Exclusief: Marokko wil Formule 1 binnenhalen
De hoop van de Formule 1 om terug te keren op het Afrikaanse
continent krijgt een extra impuls als een gepland project van 1,2
miljard dollar groen licht krijgt in Marokko, zo kan RacingNews365
exclusief onthullen. F1-baas Stefano Domenicali verklaarde tijdens
het GP-weekend van Monaco dat hij in gesprek was met drie
Afrikaanse landen in een poging om een einde te maken aan de 32
jaar durende droogte voor een F1-race op het continent.
Zuid-Afrika is al lange tijd onderwerp van gesprek, maar
bureaucratie en financiële problemen hebben de mogelijkheid van een
terugkeer naar Kyalami, het circuit ten noorden van Johannesburg
waar in 1993 voor het laatst een F1-race werd gereden, in de weg
gestaan. Eind vorig jaar kondigde de president van Rwanda, Paul
Kagame, tijdens het FIA-gala aan dat zijn land een officieel bod
zou uitbrengen. Nu is bekend geworden dat Marokko klaar staat om
zich te mengen in deze Afrikaanse strijd. Het project zou 20
kilometer ten zuiden van de kuststad Tanger worden opgetuigd. Het
omvat een racecircuit dat geschikt is voor F1, WEC en MotoGP. Met
daarnaast een themapark, een winkelcentrum, hotels en een
jachthaven. Er wordt geschat dat er 10.000 banen kunnen worden
gecreëerd. Een plattegrond van het project is hieronder te zien. Op
dit moment is er al 800 miljoen dollar aan privé-investeringen
binnengehaald. Gehoopt wordt dat de rest zal volgen als goedkeuring
op het hoogste niveau in Marokko wordt verleend. De volledige opzet
van het project werd eerder deze maand gepresenteerd. Een
belangrijk voordeel voor de Formule 1 is dat Tanger gemakkelijk te
bereiken is vanuit Europa. De industriële haven van Tanger Med, 45
kilometer ten noordoosten van Tanger, kan worden bereikt via een
korte reis vanuit de Spaanse havenstad Algeciras, waardoor de teams
hun motorhomes in de paddock kunnen opbouwen in plaats van tijdens
een Grand Prix-weekend te werken met tijdelijke verblijven. Artikel
gaat verder na de plattegrond. Marokko voldoet aan alle eisen voor
F1 De man achter het project is voormalig McLaren- en
Lotus-teambaas Eric Boullier, die ook algemeen directeur was van de
Grand Prix van Frankrijk gedurende de laatste drie jaar dat het
circuit op de F1-kalender stond. Boullier, die in december 2023
werd benaderd om de mogelijkheid van F1-races in Marokko te
onderzoeken, geeft toe dat het project 'een gok is', maar twijfelt
er niet aan dat als het project er komt, de ambitie van de F1 om
een race in Afrika te organiseren wordt gerealiseerd. "Op dat
moment was mijn Franse Grand Prix-team nog bij me", aldus Boullier
in een exclusief interview met RacingNews365 . "We gingen erheen om
een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het potentieel van
Formule 1-races in Marokko. De plek die zij hadden uitgekozen
voldeed aan alle criteria en vanaf dat moment hebben we het project
opgezet. Dit is een behoorlijk groot project. Het is een mini-Abu
Dhabi, als ik het zo mag noemen, dat een volledig onafhankelijk
ecosysteem creëert, uiteraard gebaseerd op toerisme." "Het zal een
enorme impact hebben op de regio, omdat het ten zuiden van Tanger
is gevestigd, zodat extra hotels en het vliegveld allemaal binnen
15 kilometer liggen. Het is een strategisch project voor het land,
een zeer serieus project, dat de goedkeuring op het hoogste niveau
nodig heeft. Als we die goedkeuring krijgen, voldoet het aan alle
eisen die de F1 aan Afrika wil stellen. Het zou logisch zijn om de
F1 daar te houden, zodat het het hoogtepunt van het jaar wordt,
maar met een ecosysteem dat is gecreëerd om het hele jaar te
overleven." Twee grote hindernissen Als de goedkeuring wordt
verleend, geeft Boullier toe dat er nog twee grote hindernissen
moeten worden genomen. "Ze moeten het financiële model sluiten en
volledige investeringen verkrijgen", voegde hij eraan toe. "Zodra
dat is gebeurd, nemen we contact op met Stefano (Domenicali, red.)
om te proberen een deal te sluiten met de Formule 1, want de F1 wil
Afrika en Afrika moet deel uitmaken van de F1." Er ligt al een
concept voor de lay-out van het circuit klaar, hoewel Boullier
erkent dat er moet worden samengewerkt met een gerespecteerde
circuitarchitect omdat 'de FIA een aantal specifieke eisen stelt'.
Op dit moment loopt de mogelijke GP van Marokko nog achter op
Zuid-Afrika en Rwanda, maar Boullier twijfelt er niet aan dat wat
er in de pijplijn zit 'beter zou passen' dan de andere twee
projecten. De Fransman is echter voorzichtig. "Zodra we goedkeuring
krijgen, kunnen we enthousiast worden", zei hij. "Maar zonder
goedkeuring van het hoogste niveau is er geen project. Het blijft
op papier staan." Boullier verwacht dat als het groene licht wordt
gegeven, het grootste deel van de bouw, en met name het F1-circuit,
in drie jaar klaar zal zijn.
continent krijgt een extra impuls als een gepland project van 1,2
miljard dollar groen licht krijgt in Marokko, zo kan RacingNews365
exclusief onthullen. F1-baas Stefano Domenicali verklaarde tijdens
het GP-weekend van Monaco dat hij in gesprek was met drie
Afrikaanse landen in een poging om een einde te maken aan de 32
jaar durende droogte voor een F1-race op het continent.
