Gefrustreerde Russell fileert speciale regel na dramatische GP Monaco
George Russell, en eigenlijk het hele team van Mercedes, had de
boel allesbehalve op orde in Monaco. Na een dramatische
kwalificatie, waarin Russell en teamgenoot Kimi Antonelli niet
verder kwamen dan P14 en P15, had de Duitse renstal de hoop voor de
race eigenlijk al opgegeven. Dat kwam in de race ook naar voren,
want Mercedes kwam er simpelweg niet aan te pas. Russell en
Antonelli waren beiden niet in staat plaatsen goed te maken en tot
overmaat van ramp kwamen daar ook nog twee late pitstops bij.
Volgens Russell had het team echter een hele andere strategie voor
ogen, zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. "We
hadden samen met Kimi hetzelfde strategische plan als Racing Bulls
en Williams voor ogen, maar uiteindelijk kan je gewoon niet veel
doen als je als veertiende en vijftiende kwalificeert. Dan kan je
in de eerste ronde een pitstop maken en in niemandsland finishen,
of je kan de race gewoon afwachten en dan eindig je daar ook. Het
is wel ironisch dat ik op een hogere positie finish na die
manoeuvre op Albon, dan dat ik anders zou doen. Dat toont wel aan
dat het systeem gewoon gebrekkig is." De Brit is dan ook kritisch
op die nieuwe regel die de wedstrijdleiding invoerde voor deze
race. "Even over de twee pitstops in het algemeen, het is gewoon te
makkelijk... Lawson creëerde een gat van 42 seconden om Hadjar te
helpen, daar zat ik comfortabel achter. Toen deed Sainz dat ook met
een gat van 40 seconden, maar om hier vier seconden langzamer te
gaan rijden dan de normale pace is gewoon te makkelijk. Onze
strategist zei ook dat inhalen gewoon onmogelijk was als je niet
drie seconden sneller was dan je voorganger, en je had ruim vier
seconden nodig voor 50% kans op een inhaalactie, dus kan je een
Formule 2-auto naast een Formule 1-auto zetten en dan heb je
misschien een kans."
boel allesbehalve op orde in Monaco. Na een dramatische
kwalificatie, waarin Russell en teamgenoot Kimi Antonelli niet
verder kwamen dan P14 en P15, had de Duitse renstal de hoop voor de
race eigenlijk al opgegeven. Dat kwam in de race ook naar voren,
want Mercedes kwam er simpelweg niet aan te pas. Russell en
Antonelli waren beiden niet in staat plaatsen goed te maken en tot
overmaat van ramp kwamen daar ook nog twee late pitstops bij.
Volgens Russell had het team echter een hele andere strategie voor
ogen, zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. "We
hadden samen met Kimi hetzelfde strategische plan als Racing Bulls
en Williams voor ogen, maar uiteindelijk kan je gewoon niet veel
doen als je als veertiende en vijftiende kwalificeert. Dan kan je
in de eerste ronde een pitstop maken en in niemandsland finishen,
of je kan de race gewoon afwachten en dan eindig je daar ook. Het
is wel ironisch dat ik op een hogere positie finish na die
manoeuvre op Albon, dan dat ik anders zou doen. Dat toont wel aan
dat het systeem gewoon gebrekkig is." De Brit is dan ook kritisch
op die nieuwe regel die de wedstrijdleiding invoerde voor deze
race. "Even over de twee pitstops in het algemeen, het is gewoon te
makkelijk... Lawson creëerde een gat van 42 seconden om Hadjar te
helpen, daar zat ik comfortabel achter. Toen deed Sainz dat ook met
een gat van 40 seconden, maar om hier vier seconden langzamer te
gaan rijden dan de normale pace is gewoon te makkelijk. Onze
strategist zei ook dat inhalen gewoon onmogelijk was als je niet
drie seconden sneller was dan je voorganger, en je had ruim vier
seconden nodig voor 50% kans op een inhaalactie, dus kan je een
Formule 2-auto naast een Formule 1-auto zetten en dan heb je
misschien een kans."