschriften nog steeds voldoende
pitstops zijn gemaakt. Zo niet, dan krijgt een coureur een
tijdstraf van 30 seconden. De keerzijde van de regelwijziging is
dat men bang is dat teams al heel vroeg in de race aan de
verplichte pitstops gaan voldoen. Als je achteraan rijdt, kan je
gokken door twee pitstops te maken in de openingsfase en te zien
waar het schip strandt. Mercedes-teambaas Toto Wolff hintte er al
lachend op dat er misschien iets 'geks' zou volgen na de mislukte
kwalificatie van George Russell en Kimi Antonelli, terwijl Oscar
Piastri voor het weekend al zei dat hij twee keer met zijn ogen
moest knipperen wegens de vele scenario's. Dat belooft wat... Lando
Norris start vanaf poleposition, Max Verstappen moet vanaf P4
komen.