Brundle haalt Monaco-regel door de mangel: "Niet waar de F1 voor staat"

Twee pitstops tijdens de Grand Prix van Monaco, het was hét verhaal
van het weekend. De Formule 1 hoopte de actie op het krappe
stratencircuit te verbeteren, maar dat gebeurde niet. Alleen een
uitvalbeurt van Fernando Alonso en een lange stint van Lewis
Hamilton zorgden voor wat wijzigingen in de top tien, verder bleef
de pikorde hetzelfde. Martin Brundle is dan ook niet onder de
indruk van het experiment. Hij wil niet met de vinger wijzen, maar
haalt de regel wel door de mangel. "Al tientallen jaren weten we in
Monaco dat de kwalificatievolgorde op zaterdag grotendeels het
resultaat van de race bepaalt, tenzij er regenbuien, safety cars of
rode vlaggen volgen", vertelt Brundle in zijn Sky Sports- column.
"Zo gaat dat nu eenmaal en zelfs 33 jaar geleden, in 1992, was
Nigel Mansell niet in staat om Ayrton Senna te passeren, ondanks
het feit dat zijn banden veel beter waren na een late lekke band."
"Ik werd vijfde in die race, dus ik herinner me de uitdagingen nog
goed. In 1989 herinner ik me ook dat ik veel auto's inhaalde in
mijn Brabham, maar ik had een groot bandenvoordeel omdat ik twee
minuten moest pitten voor een nieuwe accu. Toen passeerde ik auto's
omdat ik alle voorzichtigheid overboord gooide en iedereen aanviel
om terug te komen naar de zesde plaats. Op de een of andere manier
overleefde ik alle schermutselingen. Maar ook toen kon je alleen
mensen inhalen als ze een versnelling misten." Het is dus geen
probleem van de huidige tijd, stelt Brundle. "Laten we dus niet
doen alsof problemen in Monaco beperkt zijn tot deze huidige
generatie van twee meter brede en digitale auto's. Misschien dat 60
jaar geleden kleine auto's konden inhalen, maar ook die resultaten
werden gedomineerd door slechte betrouwbaarheid en crashes in veel
minder geavanceerde auto's." Experiment Het experiment met twee
stops kon Brundle niet bekoren. "Ik zal niemand bekritiseren voor
het feit dat ze de show proberen te verbeteren. Ik was echter wel
een beetje verbaasd dat het niet verplicht was om één van de stops
in de eerste helft van de race te maken. Het was vanaf het begin af
aan duidelijk dat sommige teams achterin het veld net zo goed hun
stops relatief vroeg konden maken, omdat ze niet veel te verliezen
hadden, én dat de topteams hun tweede stop laat zouden maken om de
kans op safety cars en rode vlaggen te vergroten." "Het was ook
meteen duidelijk dat teams één auto konden opofferen. Als zij
langzaam zouden rijden, kon de andere auto de 21 benodigde seconden
uitlopen om een pitstop te maken. En dat is precies wat er
gebeurde, hoewel met name de strategie van Racing Bulls en Williams
nogal alarmerend was. Maar je kunt het ze niet kwalijk nemen. Ze
hebben beide auto's in de punten gekregen na een zeer solide
kwalificatie." En dat ook de leiders langzamer reden, vindt Brundle
heel normaal. "Het is natuurlijk heel gebruikelijk dat de leider
langzaam rijdt, er zo voor zorgt dat niemand een vrije pitstop
heeft en later gas geeft om zichzelf een pitstop te verschaffen. In
plaats daarvan zagen we auto's vier seconden langzamer rijden, met
een gefrustreerde file achter zich. Niet mooi of indrukwekkend,
maar effectief voor sommigen. Het is alleen niet waar de Formule 1
voor staat." De conclusie van Brundle? "Het experiment met twee
stops werkte niet. We moeten gewoon de verwachtingen managen voor
de race, ons best doen om het inhalen zo veel mogelijk te
stimuleren én erkennen dat de kwalificatie in Monaco zeer speciaal
is. Niet racen is geen optie. Feit is dat de lay-out van het
circuit het probleem dicteert en dat er geen ruimte is om lange
rechte stukken of brede inhaalzones te creëren. En dan nog zie je
op brede circuits dat er maar één ideale lijn is." "Mijn zoon Alex
had een interessante, zij het ironische, oplossing. Hij stelde voor
dat iedereen een joker heeft om de chicane af te steken, zoals
George Russell deed. Zo ben je in staat om de nieuwe positie te
behouden en weg te rijden. Dat zou ook alle coureurs ervan
weerhouden om te langzaam te rijden. Maar wat je ook verandert in
de Formule 1... Het heeft onbedoelde gevolgen. Dat is de aard van
het beestje", sluit Brundle af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines