Horner verklaart strategische 'gok' Verstappen
De verwachtingen lagen bij Red Bull sowieso al niet te hoog voor de
start van de Grand Prix van Monaco, en dat is maar goed ook. Max
Verstappen kwam uiteindelijk niet verder dan P4, tevens zijn
startpositie, terwijl Yuki Tsunoda helemaal terugviel naar P17.
Toch heeft Verstappen wel lange tijd aan de leiding gereden, zelfs
toen de kans op de overwinning in ronde één al verkeken was. Maar
waarom dan eigenlijk? Daar geeft teambaas Christian Horner nu
uitleg over tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben echt
gegokt voor de race door te starten op de harde band. Onze tactiek
was echt om lang door te rijden, met de voornaamste kansen die
natuurlijk zouden ontstaan onder een rode vlag of safety car. Dat
kan hier som het geval zijn, dus ging Max een groot deel van de
race aan de leiding, maar uiteindelijk werd het een editie van de
GP van Monaco waarin iedereen zich keurig gedroeg." Uiteindelijk
was de volledige strategie van Red Bull gebaseerd op maar één ding:
een verrassing. "Onze eerste pitstop was prima, we konden best
dicht bij Piastri in de buurt komen omdat hij een foutje maakte in
zijn tweede ronde na zijn pitstop. Maar we hadden hooguit langszij
kunnen komen, dus hebben we besloten om door te rijden. Het
voordeel was dat we dan aan de leiding zouden liggen als er een
rode vlag of safety car zou komen. Toen stapten we vervolgens over
op de mediums, waar we lang op door hebben gereden tot die stop in
de laatste ronde. Je blijft op dat punt echt hopen op een safety
car of rode vlag, natuurlijk."
start van de Grand Prix van Monaco, en dat is maar goed ook. Max
Verstappen kwam uiteindelijk niet verder dan P4, tevens zijn
startpositie, terwijl Yuki Tsunoda helemaal terugviel naar P17.
Toch heeft Verstappen wel lange tijd aan de leiding gereden, zelfs
toen de kans op de overwinning in ronde één al verkeken was. Maar
waarom dan eigenlijk? Daar geeft teambaas Christian Horner nu
uitleg over tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben echt
gegokt voor de race door te starten op de harde band. Onze tactiek
was echt om lang door te rijden, met de voornaamste kansen die
natuurlijk zouden ontstaan onder een rode vlag of safety car. Dat
kan hier som het geval zijn, dus ging Max een groot deel van de
race aan de leiding, maar uiteindelijk werd het een editie van de
GP van Monaco waarin iedereen zich keurig gedroeg." Uiteindelijk
was de volledige strategie van Red Bull gebaseerd op maar één ding:
een verrassing. "Onze eerste pitstop was prima, we konden best
dicht bij Piastri in de buurt komen omdat hij een foutje maakte in
zijn tweede ronde na zijn pitstop. Maar we hadden hooguit langszij
kunnen komen, dus hebben we besloten om door te rijden. Het
voordeel was dat we dan aan de leiding zouden liggen als er een
rode vlag of safety car zou komen. Toen stapten we vervolgens over
op de mediums, waar we lang op door hebben gereden tot die stop in
de laatste ronde. Je blijft op dat punt echt hopen op een safety
car of rode vlag, natuurlijk."