Ook extra pitstop brengt geen spektakel: Monaco was 78 rondes een optocht

Na 78 rondes zonder ook maar één inhaalactie, eindigde de Grand Prix van Monaco zondag zo ongeveer zoals hij begon. Ook de speciaal bedachte regel van twee verplichte pitstops bracht geen spanning. De optocht van twintig peperdure F1-bolides door het belastingparadijs was een oersaai schouwspel.
Monaco is een klassieker in de Formule 1. Er wordt al sinds 1929, ver voor de oprichting van de koningsklasse, een grand prix verreden. Maar doordat de F1-auto's de laatste jaren steeds groter en breder werden, is inhalen schier onmogelijk op het smalle stratencircuit.
Met het verplicht stellen van twee bandenwissels hoopte de Formule 1 meer spektakel te genereren. Maar het werd een mislukking. De race werd gewonnen door de vanaf polepostition gestarte Lando Norris.
Max Verstappen, die als vierde startte en als vierde finishte, liet geen misverstand bestaan over zijn gedachten over het experiment. "Je kunt hier gewoon niet racen, wat je ook doet. Eén pitstop of tien pitstops, het maakt niet uit", aldus de wereldkampioen, die in 2021 en 2023 de GP van Monaco won.
Ook Norris was, ondanks het zege, allerminst tevreden met de ingevoerde maatregel. "Ik vond het vreselijk. Er waren niet meer inhaalacties, en ik dacht dat dat de bedoeling was. Nu krijg je rijders die hopen op een mazzeltje, door te wachten op een rode vlag of een safetycar. We moeten wegblijven van een gekunstelde race."
Hopen op gelukje
Verstappen was zo'n coureur die hoopte op een gelukje. Hij wachtte, aan de leiding rijdend met drie snellere maar machteloze wagens kort achter zich, met zijn tweede bandenwissel tot de laatste ronde. Want wie weet zou er achter hem iets misgaan en de rode vlag van stal gehaald moeten worden.
Maar dat gebeurde niet. En dus moest de viervoudig wereldkampioen tijdens zijn verplichte tweede pitstop toezien hoe Norris, Charles Leclerc en Oscar Piastri hem alsnog passeerden en naar de vierde plaats verwezen.
In het middenveld bedienden de teams van Racing Bulls en Williams zich van een truc om de punten voor de WK-stand binnen te hengelen: de ene coureur hield het veld op om zo zijn teamgenoot aan een grote voorsprong te helpen, zodat die op zijn gemak en zonder positieverlies twee pitstops kon maken.
"Het is niet de manier waarop ik graag race of hoe ik droom van racen in Monaco", bekende Williams-rijder Carlos Sainz na afloop. Maar ja, orders zijn orders. En de WK-punten heilig.
En dus moet er volgend jaar wellicht iets anders bedacht worden om de race spannend te maken. "We moeten echt gaan nadenken over een oplossing", stelde Mercedes-coureur George Russell. "Ik waardeer het initiatief van de verplichte twee pitstops, maar het werkte duidelijk voor geen meter."
De meeste spanning in Monaco zit hem in de kwalificatie op zaterdag, waar de coureurs met één snelle ronde een voorschot kunnen nemen op een goede uitslag op zondag. Russell stelde voor om een soort kwalificatiecompetitie te organiseren in Monaco.
"Je kunt op zaterdag een kwalificatie doen en WK-punten geven en op zondag nog een keer, in plaats van een race. Ik denk dat dat voor de kijkers het leukst is, al zullen de echte puristen het niet kunnen waarderen."
"Dat is dan maar zo", zei Russell. "99 procent van de mensen in Monaco komt naar de race om op een jacht champagne te drinken. Hen zal het weinig uitmaken."
Monaco is een klassieker in de Formule 1. Er wordt al sinds 1929, ver voor de oprichting van de koningsklasse, een grand prix verreden. Maar doordat de F1-auto's de laatste jaren steeds groter en breder werden, is inhalen schier onmogelijk op het smalle stratencircuit.
Met het verplicht stellen van twee bandenwissels hoopte de Formule 1 meer spektakel te genereren. Maar het werd een mislukking. De race werd gewonnen door de vanaf polepostition gestarte Lando Norris.
Max Verstappen, die als vierde startte en als vierde finishte, liet geen misverstand bestaan over zijn gedachten over het experiment. "Je kunt hier gewoon niet racen, wat je ook doet. Eén pitstop of tien pitstops, het maakt niet uit", aldus de wereldkampioen, die in 2021 en 2023 de GP van Monaco won.
Ook Norris was, ondanks het zege, allerminst tevreden met de ingevoerde maatregel. "Ik vond het vreselijk. Er waren niet meer inhaalacties, en ik dacht dat dat de bedoeling was. Nu krijg je rijders die hopen op een mazzeltje, door te wachten op een rode vlag of een safetycar. We moeten wegblijven van een gekunstelde race."
Hopen op gelukje
Verstappen was zo'n coureur die hoopte op een gelukje. Hij wachtte, aan de leiding rijdend met drie snellere maar machteloze wagens kort achter zich, met zijn tweede bandenwissel tot de laatste ronde. Want wie weet zou er achter hem iets misgaan en de rode vlag van stal gehaald moeten worden.
Maar dat gebeurde niet. En dus moest de viervoudig wereldkampioen tijdens zijn verplichte tweede pitstop toezien hoe Norris, Charles Leclerc en Oscar Piastri hem alsnog passeerden en naar de vierde plaats verwezen.
In het middenveld bedienden de teams van Racing Bulls en Williams zich van een truc om de punten voor de WK-stand binnen te hengelen: de ene coureur hield het veld op om zo zijn teamgenoot aan een grote voorsprong te helpen, zodat die op zijn gemak en zonder positieverlies twee pitstops kon maken.
"Het is niet de manier waarop ik graag race of hoe ik droom van racen in Monaco", bekende Williams-rijder Carlos Sainz na afloop. Maar ja, orders zijn orders. En de WK-punten heilig.
En dus moet er volgend jaar wellicht iets anders bedacht worden om de race spannend te maken. "We moeten echt gaan nadenken over een oplossing", stelde Mercedes-coureur George Russell. "Ik waardeer het initiatief van de verplichte twee pitstops, maar het werkte duidelijk voor geen meter."
De meeste spanning in Monaco zit hem in de kwalificatie op zaterdag, waar de coureurs met één snelle ronde een voorschot kunnen nemen op een goede uitslag op zondag. Russell stelde voor om een soort kwalificatiecompetitie te organiseren in Monaco.
"Je kunt op zaterdag een kwalificatie doen en WK-punten geven en op zondag nog een keer, in plaats van een race. Ik denk dat dat voor de kijkers het leukst is, al zullen de echte puristen het niet kunnen waarderen."
"Dat is dan maar zo", zei Russell. "99 procent van de mensen in Monaco komt naar de race om op een jacht champagne te drinken. Hen zal het weinig uitmaken."