Marko gaat in op sleutel tot succes voor Verstappen
Max Verstappen zal de Grand Prix van Monaco vanaf P4 aanvangen,
maar kijkt vanaf die startpositie toch tegen een lastig karwei aan.
Inhalen is op het smalle stratencircuit in het prinsdom namelijk
allesbehalve makkelijk en dus moeten de teams, waaronder Red Bull,
op zoek naar een andere manier om eventueel posities te winnen.
Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt die sleutel tot succes wel
gevonden te hebben, mits het allemaal goed uitpakt. "Laten we zien
wat die dubbele pitstops gaan betekenen. Ik denk dat de enige
manier waarop wij nog naar voren kunnen komen, door strategische
keuzes zal zijn. Dus laten we zien hoe de race verloopt, of Lando
Norris snel gaat zijn of dat hij gaat cruisen. Beide aanpakken
kunnen positief of negatief uitpakken. Met safety cars en
dergelijke is alles hier mogelijk", zo stelt de Oostenrijker
tegenover Motorsport.com . De karakteristieken van de baan in
Monaco maken het voor de coureurs namelijk ontzettend lastig om
alleen al aan inhalen te denken, zo illustreert Marko met een
voorbeeld uit de Formule 2. "We hebben in de Formule 2 gezien dat
Lindblad drie seconden per ronde sneller was dan de auto voor hem,
maar inhalen ging gewoon niet. En een Formule 2-auto is nog iets
kleiner dan een Formule 1-auto. Dus ook al ben je vijf seconden per
ronde sneller, dan gaat inhalen hier alsnog niet. Je kunt alleen
met de strategie iets doen." Marko vervolgt: "Vorig jaar reden we
vier à vijf seconden langzamer dan normaal en waren ze bijna
langzamer dan een Formule 2-auto. Doordat wij niet vooraan staan,
kunnen wij het tempo niet dicteren."
maar kijkt vanaf die startpositie toch tegen een lastig karwei aan.
Inhalen is op het smalle stratencircuit in het prinsdom namelijk
allesbehalve makkelijk en dus moeten de teams, waaronder Red Bull,
op zoek naar een andere manier om eventueel posities te winnen.
Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt die sleutel tot succes wel
gevonden te hebben, mits het allemaal goed uitpakt. "Laten we zien
wat die dubbele pitstops gaan betekenen. Ik denk dat de enige
manier waarop wij nog naar voren kunnen komen, door strategische
keuzes zal zijn. Dus laten we zien hoe de race verloopt, of Lando
Norris snel gaat zijn of dat hij gaat cruisen. Beide aanpakken
kunnen positief of negatief uitpakken. Met safety cars en
dergelijke is alles hier mogelijk", zo stelt de Oostenrijker
tegenover Motorsport.com . De karakteristieken van de baan in
Monaco maken het voor de coureurs namelijk ontzettend lastig om
alleen al aan inhalen te denken, zo illustreert Marko met een
voorbeeld uit de Formule 2. "We hebben in de Formule 2 gezien dat
Lindblad drie seconden per ronde sneller was dan de auto voor hem,
maar inhalen ging gewoon niet. En een Formule 2-auto is nog iets
kleiner dan een Formule 1-auto. Dus ook al ben je vijf seconden per
ronde sneller, dan gaat inhalen hier alsnog niet. Je kunt alleen
met de strategie iets doen." Marko vervolgt: "Vorig jaar reden we
vier à vijf seconden langzamer dan normaal en waren ze bijna
langzamer dan een Formule 2-auto. Doordat wij niet vooraan staan,
kunnen wij het tempo niet dicteren."