F1-CEO trekt veelbelovende conclusie na 'geweldige' GP Monaco
De Grand Prix van Monaco is al jaren een hoofdpijndossier voor de
Formule 1. Het simpele feit is dat het moeilijk, zo niet
onmogelijk, is om in te halen op het circuit in het prinsdom.
Gemiddeld gesproken vinden er sinds 2000 maar twaalf inhaalacties
plaats tijdens de race. De editie van afgelopen weekend zat daar
ver onder: op de baan vond slechts één enkele inhaalactie plaats.
De nieuwe regels konden daar ook niets aan veranderen. Speciaal
voor deze editie was de regel aangenomen dat er niet één, maar twee
verplichte pitstops gemaakt moesten worden. Het leidde tot
interessante strategieën, met name in het middenveld. Daar kozen
sommige teams ervoor om één van beide coureurs te gebruiken om de
concurrentie op te houden, waardoor er een gat viel en de andere
coureur als het ware een 'gratis' pitstop kon maken. Vervolgens
draaide het team de rollen om, om hetzelfde trucje nog eens te
herhalen. Maar niet iedereen kon die strategie waarderen. George
Russell zat bijvoorbeeld zo lang vast achter de concurrentie, dat
hij uit pure frustratie de chicane na de tunnel afsneed om zo het
probleem te omzeilen. Daar werd hij echter streng voor bestraft.
De reactie was na afloop bijna unaniem negatief, maar dat is een
mening die Formule 1-CEO Stefano Domenicali absoluut niet deelt.
"Het evenement in Monaco was geweldig!" zegt Domenicali met een
brede glimlach tegen Sky Sports F1 . "We hebben nog nooit zoveel
mensen, zoveel boten, zoveel aandacht gehad. Dat betekent dat het
evenement zelf precies is wat de Formule 1 wil en dat is geweldig."
Toch ontkomt Domenicali ook niet aan het ongemakkelijke feit dat de
baan niet geschikt is voor inhalen. "We weten dat de breedte van de
straten een ding is en dat de auto's vrij groot zijn. Dus we doen
nu een poging om daar aandacht op te vestigen. Het was wel mooi om
te zien dat iedereen een dag eerder nog dacht dat iedereen in de
eerste ronde meteen een pitstop zou maken. Er werd veel over
gepraat en niemand wist wat ze konden verwachten. Ik denk dat dit
een goede poging was. De verleiding was er zeker en de teams namen
het strategische element weg. Maar het goede is dat we er nu over
praten. Dat is wat we wilden."
Formule 1. Het simpele feit is dat het moeilijk, zo niet
onmogelijk, is om in te halen op het circuit in het prinsdom.
Gemiddeld gesproken vinden er sinds 2000 maar twaalf inhaalacties
plaats tijdens de race. De editie van afgelopen weekend zat daar
ver onder: op de baan vond slechts één enkele inhaalactie plaats.
De nieuwe regels konden daar ook niets aan veranderen. Speciaal
voor deze editie was de regel aangenomen dat er niet één, maar twee
verplichte pitstops gemaakt moesten worden. Het leidde tot
interessante strategieën, met name in het middenveld. Daar kozen
sommige teams ervoor om één van beide coureurs te gebruiken om de
concurrentie op te houden, waardoor er een gat viel en de andere
coureur als het ware een 'gratis' pitstop kon maken. Vervolgens
draaide het team de rollen om, om hetzelfde trucje nog eens te
herhalen. Maar niet iedereen kon die strategie waarderen. George
Russell zat bijvoorbeeld zo lang vast achter de concurrentie, dat
hij uit pure frustratie de chicane na de tunnel afsneed om zo het
probleem te omzeilen. Daar werd hij echter streng voor bestraft.
De reactie was na afloop bijna unaniem negatief, maar dat is een
mening die Formule 1-CEO Stefano Domenicali absoluut niet deelt.
"Het evenement in Monaco was geweldig!" zegt Domenicali met een
brede glimlach tegen Sky Sports F1 . "We hebben nog nooit zoveel
mensen, zoveel boten, zoveel aandacht gehad. Dat betekent dat het
evenement zelf precies is wat de Formule 1 wil en dat is geweldig."
Toch ontkomt Domenicali ook niet aan het ongemakkelijke feit dat de
baan niet geschikt is voor inhalen. "We weten dat de breedte van de
straten een ding is en dat de auto's vrij groot zijn. Dus we doen
nu een poging om daar aandacht op te vestigen. Het was wel mooi om
te zien dat iedereen een dag eerder nog dacht dat iedereen in de
eerste ronde meteen een pitstop zou maken. Er werd veel over
gepraat en niemand wist wat ze konden verwachten. Ik denk dat dit
een goede poging was. De verleiding was er zeker en de teams namen
het strategische element weg. Maar het goede is dat we er nu over
praten. Dat is wat we wilden."