Zuid-Afrika is al lange tijd onderwerp van gesprek, maar
bureaucratie en financiële problemen hebben de mogelijkheid van een
terugkeer naar Kyalami, het circuit ten noorden van Johannesburg
waar in 1993 voor het laatst een F1-race werd gereden, in de weg
gestaan. Eind vorig jaar kondigde de president van Rwanda, Paul
Kagame, tijdens het FIA-gala aan dat zijn land een officieel bod
zou uitbrengen. Nu is bekend geworden dat Marokko klaar staat om
zich te mengen in deze Afrikaanse strijd. Het project zou 20
kilometer ten zuiden van de kuststad Tanger worden opgetuigd. Het
omvat een racecircuit dat geschikt is voor F1, WEC en MotoGP. Met
daarnaast een themapark, een winkelcentrum, hotels en een
jachthaven. Er wordt geschat dat er 10.000 banen kunnen worden
gecreëerd. Een plattegrond van het project is hieronder te zien. Op
dit moment is er al 800 miljoen dollar aan privé-investeringen
binnengehaald. Gehoopt wordt dat de rest zal volgen als goedkeuring
op het hoogste niveau in Marokko wordt verleend. De volledige opzet
van het project werd eerder deze maand gepresenteerd. Een
belangrijk voordeel voor de Formule 1 is dat Tanger gemakkelijk te
bereiken is vanuit Europa. De industriële haven van Tanger Med, 45
kilometer ten noordoosten van Tanger, kan worden bereikt via een
korte reis vanuit de Spaanse havenstad Algeciras, waardoor de teams
hun motorhomes in de paddock kunnen opbouwen in plaats van tijdens
een Grand Prix-weekend te werken met tijdelijke verblijven. Artikel
gaat verder na de plattegrond. Marokko voldoet aan alle eisen voor
F1 De man achter het project is voormalig McLaren- en
Lotus-teambaas Eric Boullier, die ook algemeen directeur was van de
Grand Prix van Frankrijk gedurende de laatste drie jaar dat het
circuit op de F1-kalender stond. Boullier, die in december 2023
werd benaderd om de mogelijkheid van F1-races in Marokko te
onderzoeken, geeft toe dat het project 'een gok is', maar twijfelt
er niet aan dat als het project er komt, de ambitie van de F1 om
een race in Afrika te organiseren wordt gerealiseerd. "Op dat
moment was mijn Franse Grand Prix-team nog bij me", aldus Boullier
in een exclusief interview met RacingNews365 . "We gingen erheen om
een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar het potentieel van
Formule 1-races in Marokko. De plek die zij hadden uitgekozen
voldeed aan alle criteria en vanaf dat moment hebben we het project
opgezet. Dit is een behoorlijk groot project. Het is een mini-Abu
Dhabi, als ik het zo mag noemen, dat een volledig onafhankelijk
ecosysteem creëert, uiteraard gebaseerd op toerisme." "Het zal een
enorme impact hebben op de regio, omdat het ten zuiden van Tanger
is gevestigd, zodat extra hotels en het vliegveld allemaal binnen
15 kilometer liggen. Het is een strategisch project voor het land,
een zeer serieus project, dat de goedkeuring op het hoogste niveau
nodig heeft. Als we die goedkeuring krijgen, voldoet het aan alle
eisen die de F1 aan Afrika wil stellen. Het zou logisch zijn om de
F1 daar te houden, zodat het het hoogtepunt van het jaar wordt,
maar met een ecosysteem dat is gecreëerd om het hele jaar te
overleven." Twee grote hindernissen Als de goedkeuring wordt
verleend, geeft Boullier toe dat er nog twee grote hindernissen
moeten worden genomen. "Ze moeten het financiële model sluiten en
volledige investeringen verkrijgen", voegde hij eraan toe. "Zodra
dat is gebeurd, nemen we contact op met Stefano (Domenicali, red.)
om te proberen een deal te sluiten met de Formule 1, want de F1 wil
Afrika en Afrika moet deel uitmaken van de F1." Er ligt al een
concept voor de lay-out van het circuit klaar, hoewel Boullier
erkent dat er moet worden samengewerkt met een gerespecteerde
circuitarchitect omdat 'de FIA een aantal specifieke eisen stelt'.
Op dit moment loopt de mogelijke GP van Marokko nog achter op
Zuid-Afrika en Rwanda, maar Boullier twijfelt er niet aan dat wat
er in de pijplijn zit 'beter zou passen' dan de andere twee
projecten. De Fransman is echter voorzichtig. "Zodra we goedkeuring
krijgen, kunnen we enthousiast worden", zei hij. "Maar zonder
goedkeuring van het hoogste niveau is er geen project. Het blijft
op papier staan." Boullier verwacht dat als het groene licht wordt
gegeven, het grootste deel van de bouw, en met name het F1-circuit,
in drie jaar klaar zal zijn.