Kansen Red Bull in GP Spanje voorgerekend: "Dan ziet de wereld er heel anders uit"

Max Verstappen eindigde op de vierde plaats tijdens de Grand Prix
van Monaco. De regerend wereldkampioen deed wat hij kon, maar zijn
RB21 kwam snelheid tekort op het krappe stratencircuit. De focus
werd dan ook al snel naar Barcelona verlegd, ook omdat de
reglementen rond flexibele voorvleugels worden gewijzigd. Maar
betekent dat ook dat de kansen van Red Bull toenemen? Rudy van
Buren en Ruud Dimmers spreken erover in de Formule 1-podcast van
RacingNews365. "Dat zijn allemaal voorspellingen", vertelt Van
Buren. "Uiteindelijk komen er wijzigingen en zullen er links en
rechts door de pitstraat updates doorgevoerd worden. Historisch
gezien is Barcelona zo'n weekend die iedereen omcirkelt voor een
updatepakket. Ik hoop dat de pace van Imola keihard een stap in de
goede richting was, maar ook dat is wel een beetje afwachten." Van
Buren legt uit waarom. "Er zijn veel facetten. Het is warm, dus dan
kan je het over bandenslijtage gaan hebben. Circuit met veel
hogesnelheidsbochten, dat zorgt ook weer voor bandentemperatuur.
Het is geen 1+1 en tel maar de goede kant op. Het wordt een
spannend weekend door de regelwijzigingen, updates en alles bij
elkaar. En dat kunnen ze wel gebruiken na zo'n weekend als Monaco."
Maar hoeveel levert een goed werkende voorvleugel nou op? Dimmers:
"Er is mij ooit ingefluisterd dat een goed werkende flexibele
voorvleugel, in combinatie met de achtervleugel, zo'n drie of vier
tienden kan uitmaken. Daarbij wordt dan heel vaak gewezen naar
McLaren. Als het echt zo zou zijn dat McLaren drie of vier tienden
verliest, dan ziet de wereld er heel anders uit. Ze verliezen dan
niet alleen drie of vier tienden, maar er komen ook dingen bij als
de bandenslijtage en setup die je gaat veranderen. Je verliest ook
wat andere voordelen in de race. Dat is alleen wel de pure, pure
aanname." Zo simpel is het dus ook niet, weet Dimmers. "Als je
kijkt naar de pace die de McLaren heeft ten opzichte van de rest
van het veld, zeker in racepace, dan is het vaak zeven tienden tot
een seconde bij volle bak stampen. Alleen zijn dat wel de optimale
scenario's, bijvoorbeeld wanneer McLaren een perfect weekend heeft.
Laten we het zo zeggen, als het uitkomt... Christian Horner hoopt
vaak dat dit (de regelwijziging red.) de gamechanger is. Dan heb je
nog 16 races en is het van: 'oké, we hebben 8 races gehad en staan
25 punten achter. Dat is veel beter dan verwacht'." "Alleen gaat
het niet om punten achterstand, het gaat om rondetijd. Want die
rondetijd bepaalt uiteindelijk hoeveel punten de komende 16 races
worden gepakt. Als het in Barcelona niet gebeurt en McLaren
iedereen op een hoop rijdt, dan wordt het wel heel erg lastig",
sluit Dimmers af. Beluister de hele podcast hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines