Waarom Russell een grotere straf kreeg van de FIA

In ronde 50 van de 78 ronden tellende GP van Monaco sloeg George
Russell opzettelijk de Nouvelle Chicane (bochten 10 en 11) over om
voorbij de Williams van Alexander Albon te komen. De
Mercedes-coureur gaf de plek niet terug aan Albon en werd daarvoor
bestraft.  De stewards veroordeelden Russell en stelden hem als
voorbeeld, omdat ze voorafgaand aan de race al hadden geanticipeerd
op dergelijke trucs en wilden voorkomen dat anderen hetzelfde
zouden doen. Terwijl de gebruikelijke richtlijnen een tijdstraf van
10 seconden toekennen voor dergelijke overtredingen, hadden de
officials de teams vooraf gewaarschuwd dat ze tijdens de race
strenger zouden kunnen optreden bij deze specifieke
bochtencombinatie. Gezien Russells beslissing om "de straf te
nemen", zoals hij via de boordradio tegen zijn team zei, kreeg hij
een drive-through penalty en verloor vele plekken.  FIA-uitleg "Uit
de radioboodschap waarin hij zei dat hij 'de penalty zou
accepteren', bleek duidelijk dat hij de inhaalactie opzettelijk
uitvoerde, omdat hij het gevoel had dat hij werd opgehouden door
auto 23 (Albon, red.) die onveilig reed", schrijft de FIA.
"Anticiperend op situaties als deze die zich zouden kunnen voordoen
tijdens deze Grand Prix van Monaco, werden alle teams voorafgaand
aan de race door de wedstrijdleider (op verzoek van de stewards)
geïnformeerd dat de stewards zorgvuldig zouden kijken naar het
opzettelijk verlaten van de baan bij bocht 10 om een auto of een
rij van langzame auto's in te halen." "Die mededeling maakte ook
duidelijk dat de richtlijnstraf van 10 seconden mogelijk
onvoldoende is voor deze opzettelijke overtreding en dat de
toegepaste straf een hogere straf dan 10 seconden zou kunnen zijn.
We waren daarom van mening dat de opzettelijke overtreding van auto
63 (Russell, red.) een drive through penalty rechtvaardigde en we
hebben deze dan ook opgelegd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines