Horner wijst 'fundamenteel probleem' aan in Monaco: "Heb er niet één gezien"

De Grand Prix van Monaco kon de afgelopen jaren al vaker rekenen op
kritiek. Met de moderne Formule 1-bolides is het immers knap lastig
om in te halen op het smalle stratencircuit in het prinsdom,
waardoor races vaak aanvoelden als een optocht zonder al te veel
actie. In 2024 bereikte het evenement echter een dieptepunt, toen
de enige pitstops in de beginfase van de race al weggewerkt werden.
Maar de wedstrijdleiding kwam met een oplossing, in de hoop
eenzelfde scenario in de toekomst te kunnen voorkomen. Door niet
één, maar twee pitstops het minimum te maken, was de hoop dat er
meer spektakel zou komen in een race. Spektakel was er in de editie
van 2025 volop, al was niet iedereen even tevreden over hoe het
allemaal uitpakte. Red Bull-teambaas Christian Horner zag de
positieve kanten wel in, maar was toch ook kritisch. "Dat was wel
een verbetering, ja. Strategisch was het gewoon een stuk
interessanter, want er kwam meer risico bij kijken. Het was zeker
een stuk beter dan wat we vorig jaar (in 2024, red.) gezien hebben,
want toen was het gewoon een soort optocht. Maar het fundamentele
probleem is gewoon dat je niet in kan halen in Monaco, en dat je
drie tot vier seconden onder de normale racepace kan rijden. Dat is
gewoon een fundamenteel probleem. Wel specifiek voor dit specifiek,
dat weten we na die 72 jaar inmiddels wel", zo concludeert de Brit
in gesprek met onder meer RacingNews365.  "Ik denk niet dat ik ook
maar één inhaalactie heb gezien deze race", zo trekt Horner een
voorzichtige conclusie. Inhaalacties waren er wel, maar Horner
heeft in één ding gelijk: veel waren het er niet, en echt zichtbaar
waren ze ook niet. "De enige manier om dat verder aan te moedigen,
is door een soort langere remzone te creëeren aan het einde van de
tunnel of in bocht één, of zoiets. Als er een manier is om dat te
doen, moeten we daar echt naar kijken. De auto's zijn nu zo groot
dat er gewoon bijna geen kans is om naast elkaar te rijden."  Maar
de uiteindelijke conclusie was wel duidelijk: die nieuwe regel had
het gewenste effect, al is het nog wel de vraag of dit effect in de
toekomst ook gewenst zal zijn. "Het was heel dynamisch allemaal. Er
was veel gaande, dus blijf je alle mogelijke scenario's overwegen
terwijl het voor je neus allemaal gebeurt. Je let op wat de anderen
doen, zoals de Racing Bulls en Williams bijvoorbeeld. Dat waren
teams die echt samenwerkten, als paar, omdat beide coureurs dicht
bij elkaar zaten. Zij konden daar echt van profiteren. Meestal doe
je gewoon één stop en hoop je op het beste, maar daar kwam nu dus
wel wat meer bij kijken."

Top Headlines

Oudere Top Headlines