FIA verklaart veelbesproken F1-regelwijziging

Het onderwerp flexibele voorvleugels kwam de afgelopen maanden met
regelmaat ter sprake in de wereld der Formule 1. De discussie kwam
vooral op gang door klachten van de teams, met name aan het adres
van McLaren en Mercedes. De voor- en achtervleugels bogen namelijk
door op het rechte stuk, en dat is niet de bedoeling. De FIA heeft
er voor 2025 dan ook voor gekozen om de regels omtrent vleugels aan
te passen, door "nieuwe of uitdagendere tests te introduceren voor
het testen van de belasting en het doorbuigen van de voor- en
achtervleugels." De eerste aanpassing werd voor de Grand Prix van
Australië al doorgevoerd, door de minimale opening van de
achtervleugel van 10 tot 15 millimeter naar 9,4 tot 13 millimeter
te verkleinen. Maar vanaf de Grand Prix van Spanje komen daar ook
nieuwe regels voor voorvleugels bij, want die mogen tijdens
zogenaamde statische tests nu niet verder doorbuigen dan 10
millimeter. Dat was voorheen nog 15 millimeter, maar wordt dus
vanaf dit weekend teruggebracht naar 10. FIA's Single Seater
Director Nikolas Tombazis legt uit waarom het bestuursorgaan
gekozen heeft voor het aanscherpen van de regels. "Als
kampioenschapsgevechten spannender en intenser worden, focussen
teams sneller op de auto's van de concurrentie. Daar komen
logischerwijs zorgen bij kijken, en in de tweede helft van vorig
seizoen (2024, red.) kwamen wij tot de conclusie dat we de tests
voor 2025 wat aan moeten passen en strenger moeten maken." Tombazis
vervolgt zijn uitleg met een specifieke focus op de kwestie omtrent
achtervleugels. "De reglementen voor 2025 zijn specifiek zo
samengesteld dat we het zogenoemde 'mini-DRS effect' tegen kunnen
gaan. Dat was in de herfst van vorig jaar een groot
gespreksonderwerp. Die test werd vanaf het begin van het seizoen
toegepast, maar bleek nog niet streng genoeg te zijn." En dus
volgde in China én in Japan nog een aanpassing op die regel, om de
boel nog net iets aan te scherpen.  Voorvleugels De
voorvleugelkwestie was echter een heel ander verhaal, want de FIA
besloot teams meer tijd te geven om die aanpassingen door te
voeren. Tombazis legt uit waarom. "Tijdens een reeks races,
beginnend bij de Grand Prix van België, hebben we camera's op de
voorvleugels gemonteerd. Toen concludeerden we dat ook die tests
strenger moesten, maar die conclusie trokken we relatief laat in
het jaar. We waren bang dat het lastig zou worden voor de teams als
we die nieuwe tests meteen aan de start van het seizoen zouden
introduceren, wat zou kunnen leiden tot extra kosten. Daarom hebben
we besloten het invoeren van die nieuwe tests wat verder uit te
stellen."  Het einddoel van de FIA is, net zoals bij de
achtervleugels, om het doorbuigen van de voorvleugels te beperken.
Ze willen dit doen door middel van een aanpassing aan de
belastingtests. Waar voorheen nog voorgeschreven werd dat een
lading van 100 kilogram, mits symmetrisch aan beide kanten van de
voorvleugel toegepast, maar mag leiden tot een verticale
doorbuiging van maximaal 15 millimeter, wordt dat vanaf de Grand
Prix van Spanje teruggebracht naar 10 millimeter. Voor ladingen die
maar aan één kant van de voorvleugel worden toegepast, is het
maximum teruggebracht van 20 naar 15 millimeter. Hoe die test
precies in zijn werk gaat, kan je zien op de afbeelding hieronder. 
De tekst gaat verder onder de afbeelding.  De FIA begrijpt dat deze
aanpassingen misschien niet al te significant lijken, maar volgens
het bestuursorgaan is het verschil aanzienlijk. Tombazis hoopt dan
ook dat deze veranderingen een einde maken aan de
flexiwings-discussie. "Het is uiteraard eerlijk dat de FIA meer
flexibiliteits- en stijfheidstesten toe wil voegen als blijkt dat
een bepaald trucje of gebied te veel wordt uitgebuit. Maar we hopen
wel dat dit de laatste keer is dat we zoiets door moeten voeren, in
ieder geval voor dit jaar." Om daar zeker van te zijn, blijft de
FIA alle onderdelen met regelmaat testen. Maar dan komt het
volgende vraagstuk, want hoe groot is de kans dat deze hele
discussie weer opnieuw aan wordt gewakkerd als in 2026 de nieuwe
reglementen van kracht worden? De FIA maakt zich daar niet al te
druk om en rekent juist op minder problemen, maar Tombazis
benadrukt het volgende: "Er zijn ook nog gebieden waar de neiging
tot het hebben van flexibele onderdelen minder uitgesproken is,
bijvoorbeeld door de straight-line modus. Daarom kan het zijn dat
we er op sommige vlakken voor kiezen de tests juist wat te
versoepelen."  "Maar fundamenteel blijft de filosofie hetzelfde. We
moeten waakzaam blijven en we moeten die tests uit blijven voeren.
Sterker nog, we zijn nu al bezig met het aanscherpen van de
ladingen voor volgend seizoen. Maar we zullen eerst eens zien hoe
de boel zich nu ontwikkelt en als we dan nog in moeten grijpen om
de eerlijkheid te waarborgen, zullen we dat doen." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines