Marko trekt harde conclusie over GP Monaco
De Grand Prix van Monaco en inhalen, het blijft een zeer moeizame
combinatie. Om het spektakel te vergroten in het prinsdom werd er
eerder dit jaar een nieuwe regel geïntroduceerd, speciaal voor de
race in Monaco: een verplichte tweestopper. Tijdens de Grand Prix
werd er echter vooral een tactisch steekspel gevoerd en bleek dat
er weinig spektakel aan het geheel werd toegevoegd. Als er aan Red
Bull-adviseur Helmut Marko wordt gevraagd wat de verplichte
tweestopper heeft opgeleverd, geeft hij zijn glasheldere mening.
"Niets, tenminste zonder de safety car. Het was absoluut een saaie
race. Er was nog meer getreuzel in het middenveld dan vorig jaar.
Inhalen is gewoon onmogelijk op dit circuit, zelfs als je vijf
seconden sneller bent", zo stelt de Oostenrijker in gesprek met
oe24 . Maar gaat dat dan volgend jaar veranderen met de nieuwe
reglementen? "De auto's worden kleiner, maar dat is niet genoeg. De
Formule 2-auto's zijn aanzienlijk kleiner dan die in de Formule 1
en toch hadden ze hetzelfde probleem met inhalen als dat wij dat
hadden." Vervolgens legt het Oostenrijkse medium aan Marko voor dat
Ralf Schumacher voorstelt om het circuit te verbreden. "Maar dat is
niet mogelijk. Je hebt een langer recht stuk nodig om de snelheid
bij elkaar te krijgen, zodat bijvoorbeeld DRS op een zinvolle
manier kan worden geactiveerd. In de jaren '90 werd er veel
ingehaald. Het werd echt ingewikkeld met de brede voorvleugels van
de auto's, die Niki Lauda beschreef als maaidorsers. Sindsdien is
iedereen erg voorzichtig om ze niet te beschadigen."
combinatie. Om het spektakel te vergroten in het prinsdom werd er
eerder dit jaar een nieuwe regel geïntroduceerd, speciaal voor de
race in Monaco: een verplichte tweestopper. Tijdens de Grand Prix
werd er echter vooral een tactisch steekspel gevoerd en bleek dat
er weinig spektakel aan het geheel werd toegevoegd. Als er aan Red
Bull-adviseur Helmut Marko wordt gevraagd wat de verplichte
tweestopper heeft opgeleverd, geeft hij zijn glasheldere mening.
"Niets, tenminste zonder de safety car. Het was absoluut een saaie
race. Er was nog meer getreuzel in het middenveld dan vorig jaar.
Inhalen is gewoon onmogelijk op dit circuit, zelfs als je vijf
seconden sneller bent", zo stelt de Oostenrijker in gesprek met
oe24 . Maar gaat dat dan volgend jaar veranderen met de nieuwe
reglementen? "De auto's worden kleiner, maar dat is niet genoeg. De
Formule 2-auto's zijn aanzienlijk kleiner dan die in de Formule 1
en toch hadden ze hetzelfde probleem met inhalen als dat wij dat
hadden." Vervolgens legt het Oostenrijkse medium aan Marko voor dat
Ralf Schumacher voorstelt om het circuit te verbreden. "Maar dat is
niet mogelijk. Je hebt een langer recht stuk nodig om de snelheid
bij elkaar te krijgen, zodat bijvoorbeeld DRS op een zinvolle
manier kan worden geactiveerd. In de jaren '90 werd er veel
ingehaald. Het werd echt ingewikkeld met de brede voorvleugels van
de auto's, die Niki Lauda beschreef als maaidorsers. Sindsdien is
iedereen erg voorzichtig om ze niet te beschadigen."