Drama voor VeeKay in Indy 500, veelvraat Palou maakt gehakt van concurrentie
De Indy 500 komt behoorlijk moeizaam op gang. De eerste crash is er
al van Scott McLaughlin nog voor de officiële start. Bij de
daadwerkelijke start krijgt Marco Andretti een tik en zo liggen er
direct al twee coureurs uit. Koren op de molen natuurlijk voor
Rinus VeeKay, startend vanaf P31. Na zo'n 20 ronden krijgen we een
neutralisatie vanwege wat regen, Robert Shwartzman heeft zijn
leidende positie dan al af moeten staan aan Takuma Sato. Omdat
Rinus VeeKay eerder al out of sync ging, schuift hij op als het
overgrote merendeel van het veld een pitstop maakt. Hij ligt dan op
P6 en houdt goed stand bij de herstart. VeeKay valt dan out of sync
steeds weg uit de kop, om daar ook steeds weer terug te keren. Maar
dan is daar de derde stop. Bij het aanremmen op weg naar de speed
limiter blokkeert de achteras en dan is VeeKay een passagier van
zijn auto. Via de muur komt hij bij zijn team tot stilstand. De
Nederlander oogt zeer, zéér terneergeslagen. Zo, zó jammer. Daarna
volgen meerdere incidenten kort op elkaar en zo gaan we onder
caution voorbij het halverwegepunt. En als we dan eindelijk weer
goed onderweg zijn, zien we veelvraat Alex Palou langzaam, maar
heel zeker naar voren komen. Met nog zo'n 65 ronden te gaan wordt
het onrustig, maar het is oudgediende Ryan Hunter-Reay die met een
slimme strategie naar voren is gekomen en niet eens heel drastisch
brandstof hoeft te sparen. En dat voor een team, Dreyer &
Reinbold, dat enkel de Indy 500 rijdt. Zijn droom spat uiteen als
ook zijn pitstop mislukt. Wie zijn dan de leidende namen? David
Malukas met in zijn slipstream Alex Palou en Pato O'ward en Marcus
Ericsson die met een late pitstop een overcut pleegt op het drietal
en opeens leidt. Maar Palou ziet met ruim tien ronden te gaan zijn
kans schoon en duikt in bocht 1 onderdoor bij de Andretti. Geholpen
door twee rappe achterblijvers voor hem kan hij al slipstreamend
zijn voorsprongetje behouden. Maar dan volgen de laatste ronde.
Ericsson klampt aan, maar hij kan niks uitrichten. En zo pakt Palou
dit seizoen vijf uit zes, vijf uit zes!
al van Scott McLaughlin nog voor de officiële start. Bij de
daadwerkelijke start krijgt Marco Andretti een tik en zo liggen er
direct al twee coureurs uit. Koren op de molen natuurlijk voor
Rinus VeeKay, startend vanaf P31. Na zo'n 20 ronden krijgen we een
neutralisatie vanwege wat regen, Robert Shwartzman heeft zijn
leidende positie dan al af moeten staan aan Takuma Sato. Omdat
Rinus VeeKay eerder al out of sync ging, schuift hij op als het
overgrote merendeel van het veld een pitstop maakt. Hij ligt dan op
P6 en houdt goed stand bij de herstart. VeeKay valt dan out of sync
steeds weg uit de kop, om daar ook steeds weer terug te keren. Maar
dan is daar de derde stop. Bij het aanremmen op weg naar de speed
limiter blokkeert de achteras en dan is VeeKay een passagier van
zijn auto. Via de muur komt hij bij zijn team tot stilstand. De
Nederlander oogt zeer, zéér terneergeslagen. Zo, zó jammer. Daarna
volgen meerdere incidenten kort op elkaar en zo gaan we onder
caution voorbij het halverwegepunt. En als we dan eindelijk weer
goed onderweg zijn, zien we veelvraat Alex Palou langzaam, maar
heel zeker naar voren komen. Met nog zo'n 65 ronden te gaan wordt
het onrustig, maar het is oudgediende Ryan Hunter-Reay die met een
slimme strategie naar voren is gekomen en niet eens heel drastisch
brandstof hoeft te sparen. En dat voor een team, Dreyer &
Reinbold, dat enkel de Indy 500 rijdt. Zijn droom spat uiteen als
ook zijn pitstop mislukt. Wie zijn dan de leidende namen? David
Malukas met in zijn slipstream Alex Palou en Pato O'ward en Marcus
Ericsson die met een late pitstop een overcut pleegt op het drietal
en opeens leidt. Maar Palou ziet met ruim tien ronden te gaan zijn
kans schoon en duikt in bocht 1 onderdoor bij de Andretti. Geholpen
door twee rappe achterblijvers voor hem kan hij al slipstreamend
zijn voorsprongetje behouden. Maar dan volgen de laatste ronde.
Ericsson klampt aan, maar hij kan niks uitrichten. En zo pakt Palou
dit seizoen vijf uit zes, vijf uit zes!