De Mercedes-nachtmerrie die in een Verstappen-sprookje veranderde
Een hele moeilijke quizvraag is het niet. Waar boekte Max
Verstappen zijn eerste zege in de Formule 1? De vraag in welke
ronde titelkandidaten Nico Rosberg en Lewis Hamilton elkaar in die
race van de baan knalden zal voor íetsje meer hoofdbrekens zorgen.
Eerst even de stand van zaken voor de start van de race. De GP van
Spanje in 2016 was de vijfde race van het seizoen. Mercedes-coureur
Nico Rosberg won de vier eerste races en kwam met het maximale
aantal van 100 punten naar Barcelona. Teamgenoot, rivaal én
regerend wereldkampioen Lewis Hamilton stond dan wel tweede, maar
kwam in de eerste vier races niet verder dan 57 punten, mede
dankzij een zevende plek in China. Waar Rosberg goed gemutst in
Spanje arriveerde en veel aandacht kreeg, was het chagrijn bij
Hamilton voelbaar. De Brit slaagde erin om het teleurstellende
gevoel van de start van het seizoen om te zetten in een goede
kwalificatie. Hij was bijna drie tienden sneller dan Rosberg en
pakte poleposition. Achter het Mercedes-duo stonden Daniel
Ricciardo en zijn bij Red Bull debuterende teamgenoot Max
Verstappen. Hamilton start vanaf pole en als de lichten uitgaan is
het Rosberg die beter weg is. Hamilton probeert de Duitser achter
zich te houden, maar bij het ingaan van bocht 1 neemt Rosberg
buitenom de leiding over. Bij het uitkomen van bocht 3, op weg naar
de doordraaiende bocht 4 zit Hamilton weer in de slipstream van
zijn teamgenoot. Het lijkt of ze dan beiden tegelijk naar rechts
bewegen. Hamilton denkt een gat te zien, maar Rosberg gooit op
hetzelfde moment de deur dicht. Gevolg: Hamilton komt met vier
wielen op het gras, draait 180 graden en knalt zo in de zijkant van
zijn teamgenoot. Beide Mercedessen staan in het gravel. De race is
nog geen 30 seconden oud (het antwoord op de quizvraag is dus ronde
1) en voor Mercedes is het einde verhaal. De titelstrijd is zo al
vroeg in het seizoen tot een climax gekomen. Maar wie had nu
schuld? Rosberg was zich van geen kwaad bewust. "Ik maakte het heel
duidelijk dat ik geen ruimte aan de binnenkant zou laten en ik was
erg verbaasd dat hij voor het gat ging", gaf hij als reactie. En
Hamilton? Die hield zich op de vlakte. Niki Lauda, destijds
verbonden aan Mercedes was stellig: hij vond dat Hamilton schuldig
was aan de crash. Net zoals oud-wereldkampioen Jackie Stewart:
"Hamilton heeft schuld. Rosberg mocht zichzelf beschermen. Je gaat
er niet voor in de eerste ronde." Teambaas Toto Wolff was
natuurlijk ook niet blij, maar gaf na de race wel aan dat de twee
coureurs vrijuit tegen elkaar mochten blijven racen dat seizoen.
Die rivaliteit bereikte in Oostenrijk andermaal een hoogtepunt toen
ze in de laatste ronde elkaar weer letterlijk in de wielen reden.
Weg vrij voor eerste zege Verstappen Verstappen had natuurlijk
maling aan het geklungel van Rosberg en Hamilton. Hij profiteerde
in zijn eerste race voor Red Bull optimaal van de enorme blunder
bij Mercedes. Teamgenoot Daniel Ricciardo pakte dan wel de leiding
na het uitvallen van de twee Mercedessen, maar Red Bull hielp de
Nederlander met een uitgekiende strategie. Waar Ricciardo en
Ferrari-rijder Sebastian Vettel voor een driestop-strategie gingen,
koos Red Bull met Verstappen voor een tweestopper, net als Kimi
Raikkonen (Ferrari). Dit betaalde zich tegen het einde van de race
perfect uit. Vettel en Ricciardo werden verwezen naar P3 en P4,
achter de jongste leider uit van een GP, Verstappen. Raikkonen
bleef binnen DRS-afstand van Verstappen, maar slaagde er nimmer in
om de Nederlander te passeren. Op de streep had Verstappen een
voorsprong van 0,6 seconden op de veel meer ervaren Fin. Zo boekte
hij zijn eerste zege in de Formule 1, als jongste racewinnaar uit.
Met dank aan zijn rijderskunsten ten opzichte van Raikkonen, en met
dank aan de Mercedes-nachtmerrie van Rosberg en Hamilton.
