Hezemans hoopt op impact F1-regelwijziging: "Dan heeft het nut voor Verstappen"
We hebben er even op moeten wachten, maar vanaf de komende race in
Spanje komen er strengere richtlijnen voor de flexibele
voorvleugels. Daarbij wordt er vooral naar McLaren gekeken, omdat
het team uit Woking daar het meest van lijkt te profiteren. Het is
echter de vraag wat voor effect de regelwijziging zal hebben. Hoe
kijkt autocoureur en analist Mike Hezemans er eigenlijk tegenaan?
"Ik denk dat het qua pure snelheid over één rondje geen zak
uitmaakt. Het enige wat ik heb begrepen en ik heb met die engineers
gepraat: 'wat doet die flexi voorvleugel?' Die geeft de rijders
meer vertrouwen, omdat je op hoge snelheid meer onderstuur krijgt.
Je krijgt minder downforce en daardoor is het makkelijker om mee te
rijden", zo vertelt Hezemans in een interview met RacingNews365 .
"Ik verwacht dus niet zo heel veel van die voorvleugels. Maar als
het maar een beetje helpt... Al scheelt het maar anderhalve tiende
in de race, dan heeft het in ieder geval nut voor Verstappen. Want
zij hebben het in ieder geval niet en daar verandert volgens mij
niks aan. Het zijn alleen McLaren en Mercedes die dat het meeste
hebben, in ieder geval McLaren." Al stipt Hezemans ook nog een
andere belangrijke factor aan in Barcelona: de banden. "Ik denk dat
hij wel goed gaat, maar alles hangt af van... In Imola leek het
erop dat zijn bandenslijtage een stuk minder was. Barcelona is wel
even een ander verhaal dan Imola, want het circuit in Barcelona
vreet de banden op. Imola is van huis uit al gewoon lief voor de
banden. Maar Imola is echt niet dezelfde baan als Barcelona, dat
kun je vergeten. Het asfalt is verschrikkelijk." Denkt Hezemans dat
Verstappen dan mee kan strijden om de overwinning? "Ja, want ik
denk dat hij hem wel op pole kan zetten. Als je hem op pole kan
zetten, dan doe je ook mee voor de overwinning. Al is Barcelona
geen Monte Carlo, inhalen is gewoon een probleem", zo sluit de
autocoureur en analist af.
Spanje komen er strengere richtlijnen voor de flexibele
voorvleugels. Daarbij wordt er vooral naar McLaren gekeken, omdat
het team uit Woking daar het meest van lijkt te profiteren. Het is
echter de vraag wat voor effect de regelwijziging zal hebben. Hoe
kijkt autocoureur en analist Mike Hezemans er eigenlijk tegenaan?
"Ik denk dat het qua pure snelheid over één rondje geen zak
uitmaakt. Het enige wat ik heb begrepen en ik heb met die engineers
gepraat: 'wat doet die flexi voorvleugel?' Die geeft de rijders
meer vertrouwen, omdat je op hoge snelheid meer onderstuur krijgt.
Je krijgt minder downforce en daardoor is het makkelijker om mee te
rijden", zo vertelt Hezemans in een interview met RacingNews365 .
"Ik verwacht dus niet zo heel veel van die voorvleugels. Maar als
het maar een beetje helpt... Al scheelt het maar anderhalve tiende
in de race, dan heeft het in ieder geval nut voor Verstappen. Want
zij hebben het in ieder geval niet en daar verandert volgens mij
niks aan. Het zijn alleen McLaren en Mercedes die dat het meeste
hebben, in ieder geval McLaren." Al stipt Hezemans ook nog een
andere belangrijke factor aan in Barcelona: de banden. "Ik denk dat
hij wel goed gaat, maar alles hangt af van... In Imola leek het
erop dat zijn bandenslijtage een stuk minder was. Barcelona is wel
even een ander verhaal dan Imola, want het circuit in Barcelona
vreet de banden op. Imola is van huis uit al gewoon lief voor de
banden. Maar Imola is echt niet dezelfde baan als Barcelona, dat
kun je vergeten. Het asfalt is verschrikkelijk." Denkt Hezemans dat
Verstappen dan mee kan strijden om de overwinning? "Ja, want ik
denk dat hij hem wel op pole kan zetten. Als je hem op pole kan
zetten, dan doe je ook mee voor de overwinning. Al is Barcelona
geen Monte Carlo, inhalen is gewoon een probleem", zo sluit de
autocoureur en analist af.