Waarom Verstappen zomaar een grote winnaar kan zijn van de veelbesproken F1-regelwijziging

Het belangrijkste onderwerp tijdens de Grand Prix van Spanje zal
ongetwijfeld de introductie van de nieuwe limieten voor de
flexibiliteit van de voorvleugels zijn, die in januari door de FIA
werden aangekondigd. De strengere tests voor de achtervleugels zijn
al vanaf de Grand Prix van Australië van kracht, al zijn die
tussentijds nog een keer aangescherpt. De verticale belasting op de
afzonderlijke elementen van de vleugel is niet verhoogd en blijft
1000N (Newton kracht, red.) voor het hoofdprofiel en 60N voor de
achterste rand van de bovenste flap, maar de buiglimieten door het
hoofdprofiel zijn gewijzigd. Er vindt een vermindering van 5
millimeter plaats, van 15 millimeter naar 10 millimeter, als de
belasting symmetrisch wordt uitgeoefend op 80 cm van de middellijn
van de auto, en van 5 mm naar 3 mm wanneer de belasting wordt
uitgeoefend op een willekeurig punt van de achterste rand van de
bovenste flap. De meningen in de paddock over de effectiviteit van
de veranderingen lopen uiteen van Ferrari-teambaas Fred Vasseur,
die van mening is dat het een 'game-changer' zal zijn, tot
McLaren-teambaas Andrea Stella, die volhoudt dat de veranderingen
wat betreft de performance minimaal zullen zijn. En het is heel
begrijpelijk dat de twee teambazen er zo verschillend over denken.
De potentiële impact Ferrari heeft veel moeite gehad om de
flexibele voorvleugels onder de knie te krijgen. De eerste versie
werd vorig seizoen geïntroduceerd tijdens de GP van Singapore, maar
werd voor het eerst in de Verenigde Staten gebruikt. McLaren was
daarentegen het team dat het beste uit de voeten kon met de
flexibele vleugels. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat
dit niet automatisch betekent dat McLaren de hoogste prijs betaalt
wat betreft het verlies van performance als gevolg van de nieuwe
regels. Er spelen namelijk verschillende factoren mee, zoals de
mogelijkheid om hetzelfde beheer van de luchtstroom te
reproduceren, zij het met een minder flexende vleugel om hierbij te
helpen. En de doorbuiging van de voorvleugel heeft niet alleen
invloed op de luchtweerstand en topsnelheid, maar ook op de
aerodynamische balans.  Dankzij de toegenomen stijfheid zullen de
flaps een grotere helling hebben in bochten met een hoge snelheid,
waardoor de balans naar voren verschuift en mogelijk instabiliteit
aan de achterkant ontstaat. Coureurs die graag met overstuur
omgaan, zoals Max Verstappen en Charles Leclerc, passen zich
misschien beter aan. En teams als Mercedes en McLaren zouden ervan
kunnen profiteren, omdat hun auto's een goede stabiliteit van de
achteras hebben laten zien.  Al met al lijkt het onwaarschijnlijk
dat er een definitieve verschuiving zal plaatsvinden wat betreft de
huidige performance van elke auto, maar het is niet onmogelijk.

Top Headlines

Oudere Top Headlines