Verstappen zijn eerste zege in de Formule 1? De vraag in welke
ronde titelkandidaten Nico Rosberg en Lewis Hamilton elkaar in die
race van de baan knalden zal voor íetsje meer hoofdbrekens zorgen.
Eerst even de stand van zaken voor de start van de race. De GP van
Spanje in 2016 was de vijfde race van het seizoen. Mercedes-coureur
Nico Rosberg won de vier eerste races en kwam met het maximale
aantal van 100 punten naar Barcelona. Teamgenoot, rivaal én
regerend wereldkampioen Lewis Hamilton stond dan wel tweede, maar
kwam in de eerste vier races niet verder dan 57 punten, mede
dankzij een zevende plek in China. Waar Rosberg goed gemutst in
Spanje arriveerde en veel aandacht kreeg, was het chagrijn bij
Hamilton voelbaar. De Brit slaagde erin om het teleurstellende
gevoel van de start van het seizoen om te zetten in een goede
kwalificatie. Hij was bijna drie tienden sneller dan Rosberg en
pakte poleposition. Achter het Mercedes-duo stonden Daniel
Ricciardo en zijn bij Red Bull debuterende teamgenoot Max
Verstappen. Hamilton start vanaf pole en als de lichten uitgaan is
het Rosberg die beter weg is. Hamilton probeert de Duitser achter
zich te houden, maar bij het ingaan van bocht 1 neemt Rosberg
buitenom de leiding over. Bij het uitkomen van bocht 3, op weg naar
de doordraaiende bocht 4 zit Hamilton weer in de slipstream van
zijn teamgenoot. Het lijkt of ze dan beiden tegelijk naar rechts
bewegen. Hamilton denkt een gat te zien, maar Rosberg gooit op
hetzelfde moment de deur dicht. Gevolg: Hamilton komt met vier
wielen op het gras, draait 180 graden en knalt zo in de zijkant van
zijn teamgenoot. Beide Mercedessen staan in het gravel. De race is
nog geen 30 seconden oud (het antwoord op de quizvraag is dus ronde
1) en voor Mercedes is het einde verhaal. De titelstrijd is zo al
vroeg in het seizoen tot een climax gekomen. Maar wie had nu
schuld? Rosberg was zich van geen kwaad bewust. "Ik maakte het heel
duidelijk dat ik geen ruimte aan de binnenkant zou laten en ik was
erg verbaasd dat hij voor het gat ging", gaf hij als reactie. En
Hamilton? Die hield zich op de vlakte. Niki Lauda, destijds
verbonden aan Mercedes was stellig: hij vond dat Hamilton schuldig
was aan de crash. Net zoals oud-wereldkampioen Jackie Stewart:
"Hamilton heeft schuld. Rosberg mocht zichzelf beschermen. Je gaat
er niet voor in de eerste ronde." Teambaas Toto Wolff was
natuurlijk ook niet blij, maar gaf na de race wel aan dat de twee
coureurs vrijuit tegen elkaar mochten blijven racen dat seizoen.
Die rivaliteit bereikte in Oostenrijk andermaal een hoogtepunt toen
ze in de laatste ronde elkaar weer letterlijk in de wielen reden.
Weg vrij voor eerste zege Verstappen Verstappen had natuurlijk
maling aan het geklungel van Rosberg en Hamilton. Hij profiteerde
in zijn eerste race voor Red Bull optimaal van de enorme blunder
bij Mercedes. Teamgenoot Daniel Ricciardo pakte dan wel de leiding
na het uitvallen van de twee Mercedessen, maar Red Bull hielp de
Nederlander met een uitgekiende strategie. Waar Ricciardo en
Ferrari-rijder Sebastian Vettel voor een driestop-strategie gingen,
koos Red Bull met Verstappen voor een tweestopper, net als Kimi
Raikkonen (Ferrari). Dit betaalde zich tegen het einde van de race
perfect uit. Vettel en Ricciardo werden verwezen naar P3 en P4,
achter de jongste leider uit van een GP, Verstappen. Raikkonen
bleef binnen DRS-afstand van Verstappen, maar slaagde er nimmer in
om de Nederlander te passeren. Op de streep had Verstappen een
voorsprong van 0,6 seconden op de veel meer ervaren Fin. Zo boekte
hij zijn eerste zege in de Formule 1, als jongste racewinnaar uit.
Met dank aan zijn rijderskunsten ten opzichte van Raikkonen, en met
dank aan de Mercedes-nachtmerrie van Rosberg en Hamilton.