FIA draait omstreden experiment tijdens raceweekend Spanje

De rode vlag kwam tijdens het raceweekend in Japan iets vaker
voorbij dan gewenst. In de race zelf viel het gelukkig mee, maar in
de sessies daarvoor was het wel anders. Tijdens de tweede en derde
vrije training, en opnieuw tijdens de kwalificatie, werd de sessie
namelijk stilgelegd vanwege brandjes langs het circuit. In totaal
stond het gras langs de baan dat weekend vijf keer in brand. Het
was ook niet de eerste keer dat dit gebeurde: een jaar eerder stond
de berm in China ook al in brand. De oorzaak voor de brandjes zit
hem in de vonken die van de auto's afkomen tijdens het rijden.
Daarom gaat de FIA dit weekend in Spanje experimenteren met een
nieuwe aanpak om de effecten van de vonkenregen te verminderen. De
vonken worden nu veroorzaakt doordat de skid blocks onder de auto
contact maken met het circuit. Die skid blocks zijn gemaakt van
titanium, een materiaal dat een hele hoge temperatuur bereikt en
dat ook aanzienlijk lang vasthoudt. Titaniumschilfers die dus van
de auto vliegen, blijven heel lang gloeiend heet en zouden zo de
brandjes kunnen veroorzaken. In plaats daarvan draait de FIA dit
weekend een experiment met stalen skid blocks. Staal wordt minder
heet en raakt warmte ook sneller kwijt. RacingNews365 heeft
begrepen dat elk team één auto op een bepaald moment op de vrijdag
naar buiten stuurt met stalen skid blocks. Dit zal dus niet tijdens
de race of de kwalificatie zijn. De test is wel enigszins
omstreden, want de F1-teams zijn niet per se heel enthousiast over
deze ideeën. Staal is namelijk zwaarder dan titanium, wat in totaal
ongeveer 750 gram aan extra gewicht oplevert. Daarnaast is staal
ook een stuk zachter dan titanium, waardoor het dus ook sneller
slijt. Aangezien te veel slijtage aan de skid blocks een
automatische diskwalificatie tot gevolg heeft, maken de teams zich
daar wel zorgen om. Pierre Gasly en Charles Leclerc werden daar in
China nog voor gediskwalificeerd. De enige manier om dat te
voorkomen, is om de rijhoogte van de auto aan te passen, maar dat
heeft dan weer grote gevolgen op de prestaties van de auto en de
aerodynamica. Mocht de test een succes blijken, dan zal de FIA
kijken of dit standaard ingevoerd kan worden op circuits met veel
gras langs de baan, zoals Monza, Silverstone en Spa-Francorchamps.
Op circuits waar weinig tot geen gras langs de baan te vinden is,
zoals Abu Dhabi en Las Vegas, zou dan nog steeds met skid blocks
van titanium kunnen worden gereden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines