Waarom Verstappen en Red Bull een gok moesten wagen

Max Verstappen en Red Bull wisten na de kwalificatie in Monaco dat
ze iets bijzonders moesten proberen om op te schuiven en minimaal
een podiumplaats te behalen. De eerste kans was de start, waar
Verstappen nét bleef steken achter Oscar Piastri. Daarna draaide
het natuurlijk compleet om de strategie, aangezien iedere coureur
minimaal twee pitstops moest maken en inhalen schier onmogelijk is
op het krappe stratencircuit. En ook qua strategie moest Red Bull
het anders aanpakken. Verstappen en Yuki Tsunoda hadden immers maar
één set mediums en één set hards tot hun beschikking, waardoor ze
zeker naar gebruikte softs moesten gaan switchen. Het leidde er in
het geval van Tsunoda toe dat hij op softs startte en na één rondje
al binnenkwam. Het bood geen soelaas, Tsunoda finishte buiten de
punten. Verstappen deed daarentegen de hele race mee om de
ereplaatsen. Red Bull besloot de Nederlander constant ietsje langer
buiten te laten dan Lando Norris, Charles Leclerc en Piastri, in de
hoop dat hij bij een safety car of rode vlag een stop kon maken en
zo opschoof. Verstappen en Red Bull moesten wel gokken, ook omdat
ze het qua pure snelheid aflegden ten opzichte van McLaren en
Ferrari. Het leidde ertoe dat Verstappen zijn tweede stop zo lang
mogelijk uitstelde en lange tijd aan de leiding reed. Waar McLaren
en Ferrari geen risico's namen, wist Verstappen dat hij alleen een
kans op de zege had als er een rode vlag werd ingesteld. Doorrijden
was dus het devies, maar een neutralisatie bleef uit. Verstappen
stopte in de laatste ronde en eindigde op de vierde plaats. Een gok
gewaagd, zonder succes. Bij sommige andere teams slaagde een
bijzondere strategie wél. Denk bijvoorbeeld aan Racing Bulls, waar
Liam Lawson tweemaal een groot gat liet vallen om Isack Hadjar de
kans te geven om zijn pitstops te maken. De Fransman pakte zodoende
een knappe zesde plaats, terwijl Lawson ook zijn eerste punten van
het seizoen scoorde. En wat te zeggen van Williams, dat op Racing
Bulls reageerde en Alex Albon en Carlos Sainz om en om voor
hetzelfde doel inzette. Een dubbele puntenfinish was het resultaat.
Red Bull heeft echter niet veel fout gedaan. De vierde plaats was
simpelweg het hoogst haalbare in deze race, tenzij er hulp van
buitenaf zou komen. Zoals Verstappen na de race al zei, afvinken en
door naar Spanje. Dat circuit zou beter bij Red Bull moeten passen.
En misschien volgt dan wél de hulp van buitenaf met de nieuwe
regels rond flexibele vleugels. Wie weet... Bekijk hieronder de
data van de race!

Top Headlines

Oudere Top Headlines